Gå til innhold

Hjelp til valg av kontroller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal inn i en filserver. Ønsker å kjøre raid5 for litt sikkerhet mot disk kræsj. Kjører i dag software raid(windows server 2008) og er ikke fornøyd med det. Er helt fersk på kontrollere så vet ikke om de benytter et annet software raid isåfall kan det kanskje være aktuelt med software, men helst hardware raid tror jeg.

Lenke til kommentar

Kva med å køyre filserveren på eit anna OS og benytte deg av Samba? Det finnes nok med alternativer med pek og klikk oppsett.

Windows og raid koster skjorta. Areca er etter min meining det einaste solide hardware raid alternativet Windows brukarar har. Eit anna billig alternativ som er populært hos Windowsfolk er Dell Perc 5i og 6i, men det er semi hardware raid(raid5 på kontrollen, men den har ikkje paritity kalkulasjonavlastnings chip).

Lenke til kommentar

Har vurdert å gå over til linux på serveren, men har alltid vært Windows bruker og kjenner er ikke bare bare å migrere over til linux. Mye å sette seg inni. Areca hadde litt for stiv pris for meg. Dell Perc har 2 scsi porter? Må man ha en overgang til Sata da. og hvor mange Sata disker kan man da koble på den? Hva med de 2 kontrollerne jeg hadde funnet da?

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Her er ein grei introduksjon til Freenas https://www.youtube.com/watch?v=bsubmffzkec

Prøv det med f.eks virtualbox om det kan være eit alternativ.

Dell Perc bruker sånne kabler til sata http://www.amazon.co..._sxp_grid_i_0_0

LSI 3Ware er ein utgått kontroller. LSI har andre mykje meir moderne kontrollere. Highpoint bruker marvell chipset som er eit av dei dårlegaste kontroller chipsa på markedet. Både til ytelse og stabilitet. Og for den prisen så ville eg like godt gått for Areca.

Det finnes ein norsk nettbutikk som selje skikkelege kontrollere og det er nextron.no

Eksempel: http://nextron.no/ma...=info&PNO=27166

Lenke til kommentar

FreeNas så ut som et fint OS om jeg hadde hatt rein filserver. Men bruker servern til litt annet også. Har lyst å skille det ut så jeg får en rein filserver da. Mener du at jeg vil ha bedre utvalg av kontrollere om jeg hadde benyttet Linux?

Nextron.no var jeg ikke klar over. masse snacks der :)

Kortet du linker til ser jo kjempe bra ut det. Det er vel den prisen jeg må ut med? hadde håpet å komme under 6k egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Linux, eller en Ubuntu desktop variant for min server, dette har gjort det lettere å få til litt flere oppgaver, selv om det er en del mindre sikkert.

Men, uansett, Linux er milevis foran Windows til server oppgaver mens FreeNAS eller BSD har det eneste filsystemet som er up to date, Windows får kanskje noe i deres neste Server versjon, men det er for lite, for sent.

Mangel på cash forhindrer mine planer, kunne tenkt meg å få lagringen separat fra selve server biten slik at jeg kan benytte meg av FreeNAS på enkleste måte, men da må jeg ut med penger til rackskap og kabinetter, pluss en rackswitch.

Morsomt leketøy, men server deler er dyre sånn sett :p

Driver for tiden å titter på måter å få til en SAN on the cheap slik at jeg kan leke litt med failover.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Det heitaste billige kontrolleren idag er IBM M1015 som fåes for 100-120 USD på Ebay. Den dukker av og til opp på Finn og Bruktmarkedet. Den kjem stort sett i frå IBM servere som ikkje trenger den kontrolleren. Den er svært vanskeleg å kjøpe igjennom ein vanleg butikk, iallefall for under 2000kr.

Ellers er det svært vanleg å bruke sata portene på hovudkortet då dei er rimeleg raske og stabile. Software raid på *NIX systemer kan mikses mellom mange kontrollere, og det er ein fordel ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...