Gå til innhold

fytech

Anbefalte innlegg

Nå er det litt under to uker til jeg skal i hæren. Men har et problem, fikk nemmelig i dag vite at jeg kan være allergisk mot hvete, melk og nøtter etter å ha tatt en prøve tidligere i sommer hos fastlegen min.

Da jeg søkte i forsvaret krysset jeg av at jeg ikke hadde noen problemer med magen min etter som jeg anså den som frisk og fin. Men etter som tiden gikk og førstegangstjensten nærmet seg begynte jeg å trene og spise mye mat og da fikk jeg kjenne på at det var noe som ikke stemte med magen.

Har kun pratet med damen i respesjonen på legekontoret siden fastlegen min er på ferie. Jeg kommer ikke til å få et endelig svar før 2 uker etter jeg har reist inn i forsvaret.

Men hvis det viser seg at jeg ikke tåler noen sorter mat som feks de som er nevnt ovenfor kommer jeg til å bli sendt hjem? Eller har de tilbud for folk med allergier? :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at du kommer til å bli sendt hjem på grunn av matallergi/intoleranse. Men hvis du har helseplager, magesmerter og lignende kan det hende du kan bli sendt hjem. Er det blodprøver du har hatt eller har du vært til gastroscopi? Har du begynt med diett uten de matvarene du reagerer på? Vi har diskriminerings- og tilgjengelighetsloven som burde dekke matallergi/intoleranse og derfor skal de legge opp til at du får mat du tåler.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Matallergi er generelt no-go, har et greit antall venner som ikke har kommet inn pga div. Med så få som idag tjenestegjør i førstegangstjeneste, sammenlignet med hvor mange som blir kalt inn så kan de desverre "velge og vrake" for å sørge for at de får de som er best skikket på papiret.

Lenke til kommentar

Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven er ikke noe som gjelder overalt ihvertfall ikke på den måten du (eleNef) fremstiller det på. Skal vi tilrettelegge for rullestolbrukere på slagmarken i Afganistan? Hva skal man gjøre med folk som er ekstremt allergiske mot bier når de er på øvelse i noen uker i skogen? (ja, ekstremtilfelle men you get my point). Når jeg dro på rekrutt skole ble folk seendt hjem pga allergi mot skalldyr, veps, nøtter, etc. Folk med inntoleranser ser de lysere på ettersom dette ikke er like kritisk. Veit om flere som fikk andre retter når det var fisk, samt soldater som ville ha hallal eller lignende av relgiøse årsaker fikk dette. Det går en grense for hva man skal tillate inn i forsvaret, og de gjør det av god grunn. Folk inne til førstegangstjenese er ikke dekket av arbeidsmiljøloven engang.

Lenke til kommentar

Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven er ikke noe som gjelder overalt ihvertfall ikke på den måten du (eleNef) fremstiller det på. Skal vi tilrettelegge for rullestolbrukere på slagmarken i Afganistan? Hva skal man gjøre med folk som er ekstremt allergiske mot bier når de er på øvelse i noen uker i skogen? (ja, ekstremtilfelle men you get my point). Når jeg dro på rekrutt skole ble folk seendt hjem pga allergi mot skalldyr, veps, nøtter, etc. Folk med inntoleranser ser de lysere på ettersom dette ikke er like kritisk. Veit om flere som fikk andre retter når det var fisk, samt soldater som ville ha hallal eller lignende av relgiøse årsaker fikk dette. Det går en grense for hva man skal tillate inn i forsvaret, og de gjør det av god grunn. Folk inne til førstegangstjenese er ikke dekket av arbeidsmiljøloven engang.

Oh well, jeg regnet med de som vil inn i forsvaret kunne få tilrettelagt mat de tåler å spise. Det er ikke så mye som skal til for det. Og nei så klart kan man ikke tilrettelegge for en rullestolbruker i Afganistan. Det blir litt forskjell mellom disse tingene, men da er det avklart at OP mest sansynlig blir sendt hjem. Kjipt for de som faktisk vil inn i forsvaret though. Men thats life.

Lenke til kommentar

Oh well, jeg regnet med de som vil inn i forsvaret kunne få tilrettelagt mat de tåler å spise. Det er ikke så mye som skal til for det. Og nei så klart kan man ikke tilrettelegge for en rullestolbruker i Afganistan. Det blir litt forskjell mellom disse tingene, men da er det avklart at OP mest sansynlig blir sendt hjem. Kjipt for de som faktisk vil inn i forsvaret though. Men thats life.

Takk for at dere tok dere tid til å svare. Ja har veldig lyst til å delta i forsvaret. Men må bare akseptere at livet er urettferdig.

Lenke til kommentar

Tenk på kortene du stiller med da. Du har ikke papirer på at du er dårlig? Du kan jo heller ikke krysse av på at du er allergiker hvis du ikke har dokumentasjon på det, siden du er vel ingen lege? Men selvsagt hvis du får spørsmål som går inn på om du har vært til legen osv i det siste, så kan du jo ikke lyve. Det er ikke vi på forumet her som bestemmer din skjebne, det er det forsvarslegen som gjør. Vær ærlig, ikke lyv, men du trenger ikke å fremstille det i det dårligste lyset akkurat.

Lenke til kommentar

Tror at nøtt allergier er no-go, mener å huske at en offiser sa det en gang.

Blir også mye brød i militæret, så hvordan det blir med hvete er vansklig.

Men all allergi er ikke no-go, man har eget system i militæret hvor man avtaler med kokkene at dem lager egen mat til deg vært måltid. (Hvor du f.esk kan være allergist mot paprika, så får du samme mat bare uten paprika)

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Alt avhenger egentlig på hvordan du reagerer. Jeg var selv i fgjt med nøtteallergi. Min reaksjon er bare at jeg klør litt i munnen, og det var null problem. Om du derimot får store problemer med magen(type kraftig diaré etc) eller hevelser vil det være problematisk, og du vil mest sannsynlig bli sendt hjem.

Lenke til kommentar

Hvis ikke de spør, ikke fortell. På troppen min var det en som fikk spørsmål om han var allergisk mot noe. Han svarte nei, men hvis han spiste en hel ananas så begynte han å klø i munnen. Det var billetten hans hjem, og han ville egentlig være der. Han var bare litt for ærlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...