pierce007 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Fått juni lønn og feriepenger i juni. Tatt 3 ukers ferie nå i juli, siste uken jobber jeg. Har 5 ukers ferie. Hvordan blir det da med den ene uken i juli jeg jobber? Får jeg lønn for denne, eller har denne blitt utbetalt på en annen måte? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Om du får feriepenger utenom vanlig lønning vil jeg anta at du ikke får betalt de ukene du ikke jobber. Lenke til kommentar
KeyanZa Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Du får betalt for den 1 uken du jobber i den måneden, jobber du 4 uker neste månede får du betalt for 4 uker. tar du ferie 2 siste i juli og 2 første i august, da får du altså lønn for 2 uker i juli og du får lønn for 2 uker i augustlønna. Feriepenger har ikke noe med det du jobber i år.... det er pengene du tjente totalt i fjor, ca 12.2% av totalen du tjente i fjor..... ikke heng deg opp i 12.2% er litt forskjellig fra hvor du jobber om hvilke avtaler man har. Håper det hjalp litt Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) Rent praktisk varierer det litt hvordan bedrifter utbetaler feriepenger. Tre typiske varianter er: (En andel av) Feriepengene utbetales når den enkelte tar ut ferieuker, for de samme ferieukene blir det ikke utbetalt lønn. Feriepenger utbetales i en bestemt måned (f.eks juni) uavhengig av når man faktisk tar ferie, vanlig lønn blir ikke utbetalt i samme måned, og det blir i tillegg trukket 1 uke lønn (slik at man "mister" lønn tilsvarende 5 ferieuker). Feriepenger utbetales i en bestemt måned (f.eks juni) uavhengig av når man faktisk tar ferie, vanlig lønn blir også utbetalt i samme måned, men det blir trukket 1 uke lønn, neste måned (f.eks juli) blir det ikke utbetalt noe (verken lønn eller feriepenger). Min erfaring er at variant 2) er mest vanlig. Ut i fra beskrivelsen din gjetter jeg på at bedriften du jobber for bruker variant 3). Uavhengig av hvilken måte som benyttes skal du ende opp med lønn for 11 måneder - 1 uke (1 år - 5 uker ferie), og feriepengene dine (som skal kompensere for manglende lønn i 5 uker). Som igjen betyr at du skal ende opp med å få lønn for alle ukene du jobber, og feriepenger for alle ukene du har ferie, selv om tidspunktet for lønn/feriepenger ikke trenger å stemme med når du faktisk jobber/har ferie. Se http://www.lovdata.n...880429-021.html for hele ferieloven. Endret 31. juli 2012 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå