Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med dynamostøy

Gjest Slettet+oiasdf79

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+oiasdf79

Heisann!

Jeg monterte forsterker i bilen i går og alt virker som det skal, men jeg sliter med en hel del dynamostøy når motoren er i gang. Jeg vet at jordingen er god da forsterkeren er jordet i samme punktet som batteriet, men jeg har også lest at dette kan føre til problemer, hva gjør jeg videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortell litt mere om hva du har, og hvordan det er koblet opp. Hva mener du med samme punkt som batteriet? Har du batteriet baki? Har du signalkabler på samme side som strømkabler? Har du oppgradert kablene mellom batteri og dynamo, og mellom batteri og karosseri? Hvor tykke kabler bruker du til forsterkeren?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Først og fremst; bilen er en Mercedes W202 Sedan, batteriet er i bagasjerommet. Batteriet er jordet i en bolt som står i en bjelke i bagasjerommet, jordingskabelen fra forsterker går inn på samme bolt med ringkabelsko.

Jeg har Gladen Audio Zero 165 komponentsett i dørene fremme. Spilleren er en Alpine CDE-120, forsterkeren er en Infinity Reference 475A brokoblet i stereo.

Signalkabel ligger i kabelgate på høyre side av bilen sammen med høyttalerkabel til høyre side. Såvidt jeg vet så ligger det ikke strøm i samme kanal.

Jeg bruker 8mm2 strømkabler fra batteri til forsterker og fra jord til forsterker. Ingen av originalkablene er oppgradert.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Etter nærmere testing viser det seg at signalkabelen er problemet. Men, jeg får bare støy når begge kanaler er tilkoblet, dette tyder vel på en eller annen elektro-magnetisk interferens, men den eneste løsningen er vel å flytte signalkabelen, noe som igjen innebærer demontering av en hel del interiør.

Ugh!

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Etter nærmere testing viser det seg at signalkabelen er problemet. Men, jeg får bare støy når begge kanaler er tilkoblet, dette tyder vel på en eller annen elektro-magnetisk interferens, men den eneste løsningen er vel å flytte signalkabelen, noe som igjen innebærer demontering av en hel del interiør.

Ugh!

Takk for hjelpen! :)

Så med bare en av signalkabelene koblet inn, så er det ikke støy? uansett hvilken av de to du tester alene? Prøv å dra en signalkabel rett gjennom bilen, for å teste om det er bra da ;)

Lenke til kommentar

Det kan være at du burde lagt en skikkelig jordkabel direkte mellom batteriene. Det er svært viktig at spilleren framme og forsterkeren bak ikke har forskjellig potensiale på jordingen. Det er veldig lett å tenke "jord er jord", men den minste strøm på en kabel som er jord gjør at kabelen tar opp litt spenning, og når du har to komponenter som skal overføre et signal mellom seg må jordingen mellom dem enten være slik at det ikke går det minste strøm i skjermen til signalkablene, eller at de er galvanisk skilt (noe de ikke er i dette tilfelle).

Det som kan være at det går strøm i skjermen til signalkablene for å utjevne jordingen, og da blir det slike problemer og i verste fall avbrente jordbaner i forsterkeren/spilleren.

Det du kanskje kunne testet er å teste med å legge ei ledning direkte mellom chassiset til spilleren og batteriet bak. Hvis noe endrer seg i forhold til beskrivelsen over, eller du kan måle strøm som går i den ledninga, så må du oppgradere jordingen, og da nok spesielt den på spilleren foran.

Lenke til kommentar

Stemmer vel det vist, startbatteriet er vist bak på disse bilene, noe jeg ikke har sett så veldig mange ganger, men det betyr uansett at det oppstår bare enda flere potensielle muligheter, for da ligger det en ladekabel et eller annet sted mellom bagasjerommet og motoren som kan være en ganske stor støykilde. I tillegg er det mulig at spenningen framme som spilleren jobber med inneholder endel støy som følge av at batteriet er så langt unna generatoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...