Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat 2008 - skifte head unit


unik42

Anbefalte innlegg

Vi har nettop kjøpt oss Passat stasjonsvogn, 1,9TDI, Comfortline 2008-modell.

 

I min forrige bil hadde jeg montert et Pioneer anlegg med blåtann, noe som gjorde det mulig å spille av musikk fra telefonen i tillegg til vanlige telefongreier.

 

Jeg ønsker noe tilsvarende i Passaten.

 

Slik jeg ser det er det to muligheter:

 

Skifte head unit eller montere tilleggsett.

 

Jeg ønsker ikke å svi av mangfoldige tusen.

 

Det jeg da lurer på, er om jeg kan montere et Fiscon Basic sett, på tross av at kjørecomputerdisplayet er halvparten så stort som det som er vanlig.

 

Eller vil det være anbefalt å skifte hele head uniten (anlegget). I så fall, hvor får jeg tak i ny, og kan det skape problemer med CAN-busen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da regner jeg også med at jeg kan sende dem en mail og to og spør dem direkte. Takk for tipset!

 

14.08.2012: Tenkte jeg skulle legge til at jeg har fått svar fra dem, og i følge dem trenger jeg:

 

http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/193_542/products_id/2276

 

http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/193_542/products_id/5065

 

http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/193_542/products_id/9060

 

Så da blir det å handle inn det, sammen med en 2-DIN spiller og se hvordan det blir.

Endret av unik42
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering for de som evt. skulle ville det samme:

 

Transmedia brukte veldig lang tid på å levere noen av varene, så jeg kansellerte like gjerne ordren og bestilte fra Bilradiospesialisten.

 

Delene jeg trengte var:

 

Dobbel DIN monteringsramme: http://transmedia.my...roducts_id/5065

 

CAN-Bus adapter:

Pioneer rattfjernkontroll adapter CTSVW002

Produktnr.: CTSVW002+CTPIONEERLEAD

 

Ryggekamera:

 

Kenwood CMOS 210

http://www.bilradios...5&katid=186&id=

 

Aktivt Diversity Antenneadapter:

Aktivt diversity antenneadapter ANT631D

Produktnr.: ANT631D

 

AVH-2400BT:

http://www.pioneer.e...400BT/page.html

 

Etter det var det nesten plug and play. Trekke +12V og videokabel bak til bagasjerom. Jeg la dem under plastdekslene nederst i døråpningene (innstigningslistene?), bak veggen i bagasjerommet og ut i døra. Var et sant helvete å få kabelen inn i samme gjennomføring som eksisterende kabler gikk.

 

Can-bus adapteret har egne ledninger som skal matches opp mot de som skal til spilleren. Siden adapteret var laget for Pioneerspillere, var ikke det noe problem.

 

Begge antennekablene ble koblet på antenneadapteret, og det ble igjen plugget i spilleren. Hentet +12V fra samme ledning som gikk til spilleren. Gjorde forøvrig det samme med +12V til ryggekameraet.

 

Det måtte litt mikkmakk å få ramma til spilleren til å festes på monteringsrammen. Men det gikk til slutt, og da var det bare å smokke hele greia inn i bilen igjen.

 

Bildet viser åstedet etter den gamle spilleren var tatt ut. Skal ta et bilde og to og vise sluttresultatet.

 

post-133314-0-72839500-1362646944_thumb.jpg

 

Fordelen nå, slik jeg har gjort det, er at jeg når som helst kan bytte ut spilleren med en ny en. Spilleren kostet i underkant av 3000. Må jeg skifte til DAB om noen år, så bytter jeg bare spiller.

 

Eneste aberet jeg har nå, er at radiosignalene er bittelitt svakere. Sannsynligvis fordi at antenneadapteret ikke takler, evt. forsterker, antennesignalet fra begge antennene godt nok. I den originale radioen kunne jeg få inn Radio Norge helt klart. Det kan jeg ikke nå (her i Haugesund).

Endret av unik42
Lenke til kommentar

Takk! Det synes jeg og.

 

Det tar seg litt bedre ut på en "moderne" bil med innebygget handsfree og ryggekamera. Selv om originalmontert sikkert ser mer stilrent ut.

 

Savner kanskje GPS, Skulle jeg finne på å ha det innebygget, så kan jeg:

 

A) Kjøpe Pioneer GPS-modul til spilleren

B) Kjøpe annen spiller som har GPS.

 

Men telefonen funker såpass bra som GPS at jeg nok ikke kommer til å bry meg.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Etter mye om og men har jeg nå byttet ut den "gamle" Pioneeren med en ny en. Ettersom antall radiokanaler nå var redusert til 2, tenkte jeg det ville vært greit med DAB. I tillegg ville jeg ha Android Auto.

Valget falt på en  AVH-Z5100DAB. Jeg trodde jeg kunne bytte en-til-en, men det viste seg at kontakten bak var litt annerledes enn den gamle. Heller ikke ramma passet skikkelig. Så da ble det fullstendig bytte.

 

post-133314-0-08401400-1544076893_thumb.jpg

 

Tatt ut den gamle spilleren og trukket en PR fra sidepanel (ved A-stolpe). Dette for å kunne trekke antennekabel gjennom dashbord.

 

post-133314-0-59643200-1544076938_thumb.jpg

 

Fjerning av trekk på A-stolpe (skruen er bak airbag merket). Husk å koble av batteriet først!

 

post-133314-0-60062000-1544076991_thumb.jpg

 

Sidepanel (sikringsboks). Du må fjerne litt mer listverk for å faktisk få et hull gjennom til A-stolpe.

 

post-133314-0-69253600-1544077034_thumb.jpg

 

Skrellet A-stolpe. DAB-antenne skal ha god jordkontakt, så du må belage deg på å skrape litt i karosseriet.

 

post-133314-0-56507800-1544077102_thumb.jpg

 

"Instruksjoner"

 

post-133314-0-72184000-1544077174_thumb.jpg

 

Antenne på plass. Limen som er på var ikke av beste kvalitet så det måtte litt elektrikerteip til. Teipet også antennekabelen nedover til dashbordet.

 

post-133314-0-08282300-1544077229_thumb.jpg

 

Antennekabel på vei mot stereoanlegg.

 

post-133314-0-53542300-1544077261_thumb.jpg

 

Et seriøst virvar av ledninger. Antennekabelen var en smule lengre enn den trengte.

 

post-133314-0-00750000-1544077320_thumb.jpg

 

Haynes.

 

post-133314-0-19330700-1544077379_thumb.jpg

 

Ferdig installert uten ramme rundt spiller. Legg merke til USB-støpselet (og kabelen plugget i) på høyre side. Den er limt på siden av midtkonsollen, slik at jeg kan bruke USB-kabel til telefonen. 

 

Ellers kan jeg ikke klage. Ca. 3 timers jobb, der mye av tiden gikk på å få løs midtkonsollen før jeg gav opp det. Har ikke merket noe problemer med DAB eller AA til nå, så alt i alt, meget fornøyd.

Endret av unik42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...