Zitrus Skrevet 1. august 2012 Rapporter Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Kjøpt meg racer for ca 1 mnd siden, og gikk da for et veldig billig alternativ i en Trek 1.5. Som forventet opplever jeg selvfølgelig at folk fliser forbi meg, selv om det ser ut som de er på søndagstur. Fra naturen sin side er jeg veldig spedbygd rent kroppsmessig, og forventer derfor egentlig aldri å bli en av de raskere mosjonistene på flata. Jeg lurer allikevel på hvordan jeg bør legge opp trening, for å kunne kompensere så godt som mulig for min fysikk. Lurer da på om jeg bør fokusere en del på styrke i tillegg til turer, eller om noen har noen andre tips\innspill? forøvrig er jeg 175 cm høy, veier 64 kg og klarer å holde 30-32 km\t på flate strekninger. Endret 1. august 2012 av Zitrus Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. august 2012 Rapporter Del Skrevet 1. august 2012 Intervaller fulgt av rolige langturer pleier å være standardsvaret, men jeg er alldeles ingen treningsekspert. Hva med å utnytte kroppsbyggingen og legge rutene til litt mer kupert terreng der du får klatret litt? Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. august 2012 Rapporter Del Skrevet 2. august 2012 30 på flatene er ikke mye nei. Hvis du er helt fersk med sykling , er det kanskje ikke mere å forvente. Ville ha vurdert å få mere rå styrke i bena. Styrketråkk og/eller beinpress er bra saker. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 2. august 2012 Rapporter Del Skrevet 2. august 2012 Jeg er også helt nybegynner, sykler også på billigsykkel, er like høy som deg, veier MINDRE enn deg, men trenger ikke anstrenge meg for å holde 30 km/t. Jeg har ennå ikke blitt frakjørt i motbakke, selv om det klart er mange som er bedre enn meg. På flaten føler jeg imidlertid at jeg sliter med noe av det samme som deg; det blir vanskelig å holde trykket over tid. I utforkjøringene er jeg så pysete at gamle damer seiler forbi mens de plystrer brelettmelodien. Til vanlig (før jeg begynte å sykle) trener jeg løping, det kan nok ha gitt meg en liten fordel, men samtidig så blir jeg sliten på en helt annen måte ved sykling, så jeg tror svaret på problemet ditt er å trene på det du vil bli god på; du burde altså sykle mer. I tilligg burde du, som alle, uansett hva de driver med, trene styrke. Knebøy vil nok være fordelaktig. Lenke til kommentar
Bark1Steinar Skrevet 2. august 2012 Rapporter Del Skrevet 2. august 2012 Da journalister spurte sykkellegenden Eddy Merckx om tips til lovende ryttere, svarte han bare "Ride lots." Men som tidligere nevnt: Intervaller der du jobber på rundt 85-95% av makspulsen din er vel generelt sett det som hjelper deg med å øke selve gjennomsnittsfarten. Til dette kan du finne en god kneik som du sykler opp og ned noen ganger, akkurat fort nok til at du ikke stivner (pulsklokke er en fordel hvis du ikke er så kjent med kroppen din) Du bør også kjøre langturer for å venne kroppen til med å jobbe under lengre perioder. Ellers så er styrketrening - og særlig kjernetrening - anbefalt for syklister. Å ha opparbeidet seg en sterk mage og rygg kan være forskjellen på å velte eller å holde seg oppreist. Husk at dette bare er veldig generelle tips, og riktignok ikke fra en ekspert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå