Gå til innhold

bryte arbeidskontrakt

Anbefalte innlegg

hei, jeg har nå nesten fullført sommerjobben min, men tror jeg må bryte arbeidskontrakten. saken er som følger:

jeg trodde min siste vakt var 31. juli, men avdelingslederen, eller arbeidsgiveren min, satte på et par ekstra vakter i august, noe jeg ikke la merke til siden jeg ikke sjekka vaktlista (hadde skrevet dem ned et annet sted og mailen glemte jeg å sjekke). min feil, altså. nå har jeg ingen mulighet for å jobbe, men ingen andre på jobben har mulighet til å ta vaktene. arbeidsgiveren min truer med arbeidskontrakten jeg har skrevet under og tvinger meg på jobb, noe jeg ikke kan.

så nå lurer jeg på om hva som eventuelt kan skje hvis jeg ikke jobber vaktene, altså skulker? det verste jeg tenker kan skje, er om arbeidsgiver ikke betaler lønn, for det har jeg ikke fått. men det har vel hun ikke lov til?

jeg får vel selvfølgelig ingen attest, men det går vel greit hvis jeg ikke nevner det på cv-en til framtidig jobb? jeg har jo en annen jobb der med en attest, så jeg tror ikke det skader så veldig?

det jeg lurer på, er hva arbeidsgiver kan gjøre mot meg hvis jeg bryter arbeidskontrakten, altså jeg sier jeg ikke kan jobbe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo kontraktbrudd fra din side, og det er jo meget unødvendig fra din side. Om du skal holde på slik så får du jo aldri kompansert på CV med arbeidserfaring, og all erfaring er god erfaring. Om du i det heletatt får en attest, så ser den garantert ikke noe pen ut om du nekter å jobbe. Hvilken bransje er det snakk om?

Hvorfor tar du ikke et møte med leder og kommer frem til en felles løsning som passer for begge parter? Sjefen din er jo ikke ute etter å ta deg.

Lenke til kommentar

altså, grunnen til at det ikke går for meg, er fordi jeg ikke fikk med meg endringene med vaktlista, så derfor kan jeg ikke bare bytte. den ene vakta ga jeg beskjed om to dager før, mens de andre ga jeg beskjed om to uker før. og arbeidsgiver sier hun ikke greier å finne andre som kan jobbe for meg. og dette er en fornøyelsespark med 800 sommervikarer, så egentlig skjønner jeg det ikke. men det jeg lurer på, er om hun kan trekke lønn eller feriepenger fra meg på grunn av dette?

Lenke til kommentar

Du svarte ikke akkurat på hvorfor du ikke kan jobbe.

Arbeidsgiver kan trekke deg i lønn om du ikke jobber avtalte vakter. Det de kan trekke deg for er de kostnadene de har ved at du ikke møter opp. Dette kan inkludere både tapt inntekt(pga manglende salg) og/eller ekstrakostnad ved å skaffe noen andre til å jobbe for deg.

Lenke til kommentar

Når ble vaktlisten endret? Hva er rutinene for endring av vaktlister på arbeidsplassen, og ble disse fulgt? En praktisk mulighet er jo å ikke gi opp så lett og si at "dette er min feil", det finnes regler for hvordan vaktlister skal settes opp.

Men forutsatt at dette altså er du som har gjort en blemme, så vil jeg åpenbart anbefale deg å faktisk jobbe disse vaktene - evt. ta kontakt med noen av de andre 800 sommervikarene personlig og prøve å overtale de til å ta vaktene for deg.

Dersom det altså er helt umulig for deg å jobbe selv, eller å få noen til å dekke inn vaktene, skal du åpenbart ikke ha betalt for de vaktene du skulket. I tillegg kan arbeidsgiver sannsynligvis kreve erstattet rimelige og nødvendige utgifter som du har påført dem ved å skulke. Dette kan være utgifter til overtidsarbeid, utgifter til vikarbyrå eller lignende.

Tapt salg eller lignende skal det nok ekstremt mye til for å kreve erstattet dersom arbeidsgiver får beskjed om skulket i forkant. Arbeidsgiver har jo tapsbegrensningsplikt, og jeg vil tro den vil praktiseres rimelig strengt her. Arbeidsgiver kan tross alt pålegge andre arbeidstakere overtid.

Hva gjelder trekk i lønn, så er dette regulert i arbeidsmiljøloven § 14-15 annet ledd. I denne situasjonen må det enten være skriftlig avtalt på forhånd jf. bokstav c, eller så må vilkårene i bokstav e være oppfylt. Jeg er usikker på hvordan det stiller seg med en avtale som lemper på bokstav e, da ville i så fall bokstav e blitt veldig uthulet, men her skal jeg ikke uttale meg sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...