Andzel Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Er mange som sier det ikke er lov men det er faktisk lov så lenge den er fastmontert og ikke tekster når du har den i hånda. http://e24.no/bil/vil-forby-teksting-og-surfing-bak-rattet/20258929 Ser ut som det skal en ny lov for å forhindre dette, synes det er rart det har vært lov ifra dag en, men å holde den er like ille å tekste en melding når den er fastmontert noen har dem jo fastmontert så dem må strekke seg til den også videre. Hva synes derE? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Det burde selvsagt ikke være lov. Det samme gjelder det meste annet som tar blikket/konsentrasjonen fra veien. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Det er ikke lov. Siterer Vegtrafikkloven § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Så selv om det ikke er et spesifikt forbud mot å bruke en fastmontert mobiltelefon, så er det fortsatt ikke lov - fordi du da ikke er aktpågivende. Tar meg friheten til å sitere et innlegg fra nomore i Trafikalsk Klagemur - syns det var ganske fint og dekkende. Edit: Det var faktisk til deg også! For et sammentreff - kanskje du husker det denne gangen Totalt skivebom. HVA du fikler med har lite å si, enten det er radio, mobil, kamera, dildo, drill eller noe annet, tar det oppmerksomheten din bort fra veien så har du ikke lov til å bruke det. Endret 1. august 2012 av Henrik C 4 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 1. august 2012 Forfatter Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Haha, jeg spurte til og med politiet i dag og de sa det var fult lov her så tror ikke de bryr seg om det da. . Så lenge du ikke skapte farlige situasjoner og den var fastmontert. Jeg tekster hvis jeg vil så får jeg bot så får jeg bot, ekke verre det. Men igjen så kan dette medføre at det er lov å holde på med ting ettersom du kan ikke bli dømt for å tekste sms når du kjører og politiet stopper deg. De kan ikke bevise at du ikke er aktpågivende da. Har selv sittet i telefonen og stoppet for hindrer som har skapt farlig sitasusjoner. Men er vel flere som er enige at det er letter når man har automat og ikke manuelt. Lurer på om det er flere som driver med andre ting når de har automat enn manual. Har sett flere Taxier blitt stoppet men ikke botlagt når de driver med mobilen, osv når de kjører ettersom det er lov. Endret 1. august 2012 av Andzel Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Haha, jeg spurte til og med politiet i dag og de sa det var fult lov her så tror ikke de bryr seg om det da. . Så lenge du ikke skapte farlige situasjoner og den var fastmontert. Jeg tekster hvis jeg vil så får jeg bot så får jeg bot, ekke verre det. Jeg har merket meg at politiet sjeldent bryr seg med å avverge farer, bare å straffe etter at noen er blitt lemlestet ja. Og jo det kan fort bli værre enn en bot om du kjører inn i noen og dreper eller lemlester de mens du fikler på telefonen din, ikke minst for de som måtte bli skadelidende av din uansvarlige holdning til bilkjøring. :nei2: 1 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Det er faktisk ikke lov å sende SMS, surfe eller gjøre andre ting som tar oppmerksomheten fra kjøringen. § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 (endret) Det som stadig forundrer meg er at folk i slike situasjoner faktisk bryr seg om de får bot eller ikke, men ikke om at det faktisk er farlig å gjøre... Det finnes verre ting enn bøter når det gjelder ferdsel i trafikken... Endret 2. august 2012 av Shirmah 5 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Den einaste forskjellen som ligger i dette høyringsutkastet er at ein skal spesifisere SMS og/eller surfing som forbudt. Men som fleire har påpeikt så vil § 3 vegtrafikkloven være dekkande nok til å straffe dei som sender SMS medan dei kjøyrer. Teknologien har utvikla seg veldig fort på dette området, men grunnprinsippet vil uansett være at alt slikt ekstrautstyr må være tilpassa for bruk i bil. Bilsterio/radio har vi hatt lenge utan at dette byr på store problemer, men du blir fortsatt bøtlagt dersom du blir tatt i å bytte CD eller søke etter radiokannaler manuelt. Så fort du ikkje lenger er varsom så er det straffbart. Det er derfor bra at lovverket er litt generelt. Eg synest ikkje ein burde spesifisere mobilbruk i trafikkreglane slik det er i dag. Ein kvar endring som blir gjort no vil nok uansett virke feil om 10-20 år når teknologien er heilt forandra. Tenk kor dummt det vil være å måtte forholde seg til eit totalforbud mot mobiltelefoner i bil når du sitter der i ein sjølvstyrande bil og med mobiltelefonen tryggt implementert direkte i hjernebarken. Alt i dag så finnes det teknologi som gjer at SMS skriving kan gjerast på ein trygg måte ved at ein ved hjelp av stemmestyring dikterer inn kva du skal skrive og samtidig får opplest innkommande tekstmeldinger. Det er svært dummt å lage forbud for å forhindre ulemper som teknologien om kun få år vil orde sjølv. Grunnregelen må uansett være at dersom du gjer noke som helst som går utover konsentrasjonen medan du kjøyrer så er dette straffbart. Det er heilt likegyldig om dette uoppmerksomheita skyldes mobiltelefon, hamburger, skrikande unger i barnesetet eller CD-spelaren. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Grunnregelen må uansett være at dersom du gjer noke som helst som går utover konsentrasjonen medan du kjøyrer så er dette straffbart. Det er heilt likegyldig om dette uoppmerksomheita skyldes mobiltelefon, hamburger, skrikande unger i barnesetet eller CD-spelaren. Jo, men da blir dette skjønnsmessige vurderinger og dermed vanskelig for Politiet å håndheve. For å kunne bøtelegge må forholdet være konkret definert i lovteksten, slik det er med mobilbruk idag. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hvordan er egentlig lovverket rundt å prate i mobil i bil i dag? Er det fortsatt ett krav at selve mobilen må være fastmontert uansett? Tenker på mitt oppsett. Har en headunit med ca 6" touchskjerm der jeg kan slå nummer, hente kontaktliste, svare og snakke med handsfree. Mic er montert i A-stolpen og bilens høyttalere benyttes. Alt dette går via bluetooth. Må mobilen fortsatt være fastmontert, eller kan den ligge lomma ettersom jeg faktisk ikke trenger å berøre den for å gjennomføre samtaler? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 I utgangspunktet så må både telefon og evt talerør være fastmontert. Så telefonen kan ikkje ligge i lomma. Det er heller ikkje lov med fastmontert telefon og bluetooth på øyret. Men her er regelverket utdatert i forhold til dagens tekniske moglegheiter. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hvorfor er det ikke lov med blåtann så lenge selve telefonen er fastmontert? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det kan være at ein har ein anna rettspraksis, men forskrifta seier at du ikkje kan bruke eller betjene mobiltelefon. Mobiltelefon et definert som radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett. Så dersom ein ser litt firkanta på det så er blåtann mottakaren i seg sjølv ein mobiltelefon sida ein kan betjene anrop frå den. Utstyr til å ta imot innkommande anrop skal være fastmontert. Men det er heilt sikkert ikkje dette som var intensjonen med forskrifta. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Tror aldri jeg har hørt noen bli stoppet for å bruke en liten bluetooth sak i øret. Brukt det flere ganger selv forbi politiet og de gjør det jo selv så. Men igjen tror jeg alt kommer til om du kjører bra eller ikke. Er jo en del som klarer fint å kjøre mens de snakker i telefon osv. Akkurat som med alkohol ^^. Noen kjører faktisk bedre da :/ Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Det kan være at ein har ein anna rettspraksis, men forskrifta seier at du ikkje kan bruke eller betjene mobiltelefon. Mobiltelefon et definert som radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett. Så dersom ein ser litt firkanta på det så er blåtann mottakaren i seg sjølv ein mobiltelefon sida ein kan betjene anrop frå den. Utstyr til å ta imot innkommande anrop skal være fastmontert. Men det er heilt sikkert ikkje dette som var intensjonen med forskrifta. Forskriften sier at du ikke har lov til å bruke en mobiltelefon under kjøring, MED MINDRE den er fastmontert på en forsvarlig måte i bilen. Så jo, du har lov til å betjene en mobiltelefon, så lenge den er fastmontert. Når det gjelder blåtann headsett så kan den ikke defineres som mobiltelefon. Du kan ikke prate på offentlig nett med ett blåtann headsett alene. Til det trenger du en mobiltelefon. Nå vil §3 trumfe denne forskriften, og dersom bruken tar oppmerksomhet fra veien så vil det være ett brudd på denne. Ut over det, det er ingenting i veien for å svare på samtaler eller ringe ut via tastaturet på telefonen, selv om man bruker headsett. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Men igjen tror jeg alt kommer til om du kjører bra eller ikke. Er jo en del som klarer fint å kjøre mens de snakker i telefon osv. Akkurat som med alkohol ^^. Noen kjører faktisk bedre da :/ Kilde? Mange tror at å kjøre bra er ensbetydende med å være en teknisk flink sjåfør. Dette er feil. Å være en flink sjåfør betyr bl.a. å lese trafikkmønstre og forutse hvordan man bør opptre for å få flyt og unngå risiko. Det å teknisk sett få kjøretøyet med på notene er selvfølgelig en del av dette, men en veldig liten del. Jeg kan ikke tenke meg at å vie oppmerksomhet på en samtale eller å benytte sløvende rusmidler på noen måte kan hjelpe på ens evne til å oppfatte og analysere sine omgivelser. Endret 8. august 2012 av sverreb 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Eg synes faktisk at kommentaren "Noen kjører faktisk bedre da" om kjøring i påvirket tilstand sier sitt. 1 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Var jo en fyr som stoppet med mye promille husker ikke hvor sto vel i VG. Han kjørte jo veldig bra og politiet trodde ikke engang han hadde drukket så det sier jo litt. Men jeg støtter ikke alkohol og kjøring! Aldri kjørt i fylla aldri skal jeg heller. Endret 8. august 2012 av Andzel Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Det var jo litt av en kilde Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 "Du kjører bedre bil med en enhet alkohol i blodet..." http://vg.subnett.no/visArtikkel.asp?id=1147273 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå