Gå til innhold

Rekruttskole før førstegangstjeneste?

Anbefalte innlegg

På sesjon del to meldte jeg meg på Artilleribataljonen, altså som artillerijeger.

Og jeg lurte på jeg kommer vel ikke direkte inn på opptaksprøven? Det er vel først 2 måneder med rekruttskole også en videre utdanning?

Også har jeg ett annet spørsmål. Hvis jeg er på rekruttskolen, er det mulig å endre "utdanning"? Altså jeg søkte på art.jeger men kan jeg bytte til noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det skal jeg. Hva er OP troppen?

Grunnen til at jeg ikke har lyst til art.jeger lenger er pga jeg ikke har hatt mye tid til trening. Jeg har så og si 3 jobber så lite tid til trening.

Altså jeg klarer 70 push ups, 12 Pull ups osv. Er vandt til å gå med tung sekk men kondisen er ikke helt i boks.

Endret av Happydevil
Lenke til kommentar

OP-troppen gjør veldig mye av det samme som artjegerne. Dvs å lede ild (finne mål og koordinater der hvor kanonene skal treffe). OP-troppen ligger i fronten, mens artjegerne ligger bak fiendens linjer og finner mål. Artjegerne går mer, og har en generelt hardere tjeneste. BTT Nils sin OP-tropp er oppsatt på M113-vogner, og jobber sammen med panser.

Et lite tips. Veldig få vernepliktige stillinger er så harde som man ofte har inntrykk av, og de alle fleste innebærer en god del dødtid (man har vanligvis tjeneste fra revelje klokka 6, hvorav en og en halv time da går til vask og spising, frem til klokka 16:00, så det er viktig å velge stillinger som innebærer mye variasjon og mange utfordringer når man først har tjeneste, eller så er man lett veldig dimmeklar etter 6 måneder.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Når jeg kommer meg opp dit så skal jeg snakke med folkene om hva som kan passe for meg. OP-troppen og art.jeger høres veldig spennende ut. Grunnen til at jeg er avvikende av art.jeger er pågrunn av at de bruker en seleksjonsprosess. Jeg hater å tape og hvis jeg ikke klarer opptaket blir det noe jeg kommer til å angre på hele livet. Men det er akkurat derfor art.jeger høres så spennende ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...