Gå til innhold

Kommentar: ? Lag appene til iOS først


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er slett ikke min erfaring at "alle" iOS-brukere til enhver tid kjører siste iOS. Jeg oppgraderer folks iDingser støtt og stadig fordi jeg oppdager at de kjører en gammel versjon. Fragmenteringen er selvfølgelig mindre uansett pga relativt lik hardware.

 

Er det nødvendigvis enklest å starte med iOS? Først må man jo skaffe seg en Mac (hvis man ikke allerede har en, ikke direkte billig) + betale for å kunne utvikle. Når appen er lansert må man tjene inn igjen disse pengene før man kan begynne å kalle det overskudd. Med Android trenger man bare Java-kunnskaper og en hvilken som helst platform. Det er vel langt flere som kan Java enn Objective-C.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er slett ikke min erfaring at "alle" iOS-brukere til enhver tid kjører siste iOS. Jeg oppgraderer folks iDingser støtt og stadig fordi jeg oppdager at de kjører en gammel versjon. Fragmenteringen er selvfølgelig mindre uansett pga relativt lik hardware.

 

Er det nødvendigvis enklest å starte med iOS? Først må man jo skaffe seg en Mac (hvis man ikke allerede har en, ikke direkte billig) + betale for å kunne utvikle. Når appen er lansert må man tjene inn igjen disse pengene før man kan begynne å kalle det overskudd. Med Android trenger man bare Java-kunnskaper og en hvilken som helst platform. Det er vel langt flere som kan Java enn Objective-C.

 

Nei, det er ikke min erfaring heller. Faktisk opplever jeg ofte at jeg skal hjelpe folk med å løse noe som lar seg løse av en app, og de er ikke registrert på appstore, de har ofte hatt telefonen i 1-2 år uten å laste end en eneste app. Men dette er kanskje ikke en kundegruppe man nødvendigvis må ta så mye hensyn til :)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt feil å fremstille det som om man maksimalt kan få tilgang på 62% av Androidbrukere grunnet "fragmentering". Lager man en app som fungerer på 2.3.x, kjører den fint på senere versjoner. Og med det har man tilgang på 88% av brukermassen. Å lage apps for 2.2 er vel ganske bortkasta, siden de som fortsatt bruker den versjonen neppe er av de som bryr seg mest om å ha tilgang på nyeste apps.

 

Edit: Fiksing +

 

Som et konkret eksempel ble Tweetdeck lansert i slutten av 2010 på Android (les mer på bloggposten deres), etter at de hadde hatt over 36.000 betatestere fordelt på over 244 håndsett og 108 forskjellige OS-versjoner av Android til å teste den over lengre tid. Det var for to år siden – hvor antallet enheter var færre, antall produsenter var færre og antall OS-utgaver også var færre. I dag er markedet enda mer fragmentert.

 

Hvor mange betatestestere de hadde (... open beta...) og antall telefoner de testa på er relevant fordi..? Og denne betatesten ga en ekstrakostnad på kroner... ? Antall telefoner og tablets som har kommet siden lanseringen av Tweetdeck, som ikke kjører Tweetdeck er... ?

 

Sitat fra bloggen til Tweetdeck: "From our perspective it's pretty cool to have our app work on such a wide variety of devices and Android OS variations."

 

Tror neppe de ville sagt det samme dersom de måtte utvikle 1 app til hver konfigurasjon av Android. For... det er faktisk ikke det som er tilfelle.

 

Når det gjelder utsagn fra Geelmuyden.Kiese, just shoot the messenger. Dog, ikke bokstavelig talt. De lever tross alt av å påvirke forbrukere :p

Endret av Dummst
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt hvordan så mange av kommentarene begynner med "jeg kjenner mange..." og "jeg opplever...". Som om deres personlige opplevelser ugyldiggjør statistikken som blir nevnt i artikkelen.

 

At det ugyldiggjør statistikken er en tolkning du mås tå for på egenhånd tror jeg, kan ikke se noen som har påstått det.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg synes det blir litt snålt med en generell økonomisk tilnærming til plattformvalg.

 

Dette er først og fremst et teknisk valg fordi samme program (æh... "app") kan ha ulik nytteverdi på ulike plattformer. Dette både mht. tekniske muligheter på de ulike plattformene og hvilken plattform som er størst innenfor kundegruppen som skal benytte produktet.

Det er vel heller sjelden et produkt er tenkt brukt av absolutt alle.

Lenke til kommentar
Morsomt hvordan så mange av kommentarene begynner med "jeg kjenner mange..." og "jeg opplever...". Som om deres personlige opplevelser ugyldiggjør statistikken som blir nevnt i artikkelen.
At det ugyldiggjør statistikken er en tolkning du mås tå for på egenhånd tror jeg, kan ikke se noen som har påstått det.AtW

 

Nei, det er ingen som har påstått det helt konkret, men hvorfor er det f.eks interessant for andre å vite at dine venner ikke oppdaterer sine iProdukter, om du ikke mener det er relevant for artikkelen? Hvorfor er det relevant dersom du ikke mener det trekker påstandene i artikkelen i tvil?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er slett ikke min erfaring at "alle" iOS-brukere til enhver tid kjører siste iOS. Jeg oppgraderer folks iDingser støtt og stadig fordi jeg oppdager at de kjører en gammel versjon. Fragmenteringen er selvfølgelig mindre uansett pga relativt lik hardware.Er det nødvendigvis enklest å starte med iOS? Først må man jo skaffe seg en Mac (hvis man ikke allerede har en, ikke direkte billig) + betale for å kunne utvikle. Når appen er lansert må man tjene inn igjen disse pengene før man kan begynne å kalle det overskudd. Med Android trenger man bare Java-kunnskaper og en hvilken som helst platform. Det er vel langt flere som kan Java enn Objective-C.

 

Hæ trenger Mac ? Mono med C# funker da helt fint.

Lenke til kommentar

Tror Hans-Petter har et poeng, men det kan fort endre seg. Det er mange som sitter med sine litt triste iPhones og ser misunnelig på sine venners Android telefoner.

Kanskje de velger Android i stedet for den nye iPhone...

 

Tiden vil vise hva som skjer... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...