0ptymist Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hei! Jeg kjøpte en båt for ca. 3 uker siden, så dro jeg på ferie. I går kom jeg tilbake fra ferien og ville teste ut båten, så visste det seg at styringen fungerer ikke i det hele tatt. Både kontrakten selgeren sa at styringsapparatet var i orden. Ifølge Kjøpsloven § 19 som gjelder auksjonssalg har jeg rett til å angre. Hva synes dere? Hva gjør jeg hvis selgeren ikke tar opp mobilen, "prøver å komme seg unna" ? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Kjøpte du den på auksjon? - Ellers kommer det jo an på hva mangelen er. - At styringen er i orden betyr jo ikke nødvendigvis at den virker 100% hvis den har stått lagret over vinteren f.eks - hva er problemet? Lenke til kommentar
0ptymist Skrevet 31. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2012 Ja, jeg kjøpte den på auksjon. Som sagt problemet er selve styringen (båtratt) reagerer ikke i det hele tatt. Båten er blitt kjøpt for 3 uker siden, gjelder da angrerett? (begrepet "rimelig tid", som står i kjøpsloven kan diskuteres). Lenke til kommentar
Aner_ikke Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Du har ikke angrerett, men selger har misligholdt avtalen. I første omgang kan du kreve at selger reparerer feilen. Du må i hvert fall ta kontakt med ham så fort som mulig og gi ham beskjed om at båten ikke lever opp forventningene etter kontrakten. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) Dette er vel noe av samme sak? http://www.dagbladet...motor/22346277/ Altså hva du kan forvente av rettigheter når du ser hvilken smell selger der gikk på. Endret 31. juli 2012 av svortevik Lenke til kommentar
Aner_ikke Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Nei, det virker ikke som det er tvil om at det er en mangel i dette tilfellet. Kontrakten sier jo tydeligvis at båten skulle være i orden. Endret 1. august 2012 av Aner_ikke Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 (endret) Du har ikke angrerett nei, men du kan ha hevingsrett. Det er i mine øyne åpenbart at det foreligger en mangel etter § 19, hvis det står i kontrakten (og er opplyst av selger) at styringen fungerer, og det ikke stemmer, så er den saken enkel. Rettsvirkningene av det finner vi i § § 30 flg. Du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen (§ 32)- har du gjort det? 3 uker er nok innenfor rimelig tid, men du begynner å få det travelt. Kontakt selger og gi beskjed om hva som er galt med den, og si at du ønsker å heve (det er ikke det samme som å "angre", men har samme virkning - du får pengene igjen og han får båten tilbake). Dette kan selger møte med et krav om å forsøke å rette mangelen, jf. § 36. Dersom han ikke krever dette, er en ikke-fungerende styring sannsynligvis et vesentlig kontraktsbrudd etter § 39. Da har du hevingsrett. Dersom han reparerer båten, har du ingen krav mot ham. Det er viktig å få med seg at kjøpsloven er fravikelig. Det betyr at man kan avtale seg bort fra disse reglene. Kjøpskontrakten er med andre ord veldig viktig å sette seg inn i, den kan regulere dette på en annen måte! Edit: i og med at dette ikke er et forbrukerkjøp flyttes denne til jussforumet Endret 1. august 2012 av Herr Brun Lenke til kommentar
0ptymist Skrevet 2. august 2012 Forfatter Del Skrevet 2. august 2012 Det ser ut som selgeren er ikke særlig interessert i å ta opp tlf. Sannsynligvis er han på ferie. Ifølge kjøpsloven må jeg melde mangelen så fort som mulig. Hva kan jeg gjøre nå? Finnes det et sted der jeg kan melde det ifra? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Send epost, sms og brev og behold kopi utav alt selv. Da har du bevis på dato du har meldt i fra. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Send gjerne både e-post og fax. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå