Gå til innhold

Si opp fastrenteavtale

i3rfnp3

Anbefalte innlegg

Hei.

Har søkt litt, og vet det er mange poster på dette, men jeg trenger litt regnehjelp.

I oktober ifjor gikk jeg over til fastrente på studielånet mitt. Jeg bandt da renten på 2,869 for 5 år.

Jeg ser nå at den flytende renten er på 2,575, og ny fastrente for 5 år er 2,379.

Inne på "mine sider" så kunne jeg sjekke hvor mye det ble i overkurs hvis jeg sa opp avtalen.. Der sto det at hvis jeg sa opp avtalen nå, så fikk jeg 2740 kr mer i lån. Avdraget ville bli på krona likt som det jeg har nå..

Sier jeg opp avtalen, så får jeg ikke bundet ny avtale før i oktober.

Er jeg dum hvis jeg sier opp fastrenteavtalen nå? Jeg vil måtte betale ned 2700 kr ekstra på lånet, og hvor mye vil jeg eventuelt spare i terminet hvis jeg binder ny fastrenteavtale i oktober og vi later som den er lik som nå?

Sparer jeg 200 kr i kvartalet så vil det ta 3,5 år å tjene inn de 2700 kr.. Eller er det noe jeg ikke har tenkt på?

Har igjen 147000 på lånet..

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Har søkt litt, og vet det er mange poster på dette, men jeg trenger litt regnehjelp.

I oktober ifjor gikk jeg over til fastrente på studielånet mitt. Jeg bandt da renten på 2,869 for 5 år.

Jeg ser nå at den flytende renten er på 2,575, og ny fastrente for 5 år er 2,379.

Inne på "mine sider" så kunne jeg sjekke hvor mye det ble i overkurs hvis jeg sa opp avtalen.. Der sto det at hvis jeg sa opp avtalen nå, så fikk jeg 2740 kr mer i lån. Avdraget ville bli på krona likt som det jeg har nå..

Sier jeg opp avtalen, så får jeg ikke bundet ny avtale før i oktober.

Er jeg dum hvis jeg sier opp fastrenteavtalen nå? Jeg vil måtte betale ned 2700 kr ekstra på lånet, og hvor mye vil jeg eventuelt spare i terminet hvis jeg binder ny fastrenteavtale i oktober og vi later som den er lik som nå?

Sparer jeg 200 kr i kvartalet så vil det ta 3,5 år å tjene inn de 2700 kr.. Eller er det noe jeg ikke har tenkt på?

Har igjen 147000 på lånet..

Takk for svar! :)

Det du ikke har tenkt på er at renten kommer til å endre seg i årene fremover. I hvilken grad den går opp og/eller ned er det ingen som vet. Hvorvidt det lønner seg for deg å si opp avtalen, vil ingen vite før de 5 årene er gått...

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Nå: 147000*0,02869*0,72 = 3036,-

Ny: 147000*0,02379*0,72 = 2517,-

Dette er hva du betaler per år i renter minus skattefradrag på 28%. Du sparer altså 500,- mindre per år det første året med lavere rente. Det vil ta noen år før du har klart å tjene inn avtalebruddet og det er hvis du får like bra rentetilbud i oktober.

Husk også at forskjellen blir mindre per år. Jo lavere lån du har desto mindre blir forskjellen mellom de to rentene.

Endret av andreasn
Lenke til kommentar

Fastrente er fint for deg fordi du sikrer deg mot store renteendringer. Når du har bundet renten på et så lavt nivå er det egentlig ingen sjanse for å gå på store tap, rett og slett fordi man kan tenke seg en rente på 5-7 og kanskje til og med 10%, mens det er vanskelig å se for seg en rente i hvertfall under feks 1.5%. I 1986-87 var renten på 13.6% (nom). I korte perioder mener jeg å huske at den var ca 17-18% effektivt. I 1922 var renten visstnok ca 26% (nom - skrekk!). Nå er slike renter nærmest utenkelige, men du er i hevrtfall sikret.

Når du tar et fastrentelån vedder du på en måte mot bankens renteanslag for de neste 5 eller 10 årene. Du skal være synsk for å være sikker på at du treffer bedre enn banken, som tross alt har dette som jobb. M.a.o. vil du statistisk sett tape på fastrente.

Renteforskjellen kan sees på som en forsikringspremie som du betaler for å ha en oversiktelig økonomi.

Dersom du driver på med å binde på fastrente, si opp til overkurs og så binde på nytt vil banken sitte igjen med størst gevinst. Dette er dumt. Det billigste vil være flytende rente. Særlig i dagens marked. Men med så lav rente som vi har nå, KAN det lønne seg å inngå fastrenteavtaler dersom man tror verden snart er ute av krisen og at alt straks blir mye bedre. Personlig tror jeg det blir verre før det blir bedre i verden. Jeg tror derfor flytende rente vil lønne seg i et 5 års perspektiv. Men dette er ikke jobben min heller så min tipping er like dårlig som din.

Konklusjon: Det er en grunn til at du gikk inn på fastrente. Det handler om oversiktelig økonomi. Du kan fremdeles ha truffet nesten bunn av markedet. Det er bra!

I din situasjon ville jeg stolt på at din vurdering da du gikk inn på fastrenten var god. Uansett er det begrenset hvor mye du "kan" tape siden fastrenten er så lav.

Endret av Per69
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...