Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ord for "selvpinlighet"


Anbefalte innlegg

Plasserer den her fordi det handler om et ord tilknyttet følelser og dette var det nærmeste jeg kom.

 

Noen psykologer el. som kan komme opp med riktig ord her? Det jeg lurer på er om det finnes et ord for "selvpinlighet"/"selvkleinhet"/"egenydmykelse". Det jeg er ute etter er følelsen i en situasjon hvor du selv blir veldig pinlig berørt, men de rundt deg har ingen følelse eller vilkårlige følelser fordi de ikke er kjent med hva som gjør det pinlig for deg selv.

 

Et eksempel på dette kan være om et familiemedlem eller en venn skal legge seg i sin egen seng, og du vet at et par hadde seg i vedkommendes seng dagen i forveien. Da får du en følelse av pinlighet, mens vedkommende som er i ferd med å legge seg er uvitende.

 

Et annet eksempel kan være der andrepart også fremkaller følelser, men ikke vet at det er deg som står bak. Eks. om bikkja di har bæsjet i hagen til en kompis og du gikk tur der istad uten å tørre å plukke den opp i frykt for å bli oppdaget, og andrepart automatisk mistenker nabobikkja fremfor din egen.

 

Det kan ligne litt på dårlig samvittighet kanskje, men det blir jo feil det og, da følelsen kun kommer frem i en situasjon og sjelden er varig.

 

Jeg har lest igjennom psykologiske uttrykk og følelser-listen til Wikipedia, men har tilgode å finne følelsen som matcher.

 

Om noen er nærmere enn meg, vær snill å nevn det:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det høres ut som dårlig samvittighet eller skyldfølelse.

 

I eksempelet med hunden mener jeg at følelsen må være en blanding av skyldfølelse og frykt for å bli oppdaget. Jeg ville ikke trekke ordet "pinlig" inn her. Man føler seg kanskje litt "beklemt" som følge av situasjonen man står i, men vet ikke om jeg ville kalle det for en følelse.

 

Når det gjelder situasjonen med sengen, greier jeg igjen ikke å trekke inn "pinlig" i den sammenheng.

Jeg vil igjen trekke frem at du får en slags skyldfølelse for at du ikke sier/kan si hvordan forholdene ang sengen er. Kanskje beklemt kan brukes her og.

 

For meg er pinlighet nettopp basert på at det er andre som vet hva som skjer.

Plukker jeg meg i nesen så er det ekkelt, det er først når andre ser det det blir pinlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...