Gå til innhold

Raid 0 som disk cache?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte bare å bruke litt "gammelt" utstyr jeg har liggende, for å se hva jeg kan få ut av det :)

Hvis flere ser på film samtidig fra hver sin pc, kan det jo være greit å ha flere fysiske steder å lese fra samtidig.

Men på en annen side, så leser jeg jo over 100mb/s på usb3-disken.. Og nettverket er 1000mbit. så det er kanskje ikke nødvendig å gjøre så mye med det?

Lenke til kommentar

Usikker på hvordan diskcache fungerer i dette tilfellet, men cache fungerer gjerne slik at man først sjekker om dataene ligger i cache (som vanligvis er et betydelig raskere medium), og hvis ikke, og dataene får plass i cache, kopieres de dit så påfølgende henting av de samme dataene går kjappere.

I ditt tilfelle vil påfølgende henting gå tregere, det finnes meg bekjent ingen 80GB disk som er raskere enn en 2TB disk, selv ikke i RAID0. Forskjellen vil uansett være minimal.

Det vil ikke leses fra "kilden" og cachen samtidig, er det i cache vil det bare leses derfra, er det ikke i cache vil det leses fra kilden til det er kopiert til cache, og deretter leses derfra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Ja, og linux gjør dette automatisk for deg. Om du vil reservere en porsjon RAM utover det kan du bruke tmpfs.

Min firefox cache i /etc/fstab:

tmpfs /home/lycantrophe/.mozilla/firefox/default/Cache tmpfs mode=1777,noatime 0 0

That being said: om dette er for å se på film har du ingenting å tjene. Ingenting. Kun tap.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...