Gå til innhold

PC-hva trengs...?


Anbefalte innlegg

Har fulgt denne tråden siden jeg selv er på jakt etter ny hjemmepc til foto. Liker tankegangen med en bærbar som en kan bruke i felten og kombinere med en ekstern skjem på kontoret.

 

Har sett på en del bærbare hos netonnet( virker som de leverer beste specs til beste pris). ASUS A55A-SX069V med Intel Core i7 Ivy Bridge-prosessor virker som en grei pc til en bra pris.

 

Noen som vet om denne blir å funke sånn noenlunde til Lightroom 4?

Og om Grafikkortet (Intel HD Graphics 4000) vil klare Dell U2412M?

 

Har du en link så er det enklere og gi råd :)

 

Du klikker på symbolet "kjetting/lenke" og kopierer inn lenkeadr.

 

post-151946-0-49659200-1344320355_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fulgt denne tråden siden jeg selv er på jakt etter ny hjemmepc til foto. Liker tankegangen med en bærbar som en kan bruke i felten og kombinere med en ekstern skjem på kontoret.

 

Har sett på en del bærbare hos netonnet( virker som de leverer beste specs til beste pris). ASUS A55A-SX069V med Intel Core i7 Ivy Bridge-prosessor virker som en grei pc til en bra pris.

 

Noen som vet om denne blir å funke sånn noenlunde til Lightroom 4?

Og om Grafikkortet (Intel HD Graphics 4000) vil klare Dell U2412M?

 

Har du en link så er det enklere og gi råd :)

 

Du klikker på symbolet "kjetting/lenke" og kopierer inn lenkeadr.

 

post-151946-0-49659200-1344320355_thumb.jpg

 

Ja du har rett Nautica. Takk for veiledning:) Knotet litt igår med å få link på ipad. Fikk ikke opp den menyen som du viser til. Prøver igjen fra pc.

 

Asus A55A: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/intel-ivy-bridge/asus-a55a-sx069v/170339.6422/#tabs

 

Har også vurdert en Toshiba til 6000kr, med dedikert grafikkminne:http://www.netonnet.no/art/data/laptop/intel-ivy-bridge/toshiba-satellitel855-10u/170460.6422/#tabs

Lenke til kommentar

@McMurstein: Jeg merker at jeg er skeptisk til PC'er og laptopper med kun Intel grafikk når det er snakk om bildebehandling.

Begge ser ut som OK maskiner. Litt trege disker (typisk for bærbare), ellers grei spec. Jeg ville også valgt den med separat grafikkort selv om Intel-grafikken ikke er så dårlig lenger. Jeg ville sjekket at HDMI-porten støtter 1920x1200 før handel (går sikkert uansett bra med VGA), at du finner adapter og lagt på minne til 8GB.

Lenke til kommentar

Regner med at jeg kjøper skjermen nå om ikke for lenge også avventer litt før jeg oppgraderer bærbar pc. Da kommer jeg sikkert tilbake å spør etter tips/link til pc da, mye kan vel forandre seg frem til jul i disse "pc-tider". :ohmy:

Takker for en konstruktiv og flott debatt!

 

Litt på siden kanskje, men noen med hotte tips til et godt trådløst tastatur?

Lenke til kommentar

Ser at det i tidligere i tråden er anbefalt en skjerm: DELL U2412M. Er dette en skjerm flere kan anbefale? ...

Hvordan er disse skjermene å se film og sport på eventuelt litt spilling?

 

Dette blir flisespikkeri men: U2412M er en økonomi model med e-IPS panel, flott skjerm i sin prisklasse.

 

Storebrødrene U2711 27" 2560x1440 pixels og U3011 30" 2560x1600 benytter s-IPS panel. Porter og div specs varierer, det samme gjør pris.

 

Innsynsvinkelen på e-IPS vs S-IPS er noe mindre og man taper litt kontrast(sort blir mere grått f.eks).

 

U2412M matcher 72% CIE 1931 fargegamut, som tilsvarer iMac f.eks. Og blir her slått av U2711 som har 102% etter samme målestokk (U3011, 102%).

 

Den ekstra skjermflaten man får med 2560x1440(evt 1600 på 30") er også nyttig i Lightroom / Photoshop, f.eks er det drøye 30% mere pixels i bredden vs 1920x1200 skjermer.

 

Det er også mange som foretrekker to skjermer til Lightroom hvor ene viser grid eller live view, mens andre er develop f.eks.

 

Pris er også avgjørende og u2711 koster drøyt det dobbelt (ca 4300,-) så stiller seg i en helt annen prisklasse.

 

Spilling der kommer det ann på hvor "kravstor" man er men etter min mening fungerer 2711/3011 helt greit til normalt spill nivå og battlefield, counter-strike, rift, flightsim x eller lignende. Dvs ganske allsidig og ikke noe problem mtp ghosting/etterslep.

 

Men dette er igjen individuelt hvor kresen man er. Vær obs på at å drive 2560x1440p er noe helt annet enn 1920x1200p eller 16801050p for et skjermkort om du skal ha 60fps konstant i spill.

 

Dette kan behjelpes ved å rendre bildet i lavere res fra spillets side og skalere opp, med sine fordeler og ulemper. Alternativt vise "lowres" bildet i 1:1 uten skalering, da får man svart ramme rundt men ellers skarpt og fint.

 

Bruker selv U3011's til alt, men råder de fleste som skal drive med foto e.l. til å vurdere U2711 som er mest "bang for the bucks".

Lenke til kommentar

For toskjermsoppsett vil jeg også ha vurdert Asus PA246 (24''). Etter min mening er den bedre enn Dell Ultrasharp 2410. Jeg har U2711 (på kontoret), PA246 og U2412M hjemme. Liker best å arbeide på PA246. Blant annet har den en grid som er kjempefin ved oppretting. Samme fargerom som U2410, men bruker P-ISP, noe som egentlig ikke betyr noe.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ser at det i tidligere i tråden er anbefalt en skjerm: DELL U2412M. Er dette en skjerm flere kan anbefale? Det som var negativt var at det ikke var HDMI- inngang, men dette kan jo løses med overgang som beskrevet.

Er det eventuelt andre tilsvarende skjermer dere kan anbefale gjerne med hdmi, i samme priskategori...?

 

Hvordan er disse skjermene å se film og sport på eventuelt litt spilling?

 

Ser at det i tidligere i tråden er anbefalt en skjerm: DELL U2412M. Er dette en skjerm flere kan anbefale? Det som var negativt var at det ikke var HDMI- inngang, men dette kan jo løses med overgang som beskrevet.

Er det eventuelt andre tilsvarende skjermer dere kan anbefale gjerne med hdmi, i samme priskategori...?

 

Hvordan er disse skjermene å se film og sport på eventuelt litt spilling?

Det finnes nok helt sikkert bedre IPS-skjermer enn U2412M, men i klassen "billigmodell" så skal du lete lenge for å finne en skjerm som gir mer for pengene. Så blir det en overveining den enkelte må gjøre om de vil legge en eller flere tusenlapper i mellom for å få noe som kanskje bare er minimalt bedre enn denne.

Som jeg har nevnt tidligere så er den eneste "bakdelen" mangelen på HDMI (erstattet med displayport). Slik jeg har forstått det så skyldes dette "Lisenspriser" på HDMI som Dell her har unngått for å kunne gi en rimeligst mulig pris. Men skjermen fungerer utmerket med en overgang HDMI til DVI, og det kan være en god ide å bestille denne samtidig som en bestiller skjerm, hvis en ikke har DVI på maskinen.

 

Nå har jeg vært ganske blank når det gjelder viktigheten av fargerom o.l., så når jeg skulle velge skjerm så hadde jeg fått en ide om at skjermen måtte ha adobeRGB, siden dette selvsagt var bedre enn sRGB. Derfor hadde jeg nesten bestilt Dell U2410, som da kostet et par tusenlapper mer enn U2412. Etter litt kommunikasjon her på forumet og litt ekstra googling, så fikk jeg den forståelsen av at de fleste (alle?) laboratoriene som lager fotoprodukter/bildeforstørrelser kun bruker sRGB og derfor så kunne bruken av adobeRGB i værste fall gi et negativt utfall. Om dette er rett eller ikke, er jeg fremdeles ikke sikker på, men siden jeg da ble "overbevist" om at jeg burde bruke sRGB så valgte jeg å gå den lette veien til å bestille en billigere skjerm.

Lenke til kommentar

Asus A55A: http://www.netonnet....0339.6422/#tabs

 

Har også vurdert en Toshiba til 6000kr, med dedikert grafikkminne:http://www.netonnet....0460.6422/#tabs

 

Den Toshibaen har et skjermkort som er ca 40-45% kjappere enn Asus modellen, det kan være greit å tenke på.

 

Begge har som påpekt noe treg disk løsning, og Asusen kan kun oppgraderes til 8GB vs 16GB på Toshibaen. Disk kan evt byttes om man ønsker og den som sitter i kan evt gjenbrukes i eksternt usb kabinett som backup disk f.eks..

 

Det jeg ser som et noe større minus er lav oppløselighet om de skal benyttes til Lightroom/Photoshop, vi snakker 1366x768.

 

Om du har primært tenkt å jobbe mot en ekstern monitor så spiller det muligens ikke så stor rolle.

 

Dessverre så koster "highres" endel mer, så på stramt budsjett blir man begrenset.

 

Hva man foretrekker av oppløsning varierer, personlig føler jeg 1920x1080(1200) er greit for lengre tid fremfor skjermen. Til nød 1680x1050 ellers føles det litt for innestengt mtp knapper etc stjeler plass.

Lenke til kommentar

Den ekstra skjermflaten man får med 2560x1440(evt 1600 på 30") er også nyttig i Lightroom / Photoshop, f.eks er det drøye 30% mere pixels i bredden vs 1920x1200 skjermer.

 

 

Muligens et spørsmål det er vanskelig å svare på, men jeg prøver meg likevel.

Siden jeg i dag sitter med 2x24" skjermer hvorav en er IPS, så vurderer jeg å handle meg en ny skjerm.

I utgangspunktet så blir det en ny U2412, men det er ikke helt umulig at jeg går for en en-skjermsløsning (skyldes en "planlagt" omdisponering av plass i leiligheten der det blir mindre plass til skjermene) og kjøper en U2711. 30" ville selvsagt vært enda bedre, men er usikker på om jeg vil "ofre" så mye penger på ny skjerm.

 

Så til spørmålet, hvis du har erfaring med min problemstilling, og det går mer på hvordan det rent subjektivt føles å bruker de to alternativene. En 27" vil gi en arbeidsflate på 2560x1440px mens 2x24" vil gi en arbeidsflate på 3840x1200px.

I utgangspunktet så innbiller jeg meg at de ekstra pixelene i horisontalen vl være en fordel med 2x24", samtidig så ser jeg fordelen med 27" når det gjelder høyden på arbeidsflaten.

Det er mulig jeg tenker for mye/"skeivt", men vil jeg i virkeligheten "føle" at jeg misser mye arbeidsflate hvis jeg går for 27" v 2x24"? Som sagt en rent subjektiv problemstilling!

Lenke til kommentar

 

Så til spørmålet, hvis du har erfaring med min problemstilling, og det går mer på hvordan det rent subjektivt føles å bruker de to alternativene. En 27" vil gi en arbeidsflate på 2560x1440px mens 2x24" vil gi en arbeidsflate på 3840x1200px.

 

Det er helt subjektivt men om vi går ut ifra foto/video redigering, i spill verden er det andre ting som spiller inn også.

 

Budsjett, bordplass, maskinvare / skjermkort begrenser antallet skjermer man kan drifte på engang men rent teknisk kan man løse det og kjøre 2-4-5-9 skjermer etc etter behov.

 

For foto redigering vil mest mulig korrekt gjengivelse av farger/kontrast være ønsket så kvaliteten på skjermen er først og fremst avgjørende. Deretter høyere oppløselighet, også flere skjermer.

 

Dvs jeg ville heller brukt 1 stk U2711 (s-IPS) fremfor 4 stk Fujitsu L22T-3 (tft) om jeg skal sitte mye med fotoredigering.

 

En fordel av flere skjermer er at man med Lightroom kan ha liveview på ene skjermen mens man har develop vinduet på den andre. På skjerm 3 kan man ha akam i nettleseren f.eks.

 

Man kan også om ønskelig blande paneltyper og på den måten få en bedre oversikt over hvordan bildet man redigerer vil kunne se ut på tft / pva skjermen til naboen.

 

Ikke minst om man har flere skjermer og den ene ryker, så har man i det minste noe å se på mens den sendes til reparasjon :-)

 

Det er ingen krav at skjermene må være like hverken i paneltype eller størrelse så man kan utvide i takt med lommeboken om man ønsker så.

 

Det altså ingen fasit men mere smak og behov.

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Etter et lite dykk i kjelleren fant jeg ut at jeg fortsatt hadde en skjerm liggende,

 

http://www.hardware.no/artikler/den-store-lcd-testen-del-1/5454/11

 

Etter debatten her har jeg selvfølgelig fått med meg at denne ikke er det "hotteste", men jeg lurer likevel på om denne rett og slett er bare å kaste eller om den kan gjøre "jobben" sammen med LR, eller blir det helt feil....? :hm:

Lenke til kommentar

@D90

 

Selvom TN basert panel ikke er det ultimate til foto redigering så er Eizo er bra merke med god holdbarhet.

 

I og med du allerede har den så hvorfor ikke koble den opp og benytte den som utvidelse av desktop og til f.eks Lightroom. Om ikke annet får du prøvd ut å jobbe med flerskjermsløsning og kan evt vurdere om det er verdt å bruke den, selge den eller innvestere i nyere skjerm 2.

 

Forutsett at skjermkortet har nødvendige utganger (støtte for fler skjermer) så koster det deg ikke mere enn å prøve :-)

 

Kan hende du må aktivere skjerm#2 i Windows, og-eller oppgradere skjermkort driver først men det finner du ut av, eller spør i forum :p

Lenke til kommentar

Takker for alle tips sålangt anngående pckjøp.

Huff, huff, har på følelsen at dette kommer til å ende med en budsjettskrell som selv Hellas hadde fått frysninger av :)

 

Er jo en jungel av muligheter der ute så blir ikke så veldig klokere:) Men litt:)

 

Har sett en del på de maskinene til Multicom. Noen som har erfaring med disse? Denne http://www.multicom.no/Xishan-W150E-15e6-Full-HD-Matt-LEDe-Intel-Core-i5-3210Me-8GBe-500GBe-GeForce-GT650-GDDR5e-HDMIe-USB3e0e-NVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100561/p10619555 har jo blant annet bedre skjerm(15.6" Wide skjerm Full HD LED 1920x1080 - matt skjerm) enn toshibaen.

Er det kanskje en bedre løsning å legge mere penger i skjermen til denne bærbare. Eller er en ekstern som f.eks"Dell U2412M" overlegen den også?

 

Er åpen for andre forslag. Helst ikke høyere enn 10.000kr totalt for pc og skjerm.(evt.bare pc.)

 

Har i utgangspunktet ikke så veldig store krav, men ønsker selvfølgelig mest mulig maskin for pengene. Skal hovedsaklig brukes til bildebehandling, men også litt surfing, youtube, reginger ol. Ikke spilling.

Er hobbyfotograf i utvikling:) så har funnet ut at jeg trenger program til organisering /behandling av bildene. Har høvelig landet på Lightroom 4, så blir vel det som suger penger i dette oppsettet(les konkursen:))

 

Ønsker også å ta bilder "tethered"(vet ikke hva det heter på norsk) så derfor fint med en litt portabel sak.

Endret av McMurstein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...