ElderScrollsinisten Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Hei! Trenger jeg montør for bredbånd? - Det har vært en bredbånd i boligen før, levert av Nextgentel, men det er en måned eller to siden abonnementet ble oppsagt. Leverandøren jeg snuser på nå er forøvrig Powertech. - Hadde vært alright å spare en tusenlapp i monteringsavgift hvis det er noe jeg kan ordne selv! Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 (endret) I utgangspunktet ikke De skal koble deg riktig i sentralen. For den delen som skal inni huset, dvs modem og lignende, så kan du utføre dette arbeidet selv. Dessverre spesifiserer ikke powertech hva montøren gjør, så da er det vanskelig å svare helt sikkert om du slipper unna. Endret 1. august 2012 av SpecialForce Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Nei. Jo det gjør du, etter det jeg vet så er NextGenTel DSL, og da må du ha en montør i sentralen for å patche deg om. Men du må nok ikke ha noen hjemme hos deg, men du må likevel betale 1000kr for etablering. Husk at siden dette er DSL så får du et påskudd på 79kr per mnd. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Endret svaret mitt etter litt lett lesing hos Powertech, mens WiSLE skrev innlegget sitt. Men som sagt, så fremkommer det ikke hva montøren gjør, dermed er det vanskelig å svare på. Lenke til kommentar
ElderScrollsinisten Skrevet 1. august 2012 Forfatter Del Skrevet 1. august 2012 SpecialForce - Ja, jeg lurte litt på hva montøren gjør og har aldri egentlig opprettet et nytt abonnement selv før nå. WiSLE - Ser på ADSL2+ til Powertech (hvis det er relevant). Snakket med en fra Powertech som sa de patchet deg over gratis, men at jeg måtte vite om jeg trengte montør eller ikke (Han formulerte det slik at hvis jeg ikke hadde noen leverandør så trengte jeg montør, men skeptisk som jeg er tar jeg sånt med en klype salt.) Lenke til kommentar
torasbjoern Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) SpecialForce - Ja, jeg lurte litt på hva montøren gjør og har aldri egentlig opprettet et nytt abonnement selv før nå. WiSLE - Ser på ADSL2+ til Powertech (hvis det er relevant). Snakket med en fra Powertech som sa de patchet deg over gratis, men at jeg måtte vite om jeg trengte montør eller ikke (Han formulerte det slik at hvis jeg ikke hadde noen leverandør så trengte jeg montør, men skeptisk som jeg er tar jeg sånt med en klype salt.) Hei. Selv om dette er en linje med aktivt abonnement må det ut en montør på DSLAM (sentralen, med muligens et unntak) for å koble deg over på riktig sentralutstyr. De ulike tilbyderne på Telenors kobbernett bruker samme sentral, men de har vanligvis egne kort på sentralen. Det er fordelt opp i følgende: DSLAM, kort og port. Unntaket ovenfor er der hvor du har en annen tilbyder enn Telenor, og hvor de bruker leid sentralutstyr fra Telenor da dette hovedsaklig er en konfigurasjonsfiks hos Telenor. Hovedregelen er at dersom sambandsnummeret ser slik ut: 6xxxxxxx så er det et Telenoreid samband - selv om du bruker en annen leverandør. Om sambandsnummeret er annerledes (ser slik ut: 3xxxxxxx) så har leverandøren eget sentralutstyr, og dermed kan de lettere konfigurere hastighet o.l. enn på et Telenor-utstyr (da er det kun Telenor som kan konfigurere ting og tang). På linjer etter ADSL eller fasttelefon trenger montør nødvendigvis ikke å komme hjem til kunden, men på helt nyoppkobling av linjen så må montøren hjem til kunden i tillegg til å dra ut på sentralen. Montøren må også sjekke fordelerne. Montørarbeidet inkluderer ikke oppkobling av kundens utstyr (modem/router med mer). Ved bytte av leverandør på Telenors kobbernett trenger du ikke montør hjem til deg, men montør vil bli sendt ut for å utføre bytte på sentralen. Ved ISP-bytt er montør gratis. Endret 4. august 2012 av torasbjoern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå