Gjest Slettet+56132 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Velkommen, Jeg var på en 7 ukers lang ferie, og jeg opplevde masse problemer med mitt DNB bankkort i store deler av Europa, og i Dubai. Nå funker ikke kortet engang i Norge. Har ringt til banken for å få ordnet opp i dette tullet. Heldigvis hadde jeg et spesial VISA kort fra gjensidige kundeutbytte. Nå er DNB kommet til slutten for å være min bank. Min egen bank nekter meg tilgang til mine egne penger. Jeg trenger en ny bank, hvilken vil dere anbefale? Bør jeg velge innenlands eller utenlandsk bank? Har sett på Western Union, hva synes dere om dem? Er ute etter tre kontoer som sparekonto, forbruks konto, og kredittkort. Dette må ha nettbank. Søker intelligente svar Lenke til kommentar
mennshelse Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Ikke velg Sparebanken 1 Vest i hvert fall. Helt ufattelige gebyrer, spesielt dersom du skal bruke kort i utlandet. Lenke til kommentar
festen Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hvis du ikke skal ha DNB må det bli Nordea. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Selv bruker jeg Skandiabanken til generell bruk (boliglån, brukskonto), og er godt fornøyd med dem hittil. Aldri hatt noen problemer ihvertfall, ingen gebyrer, og nettbanken fungerer bra. Renta på sparekontoen er imidlertid ikke all verden å skryte av, derfor har jeg i tillegg en konto i sparesmart.no. 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Uavhengig av hvilken bank du velger, så bør du ikke ha kun ett kort. Førstevalget i utlandet og på nett bør være et kredittkort, f.eks. et MasterCard, og så kan man gjerne bruke et debetkort, f.eks. Visa (de fleste Visa i Norge er vel debet) i Norge. Personlig har jeg tre kort, to hos én bank og et annet i en annen bank. 1 Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Landkreditt bank funker ypperlig til samtlige ting du nevner. 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Jeg er veldig fornøyd med nordea, i alle fall. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Finansportalen.no Anbefaler YaBank Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Western Union har da ikke vanlige bankfunksjoner, de har da bare internasjonal pengeoverføring? Ellers er jeg strålende fornøyd med Skandiabanken, de har alle funksjonene du nevner. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Takker for svar her, Da vil sparebanken 1 bli styrt unna. Jeg har et bankkort fra Nordea, men det er sikkert sperret pga inaktivitet noe som hendte en gang før. Kortet må sikkert aktiveres igjen, og jeg må bestille nettbank der, dersom Nordea skal være noe. Vurderte gjensidige, ettersom jeg har forsikring der, og har fått et spesial VISA kort fra gjensidige. kortet har ikke kontonummer og man må bruke en ladetjeneste på nettsiden deres får å overføre penger til kortet, det koster 7 kr per lading, men ellers er kortet gratis å bruke. Forsikringsselskapet overfører penger til kortet når de skal gi ut kundeutbytte, dermed så er egentlig kortet gratis å bruke. Jeg fikk 632 kr på kortet fra selskapet, og kan fylle derfor fylle det "gratis" 90 ganger for de pengene. Egentlig er ikke dette et egnet kort å bruke som et "hovedkort", ettersom jeg ikke kan overføre fra og til på normal måte. Jeg har ikke undersøkt utenlandske banker eller Western Union noe særlig, så det stemmer sikkert at de ikke har vanlige banktjenester. Men hvilke utenlandske banker anbefaler dere? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hvorfor i all verden skulle du ha et kundeforhold til en utenlandsk bank? Du skal ha veldig, veldig sære behov for at det skal være å anbefale. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Førstevalget i utlandet og på nett bør være et kredittkort, f.eks. et MasterCard, og så kan man gjerne bruke et debetkort, f.eks. Visa (de fleste Visa i Norge er vel debet) i Norge. Fordi? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Jeg har siden 2008 vært kunde hos BankNorwegian. Ypperlig kundeservice, oversiktelig og lettbrukt nettbank og gratis bruk. Du tar også ut penger gratis hvorsom helst, til og med i minibank. De sender deg istedenfor et brev hvor de ber deg pent om å ta ut penger i butikk om du har mulighet til det, for å gjøre det hele billigere. Veldig profesjonellt, veldig bra. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Fordi? Dersom noen misbruker kortet ditt, så vil det være enklere for deg om det er et kredittkort siden du enda ikke har betalt. Du kan bestride kravet, i stedet for å kreve pengene tilbakebetalt av banken. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) Hvorfor i all verden skulle du ha et kundeforhold til en utenlandsk bank? Du skal ha veldig, veldig sære behov for at det skal være å anbefale. Eneste grunnen er vel fordi jeg ønsker at kortet skal kunne brukes globalt, uten at jeg risikerer at det blir avvist i utlandet. Den andre grunnen er at når jeg er ferdigutdannet i Norge så skal jeg flytte til utlandet, og da er det flott om et kundeforhold til en global utenlandsk bank allerede er etablert. Utover det har jeg ingen annen grunn. En ting til som er viktig for meg, når det gjelder bankvalg, er at kortet bør ha høy uttaksperre. DNB har 9900kr fordelt på 4 dager som uttaksperre. Dette holdt på å ødelegge for meg da jeg skulle betale en verkstedregning i Tyskland på 2000 Euro, da måtte jeg få en kamerat til å betale for meg, deretter overførte jeg penger tilbake til han via noen i Norge. Dette var omtrent når kortet begynte å skape seg. Enda en ting til, DNB sin nettbank er det mye rot med java, hadde vært flott om det var mulig å få en nettbank uten massiv java tull. Edit: oppdatering Endret 31. juli 2012 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hva får deg til å tro at noen andre sine VISA-kort skulle fungere bedre? Kontantuttaksgrensene er noe som kan endres på dersom du kontakter rådgiveren og han er villig til å gjøre det for deg. Jeg vil generelt anbefale å bruke kredittkort når du er i utlandet, så slipper du å trekke rett fra lønnskontoen din i tilfelle noe skulle skje. I tillegg har du kanskje mer tilgjengelig på mastercardet enn du ville ha på bankkontoen din i tilfelle uforutsette kostnader. Kunne du ikke bare betalt med kort på verkstedet da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Det er ikke mulig å endre uttakgrensen hos DNB. Mitt VISA kort fungerte ikke i det hele tatt, og andre kamerat sitt VISA kort fungerte de fleste steder, men ikke alle, og tredje kamerat sitt VISA kort fungerte overalt. Noen minibanker godtok ikke alltid andre kamerat sitt VISA kort, mens andre minibanker godtok det. Kortet lot meg ikke få betale i bankterminal, men det lot meg få ta ut kontanter i enkelte banker i begynnelsen før det sviktet totalt. Det hjelper ikke om jeg hadde fått tatt ut 9.900kr, dersom regningen var på 17.000kr, da ville ikke verkstedet latt meg få kjøre videre. Dermed måtte jeg låne tredje kamerat sitt VISA kort, der han betalte i bankterminalen på verkstedet. Etter dette ringte jeg til familie i Norge, og fikk de til å overføre penger til kontoen hannes, og til min gjensidige kundeutbytte VISA kort. Da ordnet alt seg, men det kunne ha blitt tull her dersom han ikke hadde muligheten til dette. Det var en del penger som jeg brukte på denne ferien alene, ca. 50.000kr og det ville ha vært problematisk om de resursene var utilgjengelig over lengre tid. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Det hørtes veldig spesielt ut. Har selv brukt både Sparebank 1 og Sparebanken Vest sine Visa Classic kort i utlandet relativt mye, og aldri hatt problemer med verken kontantuttak eller betaling noen steder. Har du snakket med kundeservice og hørt hva forklaringen kan være? Fikk du bare et standard "Beklager, sånn skal det ikke være, vi sender deg nytt kort." svar da eller? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 De fikset nettbanken slik at jeg kom inn igjen, etter at den ble sperret når jeg var i Dubai. Men når det gjelder kortet, så sa de at jeg bare skulle bestille nytt via nettbanken, da ble det gebyrfritt. DNB kunne ikke svare på hva som feilet kortet. Hovedproblemet med kortet var at enten bankterminalen, eller minibanken ikke godtok PIN koden, og sa at koden var feil. Andre ganger så kom det en melding om at det ikke kunne autoriseres, og til og med at det ble kansellert noen ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå