DarrenShan Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Hei. Jeg har et spørsmål angående motorvei. Hvis en vei har høy nok standard som motorvei, kan den "gå glipp av" statusen som motorvei (ikke være skiltet som motorvei) hvis det ikke finnes alternative veier for mopeder og kjøretøy som er forbudt på motorvei? Her i Kristiansand går E18 fra øst og gjennom byen, men skiltinga av motorvei stopper lenge før sentrum, ved Sørlandsparken. Likevel sier min subjektive mening at veien fint kan ta hastigheter i 90 og 100, men er idag skiltet 80 og ikke motorvei, mens strekninga før er skiltet 90 og 100. Kan dette være på grunn av manglende alternative veier? Blant annet går veien over en fjord, og alternativet vil være å kjøre rundt fjorden, noe som er utelukket. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 1. det er ikke utelukket, det burde være forbudskilt mot saktegåendekjøretøy over varoddbrua. iallefall min mening. 2. de snakket om det når det ble klasset motorvei med 100 og 90 km/t sone og svaret var så vidt jeg kan huske at det var for tett mellom av og påkjøringene og så var de snakk om kostnadene ved vedlikehold av hele veien inn til bjørndalsletta mener jeg. Kan desverre ikke finne artikkelen nå. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Ja, en vei trenger ikke å være skiltet i like høy hastighet som den er bygget for. Lenke til kommentar
DarrenShan Skrevet 1. august 2012 Forfatter Del Skrevet 1. august 2012 Men nå sier de at de snart skal bygge ringvei rundt byen. Da synes jeg det er altfor dårlig hvis det ikke blir bygd vei med motorveistandard. Tror dere det blir skilta motorvei gjennom hele byen da? Og så skal jo ny Varoddbro snart bygges, så da tror jeg det ikke er så mange unnskyldninger for at en såpass fin vei ikke blir skilta motorvei så vi får bort mopedene. Men så vil jo mopedistene lage et rabalder av det også... Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Jeg tror ikke det blir motorvei, spessielt syns jeg det er rart det er 60 i tunellen under baneheia, den er jo bygd for minst 80. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 (endret) den ringeveien er vel enda 10 år frem i tid, hvis de blir enige nå med engang og alt går i normalt tempo. Den gamle (eldste) broa som er noe av grunnen til at det ikke er motorvei,ringveien skulle vel gå utenom byen også? gå fra oversiden av tinnheia i tunnell og ut enten på bjørndalsletta eller rett med varoddbroa (Narvika?) Om mopedene skulle lage rabalder så lurer jeg veldig på hva som skal skje, de fleste er alle under 18 og kan dermed ikke stemme ved valg. de klarer kanskje få til en liten aksjon i året som ikke fører til stort. Det jeg lurer på med mopedistene er de som viser rundt i fire i bredden i 45 km/t i 80 sona og ikke ser hva slags situasjoner de skaper, og om ikke mopedister har lært at motorvei er ulovlig å kjøre på, ser jo daglig at mopeder kjører inn i 90 sona mot sørlandsparken og dyreparken etter avkjørelsen til Kjevik og Hamresanden. hvis jeg husker riktig så er det 60 der på grunn av de mange avkjørslene og flettefeltet i enden. *tillegg* ser det er snakk om en indre og en ytre ringvei nå ja Endret 1. august 2012 av stich_it Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå