KarlToresen Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Okei, jeg skal flytte for å studere og har hele tiden tenkt å kjøpe egen bolig, hvor 3 kompiser skal flytte inn med meg. Nå er det bare 2-3uker til skolestart og det har enda ikke dukket opp noen bolig jeg kan kjøpe. Vi tenker derfor å leie et hus eller en stor leilighet frem til det da dukker opp ett hus jeg kan kjøpe. Det er valdig trangt om plassen når det kommer til å få leid noe nå i disse dager, og nesten uansett hvem jeg skal leie av vil de at jeg skal skrive kontrakt for 12mnd. Om jeg da nevner at vi kun skal bo der noen månder vil jeg miste all mulighet for å få ordnet leilighet før studiestart. Så jeg lurer vel egentlig på om man uansett har en 3 månders oppsigelse periode? Eller er det enkelte ting jeg burde se ekstra etter i kontrakten for å kunne slippe og bo der i 12 mnd? På forhånd takk for svar Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Tror du finner det du er ute etter her: http://www.oppsigels...CFc0vmAodqCMA5A Men vil da tro att om du binder deg for 12mnd,ja da må du betale for 12 mnd..selv om du flytter ut før 12mnd er godt..vel å merke om dette står i kontrakten..12mnd altså Endret 1. august 2012 av Jan Erik Engan Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Dersom du ønsker å ha noe midlertidig for å komme deg ut fortest mulig når du finner noe bedre, så vil jeg anbefale deg å sette deg inn i hvilke krav som stilles i husleieloven § 9-3 for at man gyldig kan avtale tidsbestemt kontrakt på mindre enn lovens standard minstetid som er tre år. Dersom disse kravene ikke er oppfylt, anses leiekontrakten for å være tidsubestemt med standard oppsigelsestid (tre måneder). Kravene kan oppfylles på følgende måter: 1: Boligen er "lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig" 2: Huseier har saklig grunn (inkludert at huseier selv eller noen i hans husstand skal bruke boligen når leieforholdet opphører). Denne saklige grunnen skal senest ved avtaleinngåelsen være opplyst skriftlig. Dersom du finner en utleier som ikke har "sitt på det tørre", så kan du inngå en tidsubestemt avtale som utleier på grunn av rettsvillfarelse tror er tidsbestemt. Hvis du velger denne løsningen så bør du for guds skyld ikke akseptere å sette inn depositum på noe annet enn en ordentlig depositumkonto som oppfyller kravene i § 3-5. Edit: Tråden er for øvrig flyttet til rett forum. Endret 1. august 2012 av Herr Brun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå