Gå til innhold

PC-hva trengs...?

Anbefalte innlegg

Etter en totalvurdering tror jeg at jeg venter til SSD er en standard sak i de fleste nye pc'er. Muligens blir det neste gang jeg handler om noen år, men ikke denne gangen som konkludert.

Hehe, SSD er standard nå. De fleste nye PCer kommer med en SSD (Spesielt små bærbare). Om noen år er det kanskje en annen lagringsmåte tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne debatten ligger over hodet på meg, men lærerikt! Har vel skjønt at "alt i et pc" utgår. Da står jeg for min del igjen med et alternativ, grunnet plassmangel, nemlig bærbar. Jeg vil nok prøve å unngå en ekstern skjerm, så jeg må nok velge pc med kompromier. Jeg slkjønnner vel også at mitt budskjett muligens må strekkes noe, men må prøve å unngå å kkrysse 10 høvdingers grensen :nei:

Vil dere da anbefale en 17" skjerm....?

Ser litt på siden til "dell".....Har acer nå og er godt fornøyd med det.

Om dere hadde hatt et budsjett på opptil 10.000,- som dere skulle kjøpe en bærbar for, med tanke på dens hovedoppgave, bildebehandling i LR og elements hvem ville dere gått for...

Gjerne en link? :)

Lenke til kommentar

@D90

Min erfaring med 17" laptops er at man ofte ikke gidder å ta de med seg rundt pga størrelse/vekt.

Og for min del er litt av poenget mobiliteten f.eks til møter, fotoklubb bildevisning eller fjernstyre kamera med i felt.

Som nevnt tidligere til foto redigering så er fast skjerm definitivt å foretrekke, og da trenger ikke laptops skjerm være så veldig stor. Avhenger av pris, hvor kresen man er på kvalitet osv.

Husk menyer osv i LR/PS "stjeler" plass og det er kanskje ønskelig med litt oppløsning på skjermen.

En laptop som har greie specs, som også ser bra ut er Asus N56VZ link her. Denne har også 1920x180 oppløsning.

Lenke til kommentar

Etter en totalvurdering tror jeg at jeg venter til SSD er en standard sak i de fleste nye pc'er. Muligens blir det neste gang jeg handler om noen år, men ikke denne gangen som konkludert.

Hehe, SSD er standard nå. De fleste nye PCer kommer med en SSD (Spesielt små bærbare). Om noen år er det kanskje en annen lagringsmåte tilgjengelig.

Javel? På den lista over pc'er jeg linket til var det kun de to dyreste som har SSD, og jeg betaler ikke dobbel eller firedobbel pris for å få en liten SSD. Mulig at SSD er mer vanlig i bærbare, men ser ikke slik ut foreløpig for stasjonære i mer normalt prisleie fra den typen butikker jeg linket til. Man kan selvsagt få en bygget etter egne specs eller øke budsjettet tilstrekkelig, men for min del ser det ut til at man fremdeles må betale mye ekstra for en SSD i en stasjonær pc.

Tor

Lenke til kommentar

Javel?

Må si meg enig i Tors kommentar, SSD er på ingen måte standard i dagens PCer. Forsåvidt også enig i at det er for oppstart av PC og programmer at en vanlig bruker vil se fordelene med SSD, sitter man i PS, LR, Word eller Excel mesteparten av tiden ser man fint lite til ytelsesforskjellen, men ved åpning av store bildefiler kan det være et poeng. En del operasjoner kan gå litt raskere, men for mange er en vanlig gammeldags disk rask nok. Jeg har SSD i de tre PCene jeg bruker aktivt og jeg synes det er verdt det, men ser jeg det ikke som essensielt for en "vanlig bruker".

Lenke til kommentar

Kan en eventuelt bruke et "eksternt" tastatur og mus og da skjerm selvsagt, slik at den bærbare kun trenger å stå ved siden av for å gjøre"jobben". Eller er det kunn ekstra skjerm som kan kombineres med bærbar?

Eventuelt er dette trådløst eller med ledning...?

Lenke til kommentar

En sannhet med visse modifikasjoner. Noen bærbare kommer med f.eks. en 128 gb SDD, som tross alt er i minste laget med intern lagring. Andre kommer med hybriddisker som har en brukbar mengde lagringsplass, men som egentlig er mekaniske harddisker som er kombinert med et flashminne som ofte varierer fra 8-32 gb. Om dette er nok flash er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Kan en eventuelt bruke et "eksternt" tastatur og mus og da skjerm selvsagt, slik at den bærbare kun trenger å stå ved siden av for å gjøre"jobben". Eller er det kunn ekstra skjerm som kan kombineres med bærbar?

Jepp, den bærbare kan egentlig ligge sammenslått hele tiden (må selvsagt fjerne valget som gjør at maskinen går i dvale når skjermen lukkes). Du kan kombinere det meste av eksternt utstyr så lenge du har porter ledige til det. Tastatur/mus trådøst eller kabel. spiller ingen rolle.

En plassbesparende bærbar som erstatning for en stor boks av en stasjonær er forsåvidt ingen dårlig ide, og det er noe som jeg ser som et aktuelt valg når jeg engang i fremtiden må ertstatte min nåværende stasjonære.

Lenke til kommentar

Ekstern tastatur og mus går helt fint - det er jo en del USB kontakter på PC i dag.

Lenke til kommentar

Genialt, dette høres praktisk ut. Er det slik at jeg hadde fått en "vesentlig" bedre pc for samme pengeslant stasjonær vs bærbar, om vi ser helt bort fra fordelen med å kunne bytte ut deler etc i en stasjonær...?

Da har jeg forsåvidt "fått" det jeg ønkset meg i en "alt i et pc" med tanke på plassoppbevaring.... :w00t:

Lenke til kommentar

@Polljen: Sendte deg et lengre innlegg som pvt mld istedet for å forlenge denne tråden mer enn nødvendig :-)

I ett tidligere svar (#53) på en innlegg fra "Refraction", så var jeg ganske "skarp" i mitt svar. Etter å ha fått en melding fra "Refraction" i en hyggelig tone, så leste jeg på nytt hans innlegg og ser at jeg kanskje må lære meg å lese innlegg bedre før jeg svarer.

Selv om jeg har beklaget meg direkte (mer detaljert) til "Refraction" så synes jeg det er på plass å også få frem min beklagelse over et tildels usaklig svar også her ute i tråden.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ser at det i tidligere i tråden er anbefalt en skjerm: DELL U2412M. Er dette en skjerm flere kan anbefale? Det som var negativt var at det ikke var HDMI- inngang, men dette kan jo løses med overgang som beskrevet.

Er det eventuelt andre tilsvarende skjermer dere kan anbefale gjerne med hdmi, i samme priskategori...?

Hvordan er disse skjermene å se film og sport på eventuelt litt spilling?

Endret av d90
Lenke til kommentar

Jeg sitter med et inntrykk at det få skjerme med DVI innganger; men synes ikke det er noe problem da det fungerer fint med HDMI-DVI overgang. Planen er å kjøpe U2412M selv; har sett den i drift, og likte deg jeg så. En ting jeg liker med DELL skjermene er at de har USB porter, så da kan jeg koble tastatur, mus og kortleer til skjermen istedet for laptopen.

Lenke til kommentar

Det er egen kabel for USB, desverre. HDMI er kun bilde og lyd.

USB2-kabler finnes i opp til 4 meter (passive), men som Tomsi42 skriver trengs det altså to kabler.

U2412M har jo høyere oppløsning enn den opprinnelige HDMI-standarden supporterte og det er mulig det fortsatt finnes HDMI-kontrollere som ikke støtter høyere enn 1920x1080, antar at det er for å sikre kompatibilitet med 1920x1200 at det er Displayport og DVI i stedenfor HDMI på denne.

Lenke til kommentar

Har fulgt denne tråden siden jeg selv er på jakt etter ny hjemmepc til foto. Liker tankegangen med en bærbar som en kan bruke i felten og kombinere med en ekstern skjem på kontoret.

Har sett på en del bærbare hos netonnet( virker som de leverer beste specs til beste pris). ASUS A55A-SX069V med Intel Core i7 Ivy Bridge-prosessor virker som en grei pc til en bra pris.

Noen som vet om denne blir å funke sånn noenlunde til Lightroom 4?

Og om Grafikkortet (Intel HD Graphics 4000) vil klare Dell U2412M?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...