Gå til innhold

PC-hva trengs...?


Anbefalte innlegg

1920 x 1080 kontra 1600 x 900 er relativt marginalt etter min mening, men IPS gir klart mer korrekte farger. Zenbooken har nok en skjerm som kvalitetsmessig er på nivå med U2412M.

 

Men du bør også se på Sony Vaio S 15,5'' (fåes også i 13,3'' versjon). Den har 1920 x 1080 skjerm (mener det et IPS). Vekt 2 kg, og pris fra 8 500 kr avhengig av konfigurasjon. Største ulempe, mangel på DP (DisplayPort) så man kan ikke koble opp en 27'' 2560 x 1440 på den. For meg er det et must, så alt som mangler DP/Thunderbird er uaktuelt. Et alternativ er denne, litt over budsjett og bra specs, men Sony Vaio S kan konfigureres på Sony sine nettsider også.

 

Men det gjelder de tre du har valgt ut som alternativer også (de mangler DP)

 

Av maskiner med 1600 x 900 skjerm er også Lenovo ThinkPad Egde S430 et alternativ, priset fra 7 000 kr og oppover. Har ikke IPS-skjerm, men DP og litt annet snask.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg funnet ut at jeg dropper datamaskin, selger huset og legger alle pengene i ekstern skjerm:)

Husk at du da trenger værtettet skjerm.

 

Jeg ville prioritert IPS foran høyere oppløsning så lenge oppløsningen ikke er helt håpløs (og 1600x900 er greit), men selvsagt er bra oppløsning og IPS å foretrekke hvis du finner det.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar. Sitter med følelsen av at jeg blir å kjøpe en ekstern skjerm etterhvert, så da hadde det jo vært greit med DP.

 

Men hvis jeg kjøper DellU2412M vil ikke den funke med HDMI?

 

Kanskje jeg bare selger bilen også(og sjela) og kjøper denne: http://www.dustinhome.no/product/5010641000/apple-macbook-pro-retina-display-ci7-2-6-8gb-512-ssd-15-4/#intcmp=searchProvider_dacsa :)

Lenke til kommentar

En U2412M har ikke høyere oppløsning enn 1920 x 1200, og det skal HDMI-utgangen fint klare. Det er skjermer som U2711 og større som man ikke kan bruke.

 

Så det er langt fra håpløst med bare HDMI, men det setter en unødvendig framtidig begrensing. Jeg har U2711 (kontoret) og måtte derfor ha en bærbar med DP. Og dessverre har ikke Asus, Samsung, Acer etc forstått at dagens bærbare bør ha Thunderbird/Displayport. I realiteten er det bare Lenovo, HP og Apple som har forstått dette. Macbook Pro Retina vil trolig medføre høyere framtidig oppløsning også på eksterne skjermer, og da vil det jo være litt kjedelig å ikke kunne utnytte dette.

 

Og reailiteten er slik at du må gjøre et valg. HP og Lenovo har en god del maskiner i prisklassen din med 1600 x 900 og DP. Men ingen av disse har av de beste interne skjermene. Samsung, Sony, Asus, Acer etc har i realiteten ingen modeller med DP eller Dual-DVI.

Lenke til kommentar

1920 x 1080 kontra 1600 x 900 er relativt marginalt etter min mening, men IPS gir klart mer korrekte farger. Zenbooken har nok en skjerm som kvalitetsmessig er på nivå med U2412M.

 

Men du bør også se på Sony Vaio S 15,5'' (fåes også i 13,3'' versjon). Den har 1920 x 1080 skjerm (mener det et IPS). Vekt 2 kg, og pris fra 8 500 kr avhengig av konfigurasjon. Største ulempe, mangel på DP (DisplayPort) så man kan ikke koble opp en 27'' 2560 x 1440 på den. For meg er det et must, så alt som mangler DP/Thunderbird er uaktuelt. Et alternativ er denne, litt over budsjett og bra specs, men Sony Vaio S kan konfigureres på Sony sine nettsider også.

 

Men det gjelder de tre du har valgt ut som alternativer også (de mangler DP)

 

Av maskiner med 1600 x 900 skjerm er også Lenovo ThinkPad Egde S430 et alternativ, priset fra 7 000 kr og oppover. Har ikke IPS-skjerm, men DP og litt annet snask.

Endret av d90
Lenke til kommentar

1920 x 1080 kontra 1600 x 900 er relativt marginalt etter min mening, men IPS gir klart mer korrekte farger. Zenbooken har nok en skjerm som kvalitetsmessig er på nivå med U2412M.

 

Men du bør også se på Sony Vaio S 15,5'' (fåes også i 13,3'' versjon). Den har 1920 x 1080 skjerm (mener det et IPS). Vekt 2 kg, og pris fra 8 500 kr avhengig av konfigurasjon. Største ulempe, mangel på DP (DisplayPort) så man kan ikke koble opp en 27'' 2560 x 1440 på den. For meg er det et must, så alt som mangler DP/Thunderbird er uaktuelt. Et alternativ er denne, litt over budsjett og bra specs, men Sony Vaio S kan konfigureres på Sony sine nettsider også.

 

Men det gjelder de tre du har valgt ut som alternativer også (de mangler DP)

 

Av maskiner med 1600 x 900 skjerm er også Lenovo ThinkPad Egde S430 et alternativ, priset fra 7 000 kr og oppover. Har ikke IPS-skjerm, men DP og litt annet snask.

 

Har litt sansen for lenovo, har aldri hatt det selv, men min svoger har hatt via jobb og jeg fikk inntrykk av at dette var en solid pc.

 

Kom gjerne med gode forslag til Lenovo opptil max 10.000, med beste spec slik dere ser det(Bruker da ekstern skjerm, så ikke vektlegg det)

Endret av d90
Lenke til kommentar

Jeg har Lenovo som jobb-pc. Har hatt ThinkPad T60p i over 5 år før jeg ble oppgradert til en W520 her i fjor høst. Solid oppbygde maskiner; men mer batteriproblemer enn det jeg er vant med de maskinene jeg har kjøpt selv (Dette gjelder primært Thinkpads fra begynnelsen av 2000-tallet frem til og med T60/T61 serien).

 

Har selv nå en T420s selv med 1600x900 panel, i7, NVidia Quadra N4200 og 160GB SSD disk; og den er trivelig å jobbe på.

Lenke til kommentar

@tomsi42:

 

Har samme maskinen selv, ikke bare er den trivelig å jobbe med - den er lett å bære med seg også. T60 (ikke p) var også min forrige maskin, og den bruker jeg hjemme fremdeles.

 

@d90:

 

Lenovo ThinkPad Edge S430 er nok ditt beste valg. Problemet i forhold til å anbefale eksakt en maskin er litt manglende oversikt over spesifikasjoner, man har nemlig noen maskiner med litt bedre CPU, men ikke dedikert grafikk, noen med 3G innebygd. I og med at man ikke kan skreddersy de i særlig grad her i Norge, kan det være litt tricky å finne fram til den ideelle versjonen. Kan være lurt å ta kontakt med forhandlere for mer informasjon, personlig anbefaler jeg gjerne Gigashops (gs.no), de er greie til å svare på spørsmål.

 

Lenovo Thinkpad T430u, en maskin på inngående skal også være prismessig rundt 10 000 kr.

Lenke til kommentar

Lenovo ThinkPad Edge S430 er nok ditt beste valg. Problemet i forhold til å anbefale eksakt en maskin er litt manglende oversikt over spesifikasjoner, man har nemlig noen maskiner med litt bedre CPU, men ikke dedikert grafikk,

Jeg vil alltid velge i5 med diedikert grafikkprosessor fremfor i7 med kun Intel sine løsninger. Om det er kun synsing i disse dager, eller om det fortsatt har mening, er jeg usikker på. Men jeg følger magefølelsen da ingen har klart å overbevise meg at situasjonene har endret seg.

Lenke til kommentar

@Rattata12:

 

Den er bra på redigering om man liker relativt glossy skjerm (ikke så ille som Apple Display). Jeg liker oppløsningen, men ikke glossy.

 

@tomsi42

 

Med Ivy Brigde er det neste bare synsing. nVidia GT620M yter kanskje 10 - 20 % bedre enn HD 4000 som er integrert i Ivy Brigde. i7 3520M har samme antall kjerner som i5-3210M, men er klokket høyere både når det gjelder CPU og iGPU, samt har større cache. Så får de fleste oppgaver, også knyttet til bilderedigering vil høyere klokkefrekvens etc nok hente inn den lille gevinsten en dedikert GPU på nederste trinn gir. På en i5-3210M vil man ha noe effekt av dedikert GPU på nivå med GT620M, på i7 3520 har den nesten forsvunnet.

 

Så situasjonen har endret seg, man må nok litt opp i dedikert grafikk for at det skal bety så fryktelig mye på ytelsen.

Lenke til kommentar

Skal støtte de samme standardene for GPU akselerasjon. Og QuickSync gir mye i forhold til f.eks videoredigering, så det vil være rart om man ikke får noe effekt LR og PS.

 

@d90:

Det er hva man definerer som specs. Prøv å finne en 14'' maskin med 1600 x 900 med Ivy Brigde som veier 1,8 kg til under rundt 7 000 som laveste pris. Det er også dette som gjør det vanskelig å sammenligne bærbare, da gode specs på CPU/GPU kanskje blir nøytralisert av dårlige specs på andre områder.

 

Og man kan fint få en bærbare med minst like bra CPU og langt bedre GPU til faktisk ennå lavere eller lik pris. Men da veier trolig maskina nesten en kg mer, har kun 1366 x 768 oppløsning, glossy skjerm, er vanskeligere å oppgradere og mangler DP for en skikkelig ekstern skjerm. Samt dårligere byggkvalitet. Så man må ikke se så nøye på GPU/CPU etc i utgangspunktet, men faktisk sette opp en liste med absolutte og fravikbare krav.

 

Skal man koble til en Dell U2711 (eller U3011), ja da forsvinner 80 % av maskiner alt før siste runde og Lenovo vil faktisk virke som en rimelig maskin.

 

Da jeg kjøpte min T420s for snart et år siden så finsikta jeg markedet, og i og med at jeg hadde krav om at 2560 x 1400 skulle støttes eksternt, plus lav vekt, plus minimum 1440 x 900 på skjerm, helst innebygd 3G osv så endte jeg faktisk på 16 000 for maskina. Alternativet var en HP maskin til omtrent samme pris.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Kan PS og LR benytte HD4000 som dedikert grafikk-prossessor? I såfall har du et godt poeng.

Ser slik ut

http://helpx.adobe.c...s6-gpu-faq.html

 

Lenovo ligger ofte over i pris, i hvert fall på de proffe maskinene. Det du får i tillegg er bedre mekanisk kvalitet. Hvis det ikke er så viktig, f.eks hvis du stort sett har maskinen stående et sted kan det være bortkastede penger.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...