Gå til innhold

Når man kjøper to skjermkort til SLI samlet i èn butikk, og det blir RMA


Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har kjøpt to stykk Gigabyte GTX 560 SOC med garanti i lange baner og opplevd at det ene kortet ikke har fungert siden de kom i posten. Når han da leverer tilbake begge kortene til testing, får han svar om at det ene er ødelagt og blir refundert pengene, men får kort nr. 2 sendt tilbake.

 

Dette kortet er fullstendig ubrukelig for min venn da ytelsene fra ètt kort alene ikke er nok, og kortene er nå gått ut av produksjon så det er ikke mulig å skaffe ett nytt tilsvarende. Hvis han kjøper ett GTX 560 på ebay så vil GTX 560 SOC (overklokket utgave) være bortkastet siden det blir throttlet ned til samme nivå som det andre kortet. Det er mao. ikke mange bruksområder for ett kort han egentlig ikke fikk bruk for siden han kjøpte det, pga. det andre kortet laget så mye problemer.

 

 

Jeg har til dømes selv opplevd å miste det ene SLI kortet nå pga. gåen vifte, men istedetfor penger fikk jeg tilsendt ett av nyeste standard som til dømes er nesten like kraftig som begge SLI kortene mine... Samme butikk, samme kundebehandler og samme uke (!).

 

Hvilke tanker har du om problemstillingen? Hvilke rettigheter og serviceforventninger bør vi som kunder ha til SLI og butikkene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kommer det jo ann på, i noen tilfeller kan det være brukerfeil inne i bilde man har for tragt kabinett som samler støv i tillegg dårlig kjøling og så det kan være brukeren sin feil at skjermkortene lever kortere.

 

På en annen side man kan jo selge det man har igjen også kjøpe noe kraftigere, men det spørs jo hvor høy interiessen er å tape penger på dette.

 

Dårlig forslag man kommer med det kjøp 3 skjermkort som er like da kan man returnere 1 hvis det slutter å fungere, men tviler på det rådet er så bra. Nå gi vel neppe SLI/crossfire dobbel så bra ytelse så ville hold meg til enkeltkort eller dobbeltGPU kort.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt tre skjermkort RMA på like mange år, og jeg kan garantere at mitt kabinett har prima luftflyt og null støvoppbygging. At kvaliteten er lav på mange skjermkort er det nok i mine øyne ingen tvil om.

 

Når man kjøper en skjermkortløsning og kortene kommer frem som DOA, og innen man får erstattet det ene, så er korttypen ute av produksjon, noe som gjør at man taper halve innskuddet sitt ved å måtte selge ett helt nytt skjermkort brukt til en slikk og ingenting. Det er jo ikke riktig, sett med forbrukerens øyne...

 

Det jeg vil er å ha igang en diskusjon rundt dette problemet.

Lenke til kommentar

Så lenge butikken ikke har solgt deg dette i en pakke ment for SLI så mener jeg at minstekravet er at de forholder seg til lovverket, dette gir dem rett til å prøve å reparere feilen eller levere nytt tilsvarende eller bedre produkt.

Selv om man bestiller to skjermkort kan det ikke automatisk antas at dette skal brukes til SLI, og jeg mener det er unaturlig at de skal erstatte begge kortene, at man kjøper to kort som er utgående modell er en risiko man selv må kalkulere med...

Om det er behov for at butikker selger egne SLI-pakker er en mulighet, men disse vil antageligvis ikke bli billigere enn enkeltstående kjøpo grunnet problemstillinger som i denne tråden.

Lenke til kommentar

Det ene skjermkortet først. Dersom det viser seg at det er en mangel på produktet i henhold til forbrukerkjøpsloven, så skal selger gjennomføre avhjelp i form av reparasjon, omlevering(nytt skjermkort) eller heving. Dersom det repareres er det ikke noe problem.

 

Dersom det blir omlevering så har kunden krav på å få en ny vare med tilsvarende spesifikasjoner, eller bedre. Pris er irrelevant. I dette tilfellet er disse to skjermkortene kjøpt for å fungere sammen, og det vil derfor viktig for kunden at nytt skjermkort kan brukes med det andre skjermkortet, uten reduksjon i ytelse. Det må ikke være 100% likt for å innfri kravet, men tilsvarende eller bedre. Det er godt mulig at det må være 100% identisk for at det skal fungere i SLi, det kan eg ikke nok om. I så tilfelle kan kunden kreve ett 100% identisk kort.

 

Dersom det ikke er mulig å skaffe ett 100% identisk kort så er det heving av kjøpet som gjelder. Så lenge varene er kjøpt samtidig(på samme ordre) har kunden krav på å returnere også det andre skjermkortet, selv om dette ikke er defekt. Man må ikke ha spesifisert på kjøpstidspunktet at disse skulle brukes sammen. Det holder å opplyse om det når det blir vedtatt heving.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...