Gå til innhold

Blir en Mokkamaster utslitt etter syv år?


Anbefalte innlegg

Dette er kanskje et merkelig spørsmål, men kaffen har i det siste begynt å bli daffere og daffere på smak, og jeg er KRESEN på kaffen!

 

Min nåværende Mokkamaster (1600 W Clubline) er nå syv år. Kan noe ha skjedd? Kan det hende at den ikke holder lengre holder mål mht. temperatur på vannet eller hvor fort det renner igjennom?

 

For ordens skyld: jeg har ikke skiftet kaffemerke. Bruker Arvid Nordquist Classic Festivita - en vanligvis utmerket kaffe!

 

Merkelig nok har jeg i det siste måttet begynt å øke kaffemengden i forhold til vannet for å få samme styrke på kaffen. Jeg veier kaffen (er nøye!) - så dette har jeg god kontroll på. Har den siste tiden måttet øke fra 38 g per halvliter til nå 42 g for å oppnå like sterk kaffe (men likevel mye mer smakløs). Det er derfor jeg har mistanke om at trakteren begynner å skrante. Likevel er det tidlig for en trakter som normalt bare brukes i helgene.

 

Jeg kan jo bare gå og kjøpe en ny trakter, men det blir jo utrolig surt hvis kaffen blir like smakløs etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min Moccamaster er 16 år, og den fungerer akkurat som ny ennå. Brukt minst 1 gang daglig i alle disse årene. Det eneste som er byttet, er et par knuste kanner, og varmeplaten er byttet ut 1 gang pga. rust. Men den har jeg koblet helt ut, varmeplater er ikke særlig bra for kaffen.

 

Det kan godt være at temperaturen på vannet på din, ikke lenger er så høy som den burde. Har du målt den? Det du beskriver er nemlig akkurat som ventet når temperaturen ikke stemmer.

 

Redigert rettelse: Moccamasteren min er 20 år. Kjøpt i '92, blir jeg korrigert til :)

Kvalitetsprodukter som dette bidrar til godt humør.

 

Redigert 2: Malingsgraden på kaffen kan selvsagt også ha en innvirkning, ikke minst i forhold til hvor lenge vannet er i kontakt med kaffen - men siden du ikke har skiftet kaffemerke, så får man vel gå ut i fra at malingsgraden på denne heller ikke har forandret seg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Min Moccamaster er 16 år, og den fungerer akkurat som ny ennå. Brukt minst 1 gang daglig i alle disse årene. Det eneste som er byttet, er et par knuste kanner, og varmeplaten er byttet ut 1 gang pga. rust. Men den har jeg koblet helt ut, varmeplater er ikke særlig bra for kaffen.

 

Det kan godt være at temperaturen på vannet på din, ikke lenger er så høy som den burde. Har du målt den? Det du beskriver er nemlig akkurat som ventet når temperaturen ikke stemmer.

 

Ja, jeg får sjekke dette. Kanskje jeg skal prøve med et steketermometer akkurat der vannet kommer ut.

 

Takk for svar forresten.

Lenke til kommentar

Steng igjen utløpet for vannet i filterholderen (i hvert fall delvis), og stikk en temperatursensor av noe slag nedi vannet som samler seg opp. Det bør holde medium 92-95 grader over mesteparten av traktetiden. Lavere godtas i oppstarten, og høyere godtas på slutten.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Steng igjen utløpet for vannet i filterholderen (i hvert fall delvis), og stikk en temperatursensor av noe slag nedi vannet som samler seg opp. Det bør holde medium 92-95 grader over mesteparten av traktetiden. Lavere godtas i oppstarten, og høyere godtas på slutten.

 

Sjekket dette nå slik du beskrev. Temperaturen lå i hele traktetiden på 89 grader:-(

 

Ser ut som om jeg må ut og kjøpe ny trakter idag.

 

Det er vel ikke 10 års garanti på Mokkamaster?

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var livstidsgaranti?

 

Når jeg googler dette, finner jeg ingenting om livstidsgaranti. Det gis 5 års garanti, men man kan visstnok få forlenget denne til 10 år ved å registrere trakteren på www.moccamaster.com ifølge

http://www.tretti.no/husholdningsapparater/kaffe-og-espresso/kaffetraktere/moccamaster-cd

 

Der står det imidlertid ingenting om på www.moccamaster.com ??

Lenke til kommentar

Bare sånn for å ha spurt, du måler under lokk og har kontrollert at termometeret ditt er riktig? En grei måte å sjekke på er å måle temperaturen på fosskokende vann..

 

Sjekket termometeret på kokende vann. 99 grader. Lavtrykk idag, så litt lavere kokepunkt enn 100 grader er vel ikke så merkelig.

 

Ikke under lokk, nei, men det fyltes ganske bra opp med vann nedi filterholderen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg også laget kaffen på "gamlemåten": varmer opp vann i kasserolle og prøver å holde det mellom 92 og 96 grader når det helles over kaffen (litt masete!). Kaffen smakte da mye bedre!

 

Skal forhøre meg om den defekte Moccamasteren dekkes av garantien siden Moccamaster idag skryter over å ha 10 års garanti.

Lenke til kommentar

For ordens skyld: Renser du trakteren regelmessig?

 

//Ole

 

Det gjør jeg. Men jeg merker aldri noen forbedring etter rens. Jeg må ærlig talt si jeg ikke helt ser poenget med den rensen. Jeg bruker aldri selve glassbeholderen til å fylle vann slik at jeg aldri forurenser rørene med "gammel" kaffe.

Lenke til kommentar

Forhørte meg hos Expert der jeg kjøpte trakteren for 6 1/2 år siden (ikke fullt syv år altså) om jeg ihvertfall kunne få litt rabatt på en ny trakter siden den de solgte meg må vrakes etter så kort tid.

 

Ikke en krone kunne jeg få.

 

Det synes jeg var dårlig.

 

Tror ikke jeg kjøper noe mer derfra!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...