Gå til innhold

[Løst] Ta backup på kryss av to servere?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har fagprøve nå (Og lov til å bruke alle hjelpemidler, så lenge jeg gjør oppgaven min selv og oppgir kilder). Holder da på å lage et IKT-system for et forskningslaboratorium.

Jeg er snart ferdig med oppgaven min, men står til slutt igjen med å lage backup funksjon. Det jeg tenkte meg var å lage en slags cross-over på serverne, slik at server1 tar backup av server2 og server2 tar backup av server1. Dette fordi begge serverne kun har èn fysisk disk(ingen RAID muligheter).

MEN, jeg har hørt at om jeg bare han èn fysisk HDD i hver server har jeg ikke muligheten til å bruke windows sin innebygde backup-funksjon, da den krever to!?

Hva vil da være den beste og forholdsvis enkle muligheten her, ettersom jeg skal lære og gjøre dette på ganske kort tid. Jeg har tenkt på xcopy script. Vil dette være knall?

Håper på masse bra svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, kanskje det. Men ettersom jeg kun har vært i helpdesk, og har fått en fagprøve som går på server, så kan jeg det ikke. Og jeg har lov til å bruke alle hjelpemidler, så ser ikke helt problemet med å spørre.

Om jeg ikke hadde vært ærlig og ikke skrevet at det hadde vært en fagprøve, hadde det gjort noe forskjell?

Lenke til kommentar

Nå har du gitt litt sparsommelig informasjon om oppsettet, men jeg reagerer på beskrivelsen av et serveroppsett der serverne ikke har redundans på disksiden. På generelt grunnlag vil jeg si at det å designe et system slik at man risikerer nedetid ved feil på en disk, er det man kaller en "firing offense".

Hvis fagprøven din omfatter servere, betyr det at du skal kunne servere. Hvis du bare har hatt praksis i helpdesk, har du hatt utilstrekkelig praksis. Hva med undervisningen i forkant av praksisen? Lærebøker?

Det du trenger å vite for å løse problemstillingen om backup, er bl.a:

- at Windows Backup kan ta sikkerhetskopi til dedikerte diskvolumer (på interne eller eksterne disker) eller delte mapper på nettverket (f.o.m. 2008 R2), men i sistnevnte tilfelle støttes ikke flere generasjoners backup til samme lokasjon

- at det å ta sikkerhetskopi av en Windows-server i de aller fleste tilfellene omfatter mer enn å kopiere ut filene fra filsystemet (hint: systemregister, AD-database)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk for seriøst svar!

Når det gjelder undervisning i forkant av praksis hadde vi litt oppsett av server 2003 på skolen. Dog, i et helt annet format enn hva jeg nå har på læreplassen.

Grunnen til at jeg har designet systemet slik det er nå, er pga det er den beste løsningen ut ifra utstyret jeg har fått. Om èn server går ned, vil den andre ta over. Begge er domenekontrollere. Den ene er i tillegg filserver.

Om man ikke har muligheter til å ta flere generasjoner backup i r2 blir nok xcopy det jeg velger. Takk igjen :)

Endret av simen929
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du er sikkert ferdig med din fagprøve nå, men det kan være greit for deg å vite hva som er mulighet her.

Du nevner om ta backup på kryss av servere, men jeg kan ikke forstå hvorfor du skal gjøre det og hva slags server du skal ta backup av? Du kan ikke bare ta kopiering fra server til server hvis servere har en betydning i domene ( domene kontroller, filserver, mail server osv. ) Hvis det skal være så enkelt så tror jeg at ingen vil investere backupprogram eller backup server til tusenvis av kroner.

Backup er ikke enkelt. En backupplan og risikovurdering må være på plass, ellers vil du aldri klare å velge en riktig backupsystem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som skrevet tidligere ville jeg ikke gjort det på denne måten i det hele tatt, om jeg hadde fått utstyr til å ha en skikkelig backup løsning. Jeg ville satt serverne i RAID1 samt tatt inkrementell backup hver dag til en egen enhet, om jeg hadde hatt utstyr til det. Men ettersom det kun var èn disk i begge serverne, valgte jeg å ta backup på kryss av serverne. Dette fordi det er ingen poeng å ta backup til samme disk som man tar backup fra... Eneste fornuftige løsningen jeg kunne se iforhold til utstyret jeg fikk. Prøvenemnda sa ingenting negativt om backupløsningen. (Jeg hadde allerede forklart hvorfor jeg valgte denne løsningen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...