Gå til innhold

PC-hva trengs...?

Anbefalte innlegg

Samtidig som jeg får hentemelding på UX32VD ser jeg at asus kommer med en 15" ultrabook:http://www.dinside.no/901339/asus-klar-med-15-ultrabook

Ser jo veldig bra ut med ips skjerm og hele pakka. Mulig jeg må returnere 13" :( Får se hva pris og endelig specs blir. Eneste minuset er vel at den kommer med windows 8. Hadde helst sett at det var Windows 7, uten at jeg vet særlig mye om W8. Har bare ikke lyst på et os ala Vista.

Endret av McMurstein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere noen synspunkter på Asus U500VZ http://www.wp7connec...-press-release/, vs UX32VD. Fikk ikke alt av specs enda, men prosessoren var vel hakke bedre, samt grafikken. Likte at den hadde to hardisker. Og mulighet for en SSD og en snurredisk.

U500VZ så lovende ut, men litt tynt med spesifiaksjoner i linken. Vanskelig å kommentere uten mer info.

Ja skjønner. Ser at komplett har 45 dagers åpent kjøp så tror jeg drøyer litt før jeg tar pcen i bruk.

Den ser jo veldig portabel ut til å være en 15", noe som passer meg utmerket.

Prisen blir jo også interessant. Satser på at det blir rund 10.000.-: )

Lenke til kommentar

Ikke synspunkter, men i og med at den vises nå på IFA er den neppe tilgjengelig før november/desember. Windows 8 lanseres ikke før 26 oktober, så den kommer i alle fall ikke før den datoen.

Akkurat. Ja det var nok litt lenge å vente. Hvis ikke pris og specs blir optimal da.

Fullstendig produktinfo og pris får man kanskje vite litt før?

Lenke til kommentar

Har dere noen synspunkter på Asus U500VZ http://www.wp7connec...-press-release/, vs UX32VD. Fikk ikke alt av specs enda, men prosessoren var vel hakke bedre, samt grafikken. Likte at den hadde to hardisker. Og mulighet for en SSD og en snurredisk.

Venter på mere tech info på denne selv, virker som en lovende kandidat.

Så er det alltids den vurderingen rundt 13" vs 15" eller hvor mye/lite man skal flytte maskinen rundt :-)

Lenke til kommentar

Så er det alltids den vurderingen rundt 13" vs 15" eller hvor mye/lite man skal flytte maskinen rundt :-)

Ser de kaller den ultraportabel, men jeg har ikke sett noen jeg ville kalt ultraportabel med mer enn 12-tommer skjerm så langt. Macbook Air, 11-tommer er ultraportabel. Jeg synes grensen går på vel en kilo så de letteste 13-tommerne nærmer seg, men når vekten passerer 1.5 kg er det vel bare produsenten som kan få seg til å kalle en maskin ultraportabel. Men for all del, større maskiner har mange fordeler de også, men så langt har det gått ut over vekten.

Lenke til kommentar

Ja enig med deg se#. Å kalle den ultraportabel er vel å dra det litt langt. Hvis en planlegger å dra den mye rundt tror jeg den blir litt i største laget. Batteritiden har vel også noe å si for hvor mye man bruker den på farten. Vil tro at tro at en 15" vil bruke mere batteri enn tilsvarende 13"? Eller er det marginalt?

For mitt vedkommende som bruker maskinen mest på en pult og kanskje tar den med på hytta nå og da, passer den bedre.

Det beste hadde jp vært å presset 15" skjermen inn i 13":).

Lenke til kommentar

Det beste hadde jp vært å presset 15" skjermen inn i 13".

Helt klart, elastiske skjermer er fremtiden, men sannsynligvis en fjern fremtid. Til generell bruk hvor PCen står mye fast, men skal være med av og til synes jeg 15-tommere er et bra kompromiss i dag. En 15-tommer med bra spec fungerer utmerket som erstatning for en stasjonær med ekstra skjerm samtidig som den innebygde skjermen er stor nok for å jobbe på når det er eneste alternativ.

Edit: Skjermen er en av komponentene som tar en del strøm. Jeg har ikke noen tall på hvor stor andel, men arealet på en 15-tommer er ikke så mye større enn en 13-tommer så jeg vil ikke tro at denne forskjellen betyr veldig mye for batterilevetiden gitt at maskinene ellers er identiske.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det beste hadde jp vært å presset 15" skjermen inn i 13".

Helt klart, elastiske skjermer er fremtiden, men sannsynligvis en fjern fremtid. Til generell bruk hvor PCen står mye fast, men skal være med av og til synes jeg 15-tommere er et bra kompromiss i dag. En 15-tommer med bra spec fungerer utmerket som erstatning for en stasjonær med ekstra skjerm samtidig som den innebygde skjermen er stor nok for å jobbe på når det er eneste alternativ.

Edit: Skjermen er en av komponentene som tar en del strøm. Jeg har ikke noen tall på hvor stor andel, men arealet på en 15-tommer er ikke så mye større enn en 13-tommer så jeg vil ikke tro at denne forskjellen betyr veldig mye for batterilevetiden gitt at maskinene ellers er identiske.

Ser at noen mener ikonene blir små med full HD oppløsning på 13", dette blir vel også bedre på 15"?

Hva med windows 8? Blir det bra eller ny flopp? ( tar kvalifisert gjetting for god fisk:)

Endret av McMurstein
Lenke til kommentar
Hva med windows 8? Blir det bra eller ny flopp? ( tar kvalifisert gjetting for god fisk:)

Ikoner etc blir opplagt større med samme innstillinger og samme oppløsning på en større skjerm. Men det finnes allerede en del innstillinger i Windows for å tilpasse til ulike oppløsininger/preferanser. Personlig tar jeg gjerne full HD på en 13-tommer selv med Windows 7 (eller XP for den sags skyld), men det krever litt justeringer i forhold til default for å fungere optimalt og selv da kan det hende at en del ting blir vel lite.

Jeg antar at Microsoft har tenkt på bedre skalering og ikke minst automatisk skalering i forbindelse med Windows 8, men har ikke hatt tid til å teste Windows 8 selv ennå. Jeg er usikker på om jeg vil gå for Windows 8 selv. Av interfacene til Microsoft har jeg likt XP best som var siste versjon uten for mye dill IMO, men samtidig er det en ulempe å ligge for langt bak ned tanke på support, oppgradereinger osv. Windows 8 interfacet er ennå lenger fra mitt ideal enn Windows 7, men mennesket er fleksiblet og kan venne seg til de underligste ting.

Så hvis det ikke er noen uderliggende tekniske problemer med Windows 8 vil jeg nok gå over til dette på litt sikt. Men ikke bytte første uke det blir tilgjengelig slik jeg gjorde med Windows 7 for å komme over på 64 bit (etter å ha kjørt rc en stund).

Det er også ulempen med å kjøpe ny maskin i overgangsfasen, man ønsker jo ikke å betale for Win 7 for så å måtte oppgradere senere hvis det er Win 8 man ønsker. Samtidig kan det være en ulempe å være av de første med Win 8, men bortsett fra grensesnittet er Win 8 bygget mye på Win 7 så det burde ikke være noen stor overraskelser.

Et siste alternativ er å kjøpe Win 7 og fortsette med det, men det spør som det blir en opsjon på helt nye maksiner. Å hoppe over en generasjon av OSet gir normalt ikke veldig store ulemper så det det kan klart være et alternativ.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Har akkurat kjøpt UX32VD( men ikke tatt den i bruk hvis jeg finner ut jeg vil bruke angrerett) og ergrer meg litt over timingen. Hadde trålet nettet etter 15" med ips, men fant ikke noe brukbart og landet på 13".

Var det slik at det var gratis oppgradering fra w7 til w8 om man kjøpte etter juni?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Windows 8 på en av mine bærbare, som dog ikke blir brukt daglig. Med tilgang til Technet et det den ferdige versjonen jeg har. Oppstartstid, generell hastighet osv virker bedre enn Windows 7, og jeg har ennå ikke opplevd noen større problemer/bugs for normal bruk. Dog finner jeg også en del inkonsistente ting, og noe må man klart lete mer etter en før. Og det er mange forbedringer under "skallet" som er verdt ny versjon.

Men Metrogrensesnittet (som vel heter Windows 8 GUI nå) irriterer meg stadig vekk og kommer til å gjøre det for alltid. Flisene med informasjon har minimal verdi for meg, og det å få "menyen" på hele skjermen når jeg skal laste et program er nesten håpløst. Så jeg vil nok velge tredjepartsløsninger som gir den gamle startmenyen tilbake (eventuelt stardock). Dog har jeg ikke testet med flerskjermsoppsett ennå, f.eks eksten skjerm på den bærbare). Da kan nemlig Metro ligge på den bærbare sin skjerm, mens tradisjonell desktop på den eksterne.

Oppgraderingen til Windows 8 er ikke helt gratis, den kommer vel på ca en 100 - 150 kr i omkostninger.

Lenke til kommentar

Takk for svar Bolson.

Etter å ha åpnet UX32VD, ser jeg at dekselet under(hele bunnen) er skrudd på litt skjevt. Når jeg presser på ene siden så smetter plata på plass, og tilbake når jeg slipper. Og på andre siden ser man "tydelig" at det er for mye mellomrom. Vet ikke om det er jeg som er pirkete, men synes det er litt skuffende på en pc i den prisklassen.

Så da sender jeg den nok tilbake uansett. Burde vel kunne få dekt returkostnader også?

Lenke til kommentar

Kommer an på hvor du har kjøpt, de seriøse sender/mailer en returlapp til deg så du bare leverer pakken på posten.

Men hvis du reklamerer får du ikke opphevet kjøpet, benytter du deg av angrefristen grunnet dårlig kvalitet på pc'en i forhold til forventet "bunnplaten" burde det ordne seg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kommer an på hvor du har kjøpt, de seriøse sender/mailer en returlapp til deg så du bare leverer pakken på posten.

Men hvis du reklamerer får du ikke opphevet kjøpet, benytter du deg av angrefristen grunnet dårlig kvalitet på pc'en i forhold til forventet "bunnplaten" burde det ordne seg.

Kjøpt på komplett.no, så det burde vel gå bra. Skal ta kontakt med de og høre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har tidligere rotet med å bygge egne maskiner ut av heftige komponenter. Den tiden er fullstendig over, jeg orker ikke styret lengre. Så neste maskin for meg blir neste modell iMac 27" med maks RAM som er mulig å få inn. Macbook Pro med Retina (15.4") er også het kandidat. Kjøper uansett ikke noe maskin uten USB3 (derfor iMac må bli neste modell). Nå bruker jeg en snart 5 år gammel selvskrudd stasjonærmaskin samt Macbook Air 13.2" med i7 prosessor (Macbook Air leverer langt bedre enn den stasjonære). SSD er et must etter mitt syn, alt lagres på 15TB NAS løsning via Gbit nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...