ThaHoward Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hei jeg lurer på hva jeg skal studere, siviløkonomi eller juss. For det første hvor mye tjener en advokat (både i gjennomsnitt generelt og startlønn), hvilket snitt må ha fra vgs. for å studere rettsvitenskap på la oss si universitet i oslo (mastergrad). Er det noen universiteter som er "bedre" enn andre? For å drive med forretningsjuss, hva må man gjøre da? Og til slutt, er det mulig å ta begge utdanningene samtidig, eller må jeg først studere det ene og så det andre? For å drive med forretningsjuss (advokater som jobber med forretningsjuss og har bedrifter og store selskaper som kunder, blir blant annet brukt som rådgivere i forhandlinger og når det skrives avtaler. Tatt fra utdanning.no) må man ta noen økonomi utdanning ved siden av? Hvordan jobber kan man få ved siden av advokat hvis man studerer juss? Takk på forhånd, hadde kanskje ikke så konkret problemstilling (enda). Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hei jeg lurer på hva jeg skal studere, siviløkonomi eller juss. Angående poenggrenser, så finner du det på Samordna opptak sine nettsider. Poengene er snittet x 10 pluss tilleggspoeng. Du finner også mer om dette på nevnte nettsider. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 31. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2012 Hei jeg lurer på hva jeg skal studere, siviløkonomi eller juss. Angående poenggrenser, så finner du det på Samordna opptak sine nettsider. Poengene er snittet x 10 pluss tilleggspoeng. Du finner også mer om dette på nevnte nettsider. Takk skal sjekke det ut Forresten så tror jeg at det er samfunns/sosialøkonomi som nå heter økonomi, og siviløkonomi er master in bussiness and administration og ikke economics som det heter på engelsk. Men kan godt hende at jeg tar feil. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Siviløkonom er en tittel. Man studerer økonomi, og kan kalle seg siviløkonom etter at man har fullført mastergrad som gir rett til tittelen, siden den er beskyttet. 1 Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 31. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2012 Vel da har jeg lært noe nytt nå og. Men får vel kverulere litt ekstra å si at selve studie heter økonomi og administrasjon, og for å bli siviløkonom så må du ta Masterstudiet i økonomi og administrasjon (MØA) ^^ Men det er vel egentlig ikke viktig, men er det mulig å studere to ting på en gang? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) Du kverulerer i så fall med deg selv. Man kan i teorien studere to ting samtidig. Jeg kjenner flere som jobber med to grader samtidig, og det finnes jo ekstreme tilfeller som f.eks. Yngve Slyngstad, men du kan kun få én plass gjennom Samordna opptak per år. Men det er ofte slik at man kan ta de emnene man ønsker når man først er immatrikulert ved et universitet, og man kan sånn sett jobbe med en ekstra grad eller ti uten å offisielt gå på studiet. Utfordringen blir da å finne et lærested som har alle studiene du ønsker. Endret 31. juli 2012 av Horrorbyte Lenke til kommentar
oletangen Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Tips til TS: Hvis du vil ha flere råd og tips, så legg fra deg den sinnsykt irriterende kverulering-holdningen med en gang. Du søker svar fra folk som går på disse studiene (kanskje?) og vil ha hjelp, men så kverulerer du med de som svarer. Gir ingen mening! Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 31. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2012 Du kverulerer i så fall med deg selv. Man kan i teorien studere to ting samtidig. Jeg kjenner flere som jobber med to grader samtidig, og det finnes jo ekstreme tilfeller som f.eks. Yngve Slyngstad, men du kan kun få én plass gjennom Samordna opptak per år. Men det er ofte slik at man kan ta de emnene man ønsker når man først er immatrikulert ved et universitet, og man kan sånn sett jobbe med en ekstra grad eller ti uten å offisielt gå på studiet. Utfordringen blir da å finne et lærested som har alle studiene du ønsker. Hehe gjør nok det dessverre. Oi ja det var ganske ekstremt. Tenker ikke nødvendig to (krevende) mastergrad studier samtidig, men for eksempel økonomi utdanning og noe "mindre". Må man ta bachelor eller master i alle fag eller kan man bare ta det for ett år? Er det mulig å ta noe som privatist, altså at man kun kommer opp til eksamener og studerer på egenhånd (vil jeg tro)? Er uansett godt å vite at det går an i teorien. Tips til TS: Hvis du vil ha flere råd og tips, så legg fra deg den sinnsykt irriterende kverulering-holdningen med en gang. Du søker svar fra folk som går på disse studiene (kanskje?) og vil ha hjelp, men så kverulerer du med de som svarer. Gir ingen mening! Beklager om jeg virket negativ/kverulerende, trodde at man skjønte at det var i en spøkefulltone og ikke noe ondsinnet. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Jeg oppfattet det ikke som spesielt irriterende at du prøvde å rette meg tilbake, men kan jo legge til at siviløkonomi så vidt jeg vet ikke er et ord. Det er likevel en del brukt av elever på videregående skole som poster tråder på diverse fora, og ønsker råd om sine studier. Det er ikke alltid så godt å vite hva siviløkonom, sivilingeniør og andre titler faktisk betyr. Bruken av civil engineer på engelsk er også en helt annen enn sivilingeniør i Norge. Bachelor og master har tatt over som grader, men titlene består fortsatt sånn delvis innenfor Norges grenser, og er beskyttet. Ingeniør f.eks. er derimot ikke beskyttet, så det kan alle kalle seg. Det var en digresjon. Angående det med privatist, så vil privatist her bety at man går opp uten å være immatrikulert - altså at man ikke har vanlig studierett ved institusjonen. Dette er gjerne mulig for enkelte emner. Innen høyere utdanning er det vanligvis lite obligatorisk oppmøte, men ofte enkelte oppgaver som skal leveres. Disse kan i noen tilfeller telle som en del av karakteren, men vanligvis teller eksamen 100%. Som student er det vanlig å styre tiden sin mer eller mindre helt selv, så det er ikke noe i veien for å lese selv og droppe forelesninger. Unntak finnes, og jeg uttaler meg her på generell basis da jeg ikke har direkte kunnskap til studier ved f.eks. NHH eller BI. 3 Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Hei jeg lurer på hva jeg skal studere, siviløkonomi eller juss. Angående poenggrenser, så finner du det på Samordna opptak sine nettsider. Poengene er snittet x 10 pluss tilleggspoeng. Du finner også mer om dette på nevnte nettsider. Takk skal sjekke det ut Forresten så tror jeg at det er samfunns/sosialøkonomi som nå heter økonomi, og siviløkonomi er master in bussiness and administration og ikke economics som det heter på engelsk. Men kan godt hende at jeg tar feil. Siviløkonom er en tittel. Man studerer økonomi, og kan kalle seg siviløkonom etter at man har fullført mastergrad som gir rett til tittelen, siden den er beskyttet. Uheldigvis er det riktig på norsk. Man studerer gjerne "økonomi og ledelse" eller "økonomi og administrasjon". Er vel greit så lenge man er klar over at det ikke kan overføres til engelsk og de fleste andre verdensspråk. Man studerer *ikke* economics for å bli siviløkonom. Det er det samfunnsøkonomene (eng: economists) som gjør. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Så får jeg gi deg et svar da, siden resten av tråden virker å være mest interessert i å spikke fliser... Hei jeg lurer på hva jeg skal studere, siviløkonomi eller juss. For det første hvor mye tjener en advokat (både i gjennomsnitt generelt og startlønn), En advokat tjener i gjennomsnitt 1,1 millioner i året (2009). Som fersk advokatfullmektig har man i snitt 520k per år. (tall fra Advokatforeningen) hvilket snitt må ha fra vgs. for å studere rettsvitenskap på la oss si universitet i oslo (mastergrad). Universitetet i Oslo er landets vanskeligste å komme inn på mtp rettsvitenskap. Du bør kunne skilte med et snitt på 5, og høyere hvis du ikke har lyst til å vente på alderspoeng eller ta realfagspoeng. Er det noen universiteter som er "bedre" enn andre? For å drive med forretningsjuss, hva må man gjøre da? I Norge utdanner vi utelukkende generalister på feltet juss - alle jurister har en tilnærmet lik utdannelse (med unntak av masteroppgaven og to eller tre spesialfag). Utdannelsen din er ikke avgjørende for hva du kommer til å gjøre etterpå. Universitetene er tilnærmet likt kvalifisert for å utdanne jurister. Men det vil du aldri høre fra noen som studerer der. Og til slutt, er det mulig å ta begge utdanningene samtidig, eller må jeg først studere det ene og så det andre? Du skal ha en utrolig god kapasitet for å klare begge utdannelsene samtidig, på normert tid. For å drive med forretningsjuss (advokater som jobber med forretningsjuss og har bedrifter og store selskaper som kunder, blir blant annet brukt som rådgivere i forhandlinger og når det skrives avtaler. Tatt fra utdanning.no) må man ta noen økonomi utdanning ved siden av? Nei, du trenger ikke ta noen økonomiutdannelse ved siden av, men en del advokater innen det feltet plukker opp noen økonomifag for bedre å kunne forstå hva økonomene presenterer. I "biglaw"-firmaer som du sikter til har man gjerne ansatte siviløkonomer og revisorer som tar seg av økonomien, mens advokater tar seg av jussen. Hvordan jobber kan man få ved siden av advokat hvis man studerer juss? Mange jurister jobber som saksbehandlere/utredere i departementene, statsetatene, og kommunene, eller for forsikringsselskaper og banker i det private. En del er dommere. Atter andre koser seg i politikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå