Gå til innhold

Erstatning for fiber

Anbefalte innlegg

Dette er muligens et idiotisk tema, men jeg kom til å tenke på at fiber er noe som skal skape metthetsfølelse og rense opp i fordøyelses-systemet.

Og da er det litt dumt at fiber er så dyrt, for eksempel koster et Fedon Lindberg-brød med masse fiber i 50 kroner (?)

Og man betaler dermed i dyre dommer for denne "barken" eller fiberen. I gamle dager spiste de barkebrød/borkebrød i nødstider. Det er noe a la dette jeg tenker på, hehe.

Fortrinnsvis noe som kan males opp, og som ikke smaker fælt.

Har lest at fotomodeller spiser bomull for å dempe sulten, men jeg betrakter det som ganske unormalt å spise bomull.

Ja, dette er ganske sykt, men lurer på om det er noen som har ideer.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100305174614AAGg232

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ernæringsfysiolog dessverre. Men Jeg vet at protein kan virke mettende dersom du spiser det sammen med langsomme karbohydrater. Da er spesielt linser, bønner og kikkerter spesielt bra fordi da får du en kombinasjon av protein, fiber og langsomme karbohydrater som gir metthetsfølelse lenger. Utover dette er vann en fin måte å kontrollere sultfølelsen på. (Det sies at vann metter)

Forøvrig anbefaler jeg en variert kost bestående av 1/3 stivelsesrik mat, 1/3 Proteinrik og 1/3 Grønnsaker.

Håper det var til hjelp

:)

Lenke til kommentar

Umm, Ostekake :)

Har ikke tenkt på at sammensetningen kan ha noe med metthetsfølelsen å gjøre, så det bør nok utforskes nærmere. Mye vann har lett for å renne "rett igjennom", det vil si at det har en mettende effekt en ganske kort stund.

Det lureste er nok å spise vekselvis knekkebrød og vekselvis kli utbløtt i vann eller yoghurt, og trøkke i seg dette :nei:

Lenke til kommentar

Umm, Ostekake :)

Har ikke tenkt på at sammensetningen kan ha noe med metthetsfølelsen å gjøre, så det bør nok utforskes nærmere. Mye vann har lett for å renne "rett igjennom", det vil si at det har en mettende effekt en ganske kort stund.

Det lureste er nok å spise vekselvis knekkebrød og vekselvis kli utbløtt i vann eller yoghurt, og trøkke i seg dette :nei:

Metthetsfølelsen får du av lettloppløselig fiber(gulrøtter, bønner, bygg, pærer, epler, havre etc)

Proteiner gir metthetsfølelse og stabilisere blodsukkeret. (fet fisk og egg er spesielt bra)

Dersom du ofte går rundt sulten er nøtter, hele korn og frø et fint mellommåltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...