Gå til innhold

GMAIL - IMAP mapper og regler

*F*

Anbefalte innlegg

God aften kjære brukere.

Nå har det seg slik at jeg aldri egentlig har giddet å rydde i inboxen min (6000+ mail).

Mye sikkert grunnet en veldig god søkefunksjon som gjør at det egentlig ikke er nødvendig.

Men nå har det seg slik at jeg ellers i værdagen har orden på alt, alle papirer fra 10 år tilbake perfekt orginalisert, så hva, hvorfor ikke gjøre det samme med digitale papirer (E-post?)

Der er jo altid best.

I denne forbindelsen annser jeg det som mest hensiksmessig å knytte kontoen min til en klient med IMAP.

Dermed noen spørsmål og betenkeligheter:

Gmail oppererer med etiketter, en etikett defineres enkelt som et informasjonstilegg som sier noe om noe, (klistermerke, osv)

Jeg vet ikke om dette fungerer som en mappe (også i forbidelse med IMAP) eller om det rett og slett er en "tagg", slik at man kan "tagge" en mail som noe

Enkldere ferinert: Mappe: man legger noe oppi Etikett: Man fester på/til

Eller er det slik at etikett bare er et dårlig ord for mappe i denne sammenheng?

Om ja: Vil mappene(etikettene) da synces med inkludert innholdvia IMAP

Om nei: Finnes det noen form for mapper i Gmail?

Og så er det en annen ting, i forbidelse med arbeid og slikt er jeg avhengig av å sette opp regler for at E-posten skal legges i riktig mappe (slik at jeg ikke får overfylt innboksen)

Er det noen måte å gjøre dette i gmail? slik at denne skjer online og ikke på selve klienten min?

Er det slik at regeloppsett synces over IMAP eller må dette rett og slett lages online om det skal eksistere.

Om det synces, er dette standarisert slik at man kan bruke hvilken som helst IMAP kompatibel klient eller er det spesifikke klienter som støtter synk av regler?

Mye rare som her, men håper noen har svarene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På det første spm. er svaret ja, det Gmail kaller for etikett er det samme som IMAP-mapper.

Filtre/regler tror jeg du må sette opp i IMAP-klienten.

Jeg prøvde nettopp alt dette selv, men etter 2 uker med bruk gikk jeg tilbake til web-klienten. Det var litt kluss og det så ikke noe pent ut i Outlook, og det ble ikke brukt samme mapper for sendt og slettet mail f.eks.

Lenke til kommentar

Takk for informasjonen.

Du mener at hvis du sletter en mail i outlook så blir den

A) flyttet til slette mappe i outlook, men forsvinner helt på gmail.com

B) flyttet til slette mappe i outlook, men du for sto stk mapper for slettet epost på gmail.com

Hva som du sletter noe på gmail.com, vil den da slette i outlook? (ev overføre til slettet-mappen)?

Lenke til kommentar

B.

Det andre vet jeg ikke. Virker også noen ganger som at hvis du slettet noe i outlook ble den flyttet til "all e-post" på gmail.com

Var pga det var så jævlig forvirrende akkurat det der at jeg gav opp hele greia :p

Lenke til kommentar

Jeg har også dårlig erfaring med et lignende forsøk, og bruker dermed fortsatt gmail.com. Situasjonen min er omtrent den samme som for trådstarter, der jeg har flere e-postadresser med tidvis flere titalls e-poster som tikker inn per dag. Det fungerer jo greit slik det er, men det kunne vært bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...