Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet ikke

De skal koble deg riktig i sentralen.

For den delen som skal inni huset, dvs modem og lignende, så kan du utføre dette arbeidet selv.

Dessverre spesifiserer ikke powertech hva montøren gjør, så da er det vanskelig å svare helt sikkert om du slipper unna.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Nei.

 

Jo det gjør du, etter det jeg vet så er NextGenTel DSL, og da må du ha en montør i sentralen for å patche deg om.

 

Men du må nok ikke ha noen hjemme hos deg, men du må likevel betale 1000kr for etablering.

 

Husk at siden dette er DSL så får du et påskudd på 79kr per mnd.

Lenke til kommentar

SpecialForce - Ja, jeg lurte litt på hva montøren gjør og har aldri egentlig opprettet et nytt abonnement selv før nå.

 

WiSLE - Ser på ADSL2+ til Powertech (hvis det er relevant). Snakket med en fra Powertech som sa de patchet deg over gratis, men at jeg måtte vite om jeg trengte montør eller ikke (Han formulerte det slik at hvis jeg ikke hadde noen leverandør så trengte jeg montør, men skeptisk som jeg er tar jeg sånt med en klype salt.)

Lenke til kommentar

SpecialForce - Ja, jeg lurte litt på hva montøren gjør og har aldri egentlig opprettet et nytt abonnement selv før nå.

WiSLE - Ser på ADSL2+ til Powertech (hvis det er relevant). Snakket med en fra Powertech som sa de patchet deg over gratis, men at jeg måtte vite om jeg trengte montør eller ikke (Han formulerte det slik at hvis jeg ikke hadde noen leverandør så trengte jeg montør, men skeptisk som jeg er tar jeg sånt med en klype salt.)

Hei.

 

Selv om dette er en linje med aktivt abonnement må det ut en montør på DSLAM (sentralen, med muligens et unntak) for å koble deg over på riktig sentralutstyr. De ulike tilbyderne på Telenors kobbernett bruker samme sentral, men de har vanligvis egne kort på sentralen.

 

Det er fordelt opp i følgende: DSLAM, kort og port.

Unntaket ovenfor er der hvor du har en annen tilbyder enn Telenor, og hvor de bruker leid sentralutstyr fra Telenor da dette hovedsaklig er en konfigurasjonsfiks hos Telenor.

Hovedregelen er at dersom sambandsnummeret ser slik ut: 6xxxxxxx så er det et Telenoreid samband - selv om du bruker en annen leverandør. Om sambandsnummeret er annerledes (ser slik ut: 3xxxxxxx) så har leverandøren eget sentralutstyr, og dermed kan de lettere konfigurere hastighet o.l. enn på et Telenor-utstyr (da er det kun Telenor som kan konfigurere ting og tang).

 

På linjer etter ADSL eller fasttelefon trenger montør nødvendigvis ikke å komme hjem til kunden, men på helt nyoppkobling av linjen så må montøren hjem til kunden i tillegg til å dra ut på sentralen. Montøren må også sjekke fordelerne.

 

Montørarbeidet inkluderer ikke oppkobling av kundens utstyr (modem/router med mer).

Ved bytte av leverandør på Telenors kobbernett trenger du ikke montør hjem til deg, men montør vil bli sendt ut for å utføre bytte på sentralen. Ved ISP-bytt er montør gratis.

Endret av torasbjoern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...