Gå til innhold

Indirekte nedbetaling av gjeld samboer

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal gå til innkjøp av bolig, denne skal kun stå i mitt navn.

Samboeren min skal flytte inn sammen med meg og skal hjelpe å betale på husleia (2000) som samlet blir ca 7000 i månden.

Hvordan er det vanlig å gjøre det ved separasjon/salg av bolig?

Hun mener at dersom hun betaler 2000 i månden i f.eks 4 år, har hun rett på da 96 000 ved et eventuelt salg, uansett fortjeneste/tap.

Jeg på min side mener at siden hun kun betaler en prosent av huslånet, har hun kun krav på en prosent av en eventuel fortjeneste, og ingenting ved et eventuelt tap (selv om dette er rimelig usannsynlig)

Hvordan er dette vanlig å gjøre?

Jeg er i 100% jobb, mens hun går skole og arbeider deltid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lite lurt av deg å la hun betale noe som helst. Da mister du nemlig retten til å kaste henne ut på dagen. Noe som jeg vet av erfaring er en sjekk "rettighet". Enten er hun medeier eller så leier hun hos deg. Av erfaring er det bare vanlig å få igjen innskuddsummen om dere kjøper en bolig sammen. Det er egentlig likegyldig. Uavhengig av hva dere blir enig om, gitt at dere ikke besøker en advokat per i dag, så vil dette bli advokatmat når dere flytter fra hverandre.

Merk: Det er flere jenter som spekulerer i nettopp forhold med partner som er i full jobb for å gi seg selv økt levestandard gjennom studiene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan dette legges opp avhenger av om dere avtaler at hun skal betale leie til deg for å bo hos deg, eller om hun skal bo hos deg og betale ned på huslånet/felleskostnadene. Kort sagt: Er du interessert i at hun skal bli medeier i leiligheten?

Den som har betalt leie har betalt for det å bo der. Utleier er ingen sparekonto, og man vil ikke ha krav på noen form for restitusjon ved utflytting.

Den som betaler en del av et lån vil kunne opparbeide seg eierbrøk i samsvar med andelen av avdragene vedkommende betaler (merk andel av avdrag, ikke andel av lån).

Hva som blir utslagsgivende her er hva dere to har avtalt mellom dere.

De praktiske alternativene er: 1) Fast sum i leie, som en ordinær leietaker - merk da at dette reguleres av husleieloven. 2) Hun dekker halvparten/en prosentandel av renteutgiftene på lånet og felleskostnadene/boligkostnadene. 3) Hun dekker halvparten/en viss prosentandel av renteutgifter, felleskostnader, og avdrag.

1 og 2 vil ikke medføre at hun opparbeider seg noen eierandel. 3 vil føre til at hun opparbeider seg eierandel.

Ved et brudd vil hun i tilfelle 1 og 2, ikke kunne kreve noe. I tilfelle 3 vil hun kunne kreve tilsvarende verdi av eiendommen som hun har andel til.

Dette forutsetter at dere setter dere ned og snakker om dette. Juridisk-økonomisk rådgivning anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...