McMurstein Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hva med denne: http://www.multicom.no/ProBook-6465b-14-HD-1600x900-Matt-AMD-Fusion-A6-Quad-Core-4GBe-128GB-SSDe-Radeon-HD-6520Ge-BTe-DPe-Firewire-Windows-7-Pro-HP/cat-p/c/p4215380 Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 (endret) @D90 Selvom TN basert panel ikke er det ultimate til foto redigering så er Eizo er bra merke med god holdbarhet. I og med du allerede har den så hvorfor ikke koble den opp og benytte den som utvidelse av desktop og til f.eks Lightroom. Om ikke annet får du prøvd ut å jobbe med flerskjermsløsning og kan evt vurdere om det er verdt å bruke den, selge den eller innvestere i nyere skjerm 2. Forutsett at skjermkortet har nødvendige utganger (støtte for fler skjermer) så koster det deg ikke mere enn å prøve :-) Kan hende du må aktivere skjerm#2 i Windows, og-eller oppgradere skjermkort driver først men det finner du ut av, eller spør i forum Takker for tips, det fungerte fint Slik jeg forstår er skjermens "hovedoppgave" å gjengi så korrekte farger som mulig...Om jeg da skal fremkalle bildene mine hos feks JapanFoto, hvordan gjøres dette for å sikre seg at det stemmer best mulig mellom min skjerm og JF. ? Dette med å kalibrere skjermen, er det først og fremst mellom din skjerm og din egen printer, slik at dette er mindre aktuelt om jeg fremkaller hos JF? Å er det eventuelt noe som anbefales min Eizo(kalibrering etc)? Eller bare bruke den som den er(innstilt på RGB)? Når jeg etterhvert kjøper meg den dell-skjermen, er det "plug and play" så lenge jeg ikke baserer meg på å skrive ut selv, men hos JF, eller må det eventuelt til justeringer/kalibrering? Endret 8. august 2012 av d90 Lenke til kommentar
McMurstein Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Er det noen som har erfaring med oppsettet laptop og 1 ekstern skjerm til foto? Ser for meg at den eksterne(beste) skjermen blir stående litt mye til siden av den bærbare. Og muligens ikke helt parallelt. Har en veldig liten kontorpult for tiden så kanskje den beste løsningen er å feste den på veggen. D90 var din plan å ha den bærbare lukket og bare bruke ekster skjerm? Og (litt off topic) er du fornøyd med japan foto sine utskrifter? Pris/kvalitet. Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Dette med å kalibrere skjermen, er det først og fremst mellom din skjerm og din egen printer, slik at dette er mindre aktuelt om jeg fremkaller hos JF? Egen skjerm og printer kan du kanskje få ganske riktig med prøving og feiling, poenget med kalibrering er at ting skal se likt ut (eller så likt som mulig) på alle enheter som forstår fargeprofiler. Kalibrering er derfor vel så viktig når du jobber med bilder som skal sendes til andre for printing eller vises på nettet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Srgb er en standard som de fleste bruker også JP, hvis du setter alt til den standarden er du ikke langt unna riktig profil. Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Er det noen som har erfaring med oppsettet laptop og 1 ekstern skjerm til foto? Jeg bruker laptop med en ekstra skjerm en del. Setter da den ekstra skjermen midt foran, og laptopskjermen på den ene siden. Setter også ekstraskjermen (som er større og bedre) som hovedskjerm. Setter også laptopen på stativ, noen bøker el.l så skjemene får omtrent samme høyde. Bruker eksternt tastatur/mus. Hvor mye laptopskjermen brukes avhenger av hvor bra den er og hvor mye bedre hovedskjermen er. På en liten laptop (12-tommer f.eks) bruker jeg den nesten bare til andre programmer jeg har oppe. Hvis programmet jeg bruker er enkelt å sette opp med menyer osv på den lille skjermen gjør jeg det slik at den store skjermen kun viser bildet. Men alt er litt situasjonsavhengig. Skal jeg jobbe lenge er det viktigere å optimalisere oppsettet ennom jeg bare skal inn noen minutter for å fikse noen småting. Endret 8. august 2012 av se# Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Er det noen som har erfaring med oppsettet laptop og 1 ekstern skjerm til foto? Ser for meg at den eksterne(beste) skjermen blir stående litt mye til siden av den bærbare. Og muligens ikke helt parallelt. Har en veldig liten kontorpult for tiden så kanskje den beste løsningen er å feste den på veggen. D90 var din plan å ha den bærbare lukket og bare bruke ekster skjerm? Og (litt off topic) er du fornøyd med japan foto sine utskrifter? Pris/kvalitet. I utgangspunket var planen det ja, en ekstern skjerm og laptop lukket. Men nå som jeg først har en skjerm fra før vurderer jeg å ha grid etc på den gamle og "develop" på den eventuelle nye Når det gjelder utskrifter fra JF har jeg veldig lite erfaring foreløpig, kun takkekort ol, prisen var helt grei, og kvaliteten til det formålet var greit nok. Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Takker for alle tips sålangt anngående pckjøp. Huff, huff, har på følelsen at dette kommer til å ende med en budsjettskrell som selv Hellas hadde fått frysninger av .... Ønsker også å ta bilder "tethered"(vet ikke hva det heter på norsk) så derfor fint med en litt portabel sak. Den der er vel egentlig en "gaming pc" og mest beregnet for å stå på et bord, antar batteritiden blir kort (2-2 1/2t?) uten at jeg fant noe info på det i farta. Dvs var lite info å finne totalt estt. På papiret fine specs i forhold til pris. Et tips bruk også www.prisguide.no og avanserte filtere for å søke f.eks 15/1920x180/i5/6gb+ osv ... Med begrenset budsjett er det vrient å finne den ultimate løsning, fort budsjettet øker så øker også valgmulighetene og det blir brått litt enklere. Men som du er inne på, budsjettskrell... Du kan jo se hva man får i Asus N56VZ her , og sammenligne med hva du finner via prisguide.no Litt offtopic/relevant så kvittet jeg meg med en 15" macbook pro ved årsskiftet for å "degradere" til Win laptop i 13" størrelse for å bli enda mere mobil. Har bevist ventet en stund for å se ann økt utvalg av ivy-bridge baserte maskiner her på bjerget. Det kan være en ide å tenke litt i de mindre baner også Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Takker for tips, det fungerte fint Slik jeg forstår er skjermens "hovedoppgave" å gjengi så korrekte farger som mulig...Om jeg da skal .... Å er det eventuelt noe som anbefales min Eizo(kalibrering etc)? Eller bare bruke den som den er(innstilt på RGB)? Når jeg etterhvert kjøper meg den dell-skjermen, er det "plug and play" så lenge jeg ikke baserer meg på å skrive ut selv, men hos JF, eller må det eventuelt til justeringer/kalibrering? Flott Farge gjengivelse, kontrast, lysstyrke, stedet skjermen står, underlaget skjermen står på, "alt" noe å si. Hvor bra skjermen klarer jobben er avhengig av teknologien som er brukt (panel type, bit dybde osv). Det er mange detaljer som spiller inn om alt skal være "perfekt". En skjerm fra fabrikk skal innfri til en viss standard og blir justert i forhold til den standarden. For en 21" Eizo RX320K til ca 48000,- stilles det vesentlig større krav til nøyaktighet enn til en billig 24" Samsung syncmaster til 2k. Som foto amatør/entusiast legger jeg litt ekstra i at det tekniske utstyret ikke skal det være det som hindrer kvaliteten, det kunstneriske/faglige derimot er åpent for mye oppgraderinger. Mine skjermer av varierende merke/paneltype kalibrerer jeg jevnlig med en Spyder fra Datacolor som fungerer greit til mitt behov. I tilegg bruker jeg en X-Rite passport når jeg tar bilder. X-rite profilene sikrer mer enhetlig korrekte farger/wb osv, samt at jeg kan se resultatet på 3 forskjellige paneltyper og få en viss feeling for hvordan resultatet blir på en gamer/normal skjerm vs pro skjermer. Alle skjermer bør kalibreres på det stedet de skal brukes, det kan være (/er) avvik fra fabrikk men også fordi belysningen der skjermen står vil påvirke hvordan vi oppfatter farge/lys fra skjermen(e). Alt rundt kalibrering, hvilket fargerom osv er et stort teknisk (mine)felt som fleste kanskje ikke har behov av eller trenger fordype seg i, men det kan kanskje hjelpe til å redusere blåskjæret i bildene eller korrigere svigermors lett grønne ansikt :-) Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Har lest hele tråden nå. Her var det mange som hadde mye på hjertet .... Jeg har i lang tid etterlyst en egen avdeling for kjøp av PC , som er beregnet for foto/video I den vanlige tråden for kjøp/salg av PC er det stort sett gaming PC'er som gjelder. Håper det vil komme etterhvert. 2 Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Noen som vet om en kontakt/ledning, fra HDMI og til to DVI(for å bruke to skjermer)? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Det fungerer ikke, for å bruke to eksterne skjermer må du ha to skjermutganger. HDMI klarer heller i oppløsninger på mer enn 1920 x 1200 (ofte ikke mer enn 1080). Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Det fungerer ikke, for å bruke to eksterne skjermer må du ha to skjermutganger. HDMI klarer heller i oppløsninger på mer enn 1920 x 1200 (ofte ikke mer enn 1080). Vil det fungere fra en VGA til 2 VGA? Mener jeg har det på jobben...... Endret 9. august 2012 av d90 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det kan fungere for å klone skjermbildet, dvs identisk på begge skjermer. Ikke for å utvide skrivebordet til to skjermer. Det finnes dog spesielle løsninger for slikt, som f.eks Matrox sine DualHead2Go og TripleHead2Go løsninger. Så vidt jeg vet virker de kun med VGA eller DP utganger på PC-en. Koster noe ovet 1 000 kr, dog avhengig av løsning. HDMI som eneste skjermutgang eller sammen med VGA er noe jeg unngår konsekvent på en bærbar. En bærbar for "profesjonell bruk", f.eks bildebehandling skal ha DisplayPort (eventuelt dual-link DVI), da dette er det eneste som gir mulighet til å bruke skjermer med virkelig høy oppløsning. DP støtter 4K, dvs 3960 x 2040 oppløsning. Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det kan fungere for å klone skjermbildet, dvs identisk på begge skjermer. Ikke for å utvide skrivebordet til to skjermer. Det finnes muligheter for å kjøpe skjermer som drives via USB og skjermkort som går via USB hvis du trenger flere skjermer til en laptop. Mange laptoper kan forøvrig drive to eksterne skjermer hvis du kobler den ene til VGA og den andre til HDMI eller displayport, men de fleste greier bare to totalt så da mister du bildet på den interne. Mulig at nye modeller kan klare flere, nyere ATI-skjermkort støtter jo flere samtidige skjermer, men vet ikke om det gjelder skjermkortene for laptoper også. HDMI som eneste skjermutgang eller sammen med VGA er noe jeg unngår konsekvent på en bærbar. En bærbar for "profesjonell bruk", f.eks bildebehandling skal ha DisplayPort (eventuelt dual-link DVI), da dette er det eneste som gir mulighet til å bruke skjermer med virkelig høy oppløsning. DP støtter 4K, dvs 3960 x 2040 oppløsning. Det har vært (er) min holdning også, ville ikke kjøpt noe med HDMI-utgang personlig. Hvis full HD er det største oppløsningen du noensinne vil ha på ekstern skjerm er imideritd ikke HDMI noen utlempe. Ser også at nyeste HDMI (1.4) har fått støtte for mye bedre oppløsning, men om det er implemetert fullt ut, og eventuelt i hvilke maskiner vet jeg ikke. Hvis du sjekker Multicom Xishan W150E som McMurstein linket til i en post på forrige side så er den oppgitt til å støtte ny HDMI-versjon (v1.4a med HDCP står det i specen), jeg ville uansett sjekket med leverandør før jeg kjøpte noe med HDMI. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 HDMI 1.4 har i realiteten ikke støtte for større oppløsning, den gjelder nemlig kun på 24/30 fps. Kilde. Wikipedia. 1.3 og 1.4 har nemlig sammen maksimal båndbredde, nemlig 8,16 Gbit/s uten overhead. Du ser i tabellen i Wikipedia-artikklen hvilken oppløsning det gir som maks under ulike forhold, og for 1.4 er maks oppløsning økt, men fps redusert. Så HDMI 1.4 hjelper ikke for PC og PC-skjermer, her er det kun DisplayPort som er fornuftig. Lenovo ser ut til å ta en god vei her på nyeste serie, her er det DP + HDMI som ser ut til å bli standarden. DisplayPort har mer enn dobbelt båndbredde av HDMI, og da er det enkelt med høyere oppløsning. HDMI er etter min mening en standard som burde gravlegges jo før jo senere, da den ikke har teknologisk mulighet til å henge med krav til båndbredde for skjermer med høyere oppløsning, høyere fps og så videre. I tillegg er det en standard man må betale for. Nå viste jeg også til den beste løsningen i realiteten for toskjermsoppsett på mange bærbare, nemlig Matrox sine løsninger. Ellers klare både nVidia sine Optimus løsninger og flere av de nye AMD mobile skjermkortene intern skjerm + 2 eksterne. Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Nå viste jeg også til den beste løsningen i realiteten for toskjermsoppsett på mange bærbare, nemlig Matrox sine løsninger. Ellers klare både nVidia sine Optimus løsninger og flere av de nye AMD mobile skjermkortene intern skjerm + 2 eksterne. Takk for HDMI båndbreddeinfo. Når det gjelder Matrox sine løsninger så støtter de kun 1920*1200 på to skjermer eller 1920*1080 på tre. Så om det er beste løsning avhenger av hva slags skjermer som skal drives. For to skjermer hadde jeg uansett valgt å bruke VGA + DisplayPort i steden for å dille med en ekstra enhet for å få kjørt begge digitalt. For tre er det verre, der kan Matrox sin løsning ha sin misjon hvis oppløsningen ikke er en begrensning. Men velger du et eksternt USB-skjermkort i steden kan du kjøre to skjermer den oppløsningen som hhv VGA og Displayport (eller HDMI for den som vil) pluss beste oppløsning Displaylink-teknologien støtter (http://www.displaylink.com/) dvs i hvert fall opp til ennå en 30-tommer med 2560x1600. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Nå skriver jeg mange bærbare, altså de som faktisk ikke har mer enn en utgang som kan brukes. Jeg ville også brukt DP + VGA om det var utgangene (noe jeg faktisk gjør i dag). DisplayLink teknologien synes jeg foreløpig har for få og dyre produkter - da legger jeg heller noen 1 000 ekstra i en PC med rette spesifikasjoner. Det er bare DL-3xxx baserte produkter som kan støtte 2560 x 1600. DL-1x5 serien støtter bare 2048 x 1152 som maks. Av USB dokkingstasjoner med DisplayLink er det kun HP sin som støtter 2560 x 1600 og av USB adaptere er det bare Startech sitt adapter som støtter 2560 x 1600. Lenke til kommentar
McMurstein Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Takker for alle tips sålangt anngående pckjøp. Huff, huff, har på følelsen at dette kommer til å ende med en budsjettskrell som selv Hellas hadde fått frysninger av .... Ønsker også å ta bilder "tethered"(vet ikke hva det heter på norsk) så derfor fint med en litt portabel sak. Den der er vel egentlig en "gaming pc" og mest beregnet for å stå på et bord, antar batteritiden blir kort (2-2 1/2t?) uten at jeg fant noe info på det i farta. Dvs var lite info å finne totalt estt. På papiret fine specs i forhold til pris. Et tips bruk også www.prisguide.no og avanserte filtere for å søke f.eks 15/1920x180/i5/6gb+ osv ... Med begrenset budsjett er det vrient å finne den ultimate løsning, fort budsjettet øker så øker også valgmulighetene og det blir brått litt enklere. Men som du er inne på, budsjettskrell... Du kan jo se hva man får i Asus N56VZ her , og sammenligne med hva du finner via prisguide.no Litt offtopic/relevant så kvittet jeg meg med en 15" macbook pro ved årsskiftet for å "degradere" til Win laptop i 13" størrelse for å bli enda mere mobil. Har bevist ventet en stund for å se ann økt utvalg av ivy-bridge baserte maskiner her på bjerget. Det kan være en ide å tenke litt i de mindre baner også Har funnet ut at jeg dropper den eksterne skjermen og heller legger mere penger i den bærbare. Ser ut som den asusen (n56vz) er et bra kjøp. Liker ikke at pekeplaten ikke har egne knapper..men,men. Føler jeg må ha optisk enhet, så da begrenser det seg litt på 13,3" pcene. Har du funnet noen Interessante i 13" størrelsen? Lenke til kommentar
McMurstein Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Da har jeg funnet ut at jeg dropper datamaskin, selger huset og legger alle pengene i ekstern skjerm:) Var ikke lett dette gitt. Har behov for ny bærbar(har en 5 år gammel, med vista) så tror jeg starter med det. Så var det store spørsmålet hvor god skjerm jeg skulle ha på den bærbare. Hvor mye bedre er en 1920 x 1080 / Full HD skjerm kontra en 1600 x 900 / HD+? Og hvor mye bedre er ips panel? Har funnet 3 maskiner:http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=744833&sku=745733&sku=749606&sku=749606 Ser at den Asus zenbooken har ips skjerm. Vil denne ha noe i nærheten av samme kvalitet som en Dell U2412M? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå