Gå til innhold

Flytte til Florida

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg måtte bare lage meg en bruker til dette forumet for å spørre om noe som jeg virkelig lurer på, hehe.

Jeg er for tiden kadett (styrmann), og jeg har et lite spørsmål angående flytting til andre land (USA).

Jeg har gjennom utdannelsen min hørt mange historier om sjømenn som flytter til andre land (USA f.eks) og bor der i flere år mens de jobber på skip som i stor hovedsak operer i det området, men jeg lurer på hvordan dette egentlig fungerer?

Jeg har ofte hørt at det er (så å si) UMULIG for en norsk statsborger å få oppholdstillatelse i USA, så jeg blir litt forvirret.

Jeg har utrolig lyst til å flytte til Florida og bo der i et par år, men jeg vet ikke om det er mulig eller ikke. Hvis jeg får meg jobb på et skip som seiler bare i utlandet, er det da mulig å få oppholdstillatelse der?

Å flytte til Florida har lenge vært en drøm for meg, så jeg er villig til å gjøre nesten hva som helst for å kunne gjøre det.

Noen som vet om dette i det hele tatt er mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man jobb som venter på seg i USA er det godt mulig å få visum til USA. Visum og oppholdstilaltelse er to forskjellige ting - da kan du bo der og jobbe men ender kontrakten din har du ikke 'rett' til å få bo der lenger og må returnere til Norge.

Lenke til kommentar

Så lenge du faktisk jobber i USA har det vel lite å si om det er et utenlandsk rederi eller et norskt?

Vi nordmenn er ettertraktet arbeidskraft i USA, og får som regel visum pga vi er et stabilt land.

Du må sannsynligvis på intervju i ambassaden i oslo for å få green card/visum, uansett.

Dog, er det viktig å nevne at du må ha nærmest plettfritt rulleblad. Har du noe dop/vold/større tyveri på rullebladet, tror jeg du kan drite i den drømmen.

Lenke til kommentar

Du må få deg et greencard gjennom jobben og en fast bolig (Er ikke sikker på om du kan ha leilighet). Når du har et greencard så kan du bo i USA så lenge du har dette greencardet og jobben din, og etter 5 år så kan du søke statsborgerskap.

En leilighet kan da være en "fast bolig"?

Hva med å ta en telefon til den amerikanske ambassaden?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du faktisk jobber i USA har det vel lite å si om det er et utenlandsk rederi eller et norskt?

Vi nordmenn er ettertraktet arbeidskraft i USA, og får som regel visum pga vi er et stabilt land.

Du må sannsynligvis på intervju i ambassaden i oslo for å få green card/visum, uansett.

Dog, er det viktig å nevne at du må ha nærmest plettfritt rulleblad. Har du noe dop/vold/større tyveri på rullebladet, tror jeg du kan drite i den drømmen.

Visum og greencard er ikke det samme. Å komme inn i USA er en ting, å få jobbe og bo der (over ESTA-visumet) er noe helt annet.

Det vanligste og letteste veien å flytte til USA på er å få seg et greencard gjennom en arbeidsplass som mener du er så attraktiv i jobben at de vil gå gjennom styret for deg. Du kan også reise til USA og søke på jobber der, der du stiller et krav om at de må skaffe deg et greencard om de vil ansette deg.

En leilighet kan da være en "fast bolig"?

Hva med å ta en telefon til den amerikanske ambassaden?

Det jeg mente var at man måtte eie en bolig, og ikke bare leie et hus. Men bare glem det punktet, for jeg er ikke riktig sikker der.

Lenke til kommentar

Jeg takker for mange gode svar.

Min beste mulighet er altså å skaffe meg jobb på et skip som opererer rundt omkring i USA.

Jeg bør da altså skrive i søknaden / eventuelt kontakte arbeidsgiveren og forklare hvordan det ligger an før jeg prøver å søke om greencard?

Jeg håper da at det er mulig for meg å leie en leilighet i Florida, for det å kjøpe leilighet / hus er ikke helt det jeg hadde tenkt.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke green card for å jobbe i USA, du trenger bare visa, så jeg ville fokusert på det. Visa får du som sagt ved å bli ansatt ved en bedrift i USA.

Du trenger et greencard for å jobbe i USA på et permanent basis jo. Du kan få deg et EAD for å jobbe på et vanlig visum, men dette visumet må fornyes og du regnes ikke som fastboende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...