V5R1X Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Så nettopp på nyhetene. Et miljøvennlig alternativ til diesel blir stagget av regjeringa vha. lovendring, fordi de ikke vil gå glipp av avgiftsinntekter fra vanlig diesel. Ecofuel, som tilbyr dette miljøvennlige alternativet, vant i retten tidligere i år mot staten, og det ble dømt at politikerne ikke kunne legge avgift på det miljøvennlige alternativet (derfor forsøker politikerne nå endre loven, for å likevel kunne avgiftslegge). Cirka det jeg fikk med meg fra nyhetskanalen (TV2) nettopp. Lovendring er blitt sendt ut på høring nå i sommerferien. Det spekuleres i om dette er for å snike inn lovendringen under nesa på folk. Finner utrolig nok lite, eller ingenting om denne saken, i norske nettmedier. Noen som vet noe mer? Lenker? 4 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Skulle tat tdeg seriøst om du kunne gi en kilde på påstanden din. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Her er NRK sitt innslag: http://www.nrk.no/vi...8/emne/ecofuel/ Endret 1. august 2012 av Hotel Papa 4 Lenke til kommentar
Dipol Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8265936 3 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 se der ja, det var ikke vanskelig Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Så sendingen selv i dag, ble litt satt ut av måten dette ble behandlet på. Dette drivstoffet bør absolutt få være på markedet med en redusert avgift som er i henhold til dens emne til å redusere utslipp. Skjedde et liknende vedtak mot Biodiesel. Skal sies at å lage drivstoff av mat er drøyt, men da burde det sies ifra på forhånd og ikke etter at en fabrikk til 350 millioner er ferdig... http://www.abcnyheter.no/nyheter/miljo/100521/slutt-norsk-biodrivstoff Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 1. august 2012 Forfatter Del Skrevet 1. august 2012 (endret) stich_it: Jo, det var faktisk vanskelig. Jeg googla det jeg var mann om, men den eneste kilden jeg hadde var TV2 Nyhetskanalen. Som du sikkert ser så er artiklene til NRK posta ETTER at jeg laget denne tråden. Takk til Hotel Papa og Dipol for supplement! Endret 1. august 2012 av Aporia Qualia 1 Lenke til kommentar
PSV Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Dette er hva man får med en velferdsregjering. Samtlige partier på Stortinget hadde gjort det samme. Man kan ikke miste inntekt bare fordi noen er smarte og finner opp ting som tukler med inntektsgrunnlaget til Staten, uavhengig av nytteverdien til påfunnet. Dette er en stor del av grunnen til at jeg ikke liker noen av partiene på Stortinget. Lenke til kommentar
Dipol Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) Endret 3. august 2012 av Dipol 2 Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) Dersom smått useriøs negativ "propaganda" må til for at denne saken skal få oppmerksomhet, so be it Det må da være en eller annen middelvei her, jeg kan være enig at det må være en eller annen avgift på drivstoffet, pga forurensningen som foregår under produksjon, frakt og bruk. Drivstoffet virker å være et ganske mye bedre alternativ på mange måter iforhold til vanlig Diesel som gjør at skadeomfanget rundt bruken vil være kraftig redusert som igjen tilsier at vanlig avgift ikke vil være rettferdig. Vanligvis når det kommer til et grønnere valg i hverdagen så pleier det være et drawback, både E85 (Etanol+bensin) og Biodiesel for eksempel blir ofte produsert av stoffer som også kan brukes til mat eller på jorder hvor det ellers kunne vært produsert mat som gjør det rett og slett uetisk. Drivstoffet til Ecofuel har ikke disse problemene da det produseres av Metan (CH4) som finnes overalt i naturen og er lett å lage uten at det går på bekostning av matvareproduksjon. Middelveien som jeg nevnte litt lengre opp bør være som følgende, busser og annen tungtransport som enten operer i by eller jevnlig reiser i dem burde kunne bruke dette drivstoffet uten avgiftkrav evt betydelig redusert da disse ofte bruker mest drivstoff og dermed er mest plage for omgivelsene. Dette er også gunstig iforhold til disse fartøyenes utslippskrav som er blitt strengere med årene som har medført lavere virkningsgrad grunnet partikkelfilter, katalysator og forlenget lukking av ventiler i utblåsnings perioden. En kan dog være helt sikker på at EcoFuel sitt GTL syntetisk Dieselprodukt ikke er 100% rosenrødt, men tilsynelatende et godt alternativ til dagens drivstoff i flere grener av samfunnets transport infrastruktur som opererer mye i by. Ecofuel hjemmeside: http://www.ecofuel.no/ For info om drivstoff ISO standarder: http://en.wikipedia.org/wiki/ Endret 3. august 2012 av karl-wilhelm 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå