Refraction Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Hvordan er Imac? Ytelsesmessig helt grei. Utvidelsesmuligheter små/tungvint. Stor bakdel for fotoredigering er glass forann skjermen. Prismessig betaler man for en helhetlig løsning inkludert operativsystem, typisk "this is what you get, take it or leave it" løsning. Ønsker man mere valg, kanskje billigere løsning så er win/pc tingen. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Siden jeg har både bærbar, stasjonær PC og "alt i ett PC" i huset så tenkte jeg å skrive noen ord. (har null erfaring med iMac og skal holde kjeft der). Bærbar har selvsagt sine fordeler, men skjermene er normalt for små/dårlige til bildebehandling. Derimot så kan en bærbar være godt brukbar hvis en kombinerer den med en ekstern (større) skjerm, helst IPS-panel. En bærbar med bra grafikkdel trenger ikke å koste skjorta, men en bør ikke gå for de billigste maskinene. "Alt i ett maskinen" er perfekt for mange typer bruk, men den jeg har erfaring med har ikke godt nok panel og det er et herk hvis en må skifte interne deler. Jeg fikk stresse litt da jeg måtte åpne den for å fjerne uønskede "partikler" fra kjølevifte. Jeg vil anbefale en slik til de som vil ha noe større enn en bærbar men samtidig ikke vil ha en stor boks (stasjonær pc) stående rundt. Jeg vil ikke anbefale den som hovedmaskin til bildebehandling, Stasjonær PC er mitt viktigste verktøy. Bærbar er til kos og reiser, stasjonær er arbeidshesten. Hvis du har "kompetanse" til å bygge en slik selv så er det absolutt å anbefale, men du finner mye bra ferdigbygget som sparer deg for en del arbeid og ergrelser under innstallasjon. Personlig så er det kun selvbygg som "fungerer". Det er flere årsaker til dette, men det som irriterer meg mest med de fleste ferdigbygde maskinene jeg har måttet skru i (hjelper familie og venner litt på si) er plassen inne i maskinen. Slike kabinetter er ofte kronglete og trange, og "infrastrukturen" internt er ofte bedre enn der du selv kan velge kabinett og enkeltkomponenter. Men er du usikker på det å skru maskin eller ikke orker tanke på alt "stresset" så bør du velge en ferdigbygd maskin. Noen få tips jeg bruker til mine nærmeste (venner, familie, kollegaer) uavhengig av stasjonær/bærbar er: Ram - minimum 4 gb helst 6 eller 8. Grafikk - Eget skjermkort (stasjonær). Dedikert "grafikkchip" (bærbar). Hdmi-utgang er for meg et must, og for visse skjermer så kan Displayport være en fordel. Prosessor - Ikke gå for de billigste (økonomiprosessorene). F.eks. ved Intel kjøp en i3/5/7-prosessor ikke en Celeron. EDIT! Når det gjelder SSD-disker så her jeg ingen erfaring ennå, men har nettopp anskaffet en slik og skal i nær fremtid til å kjøre opp igjen min maskin med en slik som OS-disk. Skjerm: Dette er et punkt som jeg det siste året virkelig har forstått viktigheten av. Jeg har en del år kjørt med rimelige BenQ-skjermer (2x24") som jeg egentlig har vært fornøyd med, med unntak av når jeg skal skrive ut bilder. Selv om jeg har kalibrert skjermene (med Spyder) så ble det altfor mange utskrifter som måtte vrakes, bildene måtte "lysnes" før jeg fikk en akseptabel utskrift. Så etter å ha brukt forumet aktivt, så valgte jeg å bytte ut den ene med en IPS-skjerm og etter det har i det minste papirutgiftene mine gått ned , samtidig så har bilder som jeg har fått utskrevet eksternt stemt mye bedre med det jeg selv ser på min skjerm. Jeg vurderte først bl.a. Dell U2410 som Nautica anbefaler (et godt valg), men etter som sagt å ha studert litt rundt så valgte jeg å gå for "økonomimodellen" Dell U2412M , et valg jeg ikke har angret på. Det er dog et punkt ved denne skjermen som irriterer meg, den har ikke HDMI men istedet har den Displayport. For meg var det ikke et problem siden skjermkortet på min stasjonære har en slik utgang, men siden DIsplayport ikke er like utbredt så må man bruke DVI eller VGA inngang. Bruker man bærbar kun med HDMI-utgang så må man anskaffe en HDMI til DVI kabel. Men uansett merke på IPS-panel, så er et slikt et must i bildebehandling etter min mening. Endret 4. august 2012 av polljen 1 Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Har bygget, feilsøkt, installert mye morsom hardware siden før "KonTiki" Tiki100 (84) sin tid og fått med meg endringer i maskinvare siden dengang til nå. Det som ikke har endret seg like mye har vårt overfokus på det teknologiske fremfor nytteverdien. Og her ligger kanskje litt av forskjellen mellom Apple vs PC også, Apple er noe mere sentrert rundt "løsning" enn PC sin "Mhz/pris". @D90 : Du har et budsjett på ca 6-7 lapper nevner du. Inkluderer det budsjettet også skjerm, tastatur/mus, backup disk osv eller går slikt utenom og summen er dedikert selve maskinvaren ? Er det viktig at maskin er mobil (laptop) eller stasjonær(fleksibel mtp utvidelser) osv ? Hva innebærer "Jobber litt med redigering av bilder(på sikt video)" f.eks ? 1) Prøv å handle så lokalt som mulig av en forhandler som uten tull bistår om du skulle ha et problem, noen kr ekstra spart ved å handle over nett e.l. kan fort bli "dyrt" eller frustrerende om problemer oppstår. 2) Sats på en helst to kurrante skjermer. LR kan utnytte 2 skjermer hvor du enten har live preview eller "grid" f.eks liggende på skjerm 2. Dette gjør det litt mere behagelig å sitte 5-8-12t og redigere. Dell 2410, Dell U2711, Dell U3011 er fine skjermer til foto redigering. Stikkord ellers: IPS panel, antirefleks, sRGB/Adobe RGB/NTSC fargeprofiler med høy % dekning. Div tilkoblinger VGA, DVI-D, HDMI m.m. 3) Med dagens ram priser bør man ikke spare inn her, men det er nødvendigvis ikke noe poeng å hive inn 16GB om man likevel aldri bruker mere enn 2-3. En maskin med 6GB+ bør fungere fint til det meste. Husk også at man da trenger 64Bits Windows for å utnytte minne. 4) Disk; Fortrinnsvis en SSD disk til operativsystem og programvare som gir en mere spenstig maskin og helt annen brukeropplevelse. 7200rpm "snurredisk" til datafiler/bilder osv. Ekstra disk gjerne ekstern, til backup! 5) CPU: Prisspørsmål i første omgang. Flere kjerner, mere cache, høyere Mhz jo kjappere og dyrere. En i5 holder mer enn godt nok til å jobbe med bilder/video til normal bruk. Har du for mye penger, 6 kjerner I7. 6) GPU: Igjen pris sp. LR kan benytte gpu til å akselere visse ting, det samme med Photoshop. Her kommer det helt ann på programvaren og forskjellen kan være 0 til ca 10-15x så raskt med GPU vs CPU. Her ville jeg satset på Nvidia gpu. Stort sett det meste fra ca 2008 til nå fungerer i LR/PS (8800TX/GTX285+++). Sjekk evt requirements på den programvaren som er aktuellt å bruke. Personlig ville jeg sett på mobiliteten med en laptop kontra stasjonær maskin og vurdert om ikke en laptop med ok specs samt ekstern skjerm vil være en kurrant løsning istedet for en stasjonær løsning. Uansett sørg for en ekstern backup løsning i form av NAS e.l. Stasjonær "alt i en boks" ala iMac / Msi "All in one" / HP Z1 o.l. havner utenfor budsjett(?) men de ville jeg unngått i allefall. Ville også lagt mer penger i en god skjerm, wacom tegnebrett, spyder kalibrator og satset på litt mindre pc specs men hyppigere bytte av maskin (si hvert annet år) enn å kjøpe dyreste løsning pc nå. Det man uansett ender på er avveining av fordeler og ulemper med den ene eller andre løsningen, og igjen budsjett begrenset. Video redigering er litt mere krevende men stort sett kan samme maskin benyttes sålenge du ikke stiller ekstreme krav (noe jeg ikke tror utifra budsjettet ditt). Skal man jobbe med tung digital video så benyttes svært så mye dyrere raid løsninger for lagring, hardware komprimering ala teracue eller til amatører elgato osv. Men da renner kronene veldig fort unna :-) 1 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Først vil jeg si mange takk til de som har brukt tid på å komme med egne erfaringer Tydeligvis er det flere med god kjennskap til litt av hvert så jeg gjøre en enkelt vri, ser man på denne siden: http://www.lefdal.co...pc/stasjonar-pc og tar for seg prisklassen 6-7500,- og tenker fotoredigering o.l hvilken ser ut til å ha best spesifikasjoner totalt? Selv vektlegger jeg flest mulig usbporter, RAM og skjermkort med mye minne. I grunnen kan man som regel aldri få for mange usb-porter er min erfaring. RAM er billig fremdeles? I såfall er det jo bare å toppe, dvs dersom man får brukt hele mengden. I 32bit er vel max praktisk utnyttelse rundt 3,5GB, mens i 64bit er jeg usikker men synes å ha lest at der er det og et eller annet som begrenser i praksis? Her lokalt (jæren) har vi det meste av elektronikk-forhandlere i alle drakter, men min erfaring er at lefdal som regel er best både i utvalg og pris. I praksis skal lefdal og elkjøp være samme sak, men det viser seg, ihvertfall her lokalt, at lefdal har bedre utvalg på de fleste områder kontra elkjøp. Når det gjelder utskrift og skjerm som nevnt over i et innlegg, er det en velkjent problemstilling at utskriftene har en tendens til å bli for mørke, selv etter kalibrering av skjermen. Jeg har hatt fotoprintere siden den første kom, og dette problemet er rimelig ferskt i fotoprinterens historie. Man skal ikke mange år tilbake i tid for å finne at skjerm og print ble tilnærmet lik. Hvorfor denne utviklingen nå er jeg usikker på, men mistenker at det har noe med en tilnærming til PS softvaren fra produsentene av fotoprintere. Utskriftene har en tendens til å bli mer lik skjerm ved bruk av PS enn annen utskriftssoftvare er min erfaring. Men selv der kan det oppstå formørkninger av hele toneomfanget. Uansett er det en forbannelse å ikke kunne skrive ut bilder og vite at de blir som man ser på forhånd. Edit: SSD-disk er vel fremdeles en sjelden sak i pc'er for masseproduksjon? Tor Endret 4. august 2012 av TorVidle Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Windows 8 kommer i oktober har jeg hørt. Men var ikke oktober måneden windows 8 ble lagt ut for salg i butikkene? Jeg er temmelig sikker på at jeg leste nettopp et eller annet sted at 8'en nå var klar for levering til produsentene. Det er mulig at jeg maler fanden på veggen (for meg selv) når det gjelder windows 8, men etter det jeg har lest føler jeg at man har færre valg og styring og at operativsystemet er svært nettsosialt tilpasset og har en uvanlig streng egenkontroll som ikke er brukervennlig. I tillegg har man jo de vanlige forbannelsene når nytt operativsystem legges ut, nemlig bugs og ikke minst konflikter med drivere og programmer, og etter som jeg husker er windows 8 svært sært/streng på hva som godkjennes for installasjon. Jeg har kjørt det utskjelte Vista på den siste pc'en, og i hele dens levetid uten nevneverdige problemer. Jeg var veldig skeptisk da jeg kjøpte greia, men hadde ingen valg siden xp-var faset ut. Men heldigvis har jeg ingenting å klage på som kan tilskrives Vista. Jeg kjører en nedribbet utgave, dvs med færrest dilldaller og mest mulig tilnærmet xp. Det jeg liker minst med microsoft er at de stadig må komme med nye operativsystem som gjør at man hver gang føler seg et skritt tilbake og man må bruke mye tid på å justere/tilpasse og finne ut hvor alle av-brytere er skjult. Jeg trodde de snart hadde lært og forstått hvorfor minst halve verden enda kjører xp, men nei. De burde egentlig latt kjøperen av et operativsystem bestemme selv om hvilken utgave de ønsket å bruke, altså at de solgte multioperativsystemsvalg - det ville blitt en big sak tror jeg. Tor Lenke til kommentar
polljen Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Først vil jeg si mange takk til de som har brukt tid på å komme med egne erfaringer Tydeligvis er det flere med god kjennskap til litt av hvert så jeg gjøre en enkelt vri, ser man på denne siden: http://www.lefdal.co...pc/stasjonar-pc og tar for seg prisklassen 6-7500,- og tenker fotoredigering o.l hvilken ser ut til å ha best spesifikasjoner totalt? Selv vektlegger jeg flest mulig usbporter, RAM og skjermkort med mye minne. I grunnen kan man som regel aldri få for mange usb-porter er min erfaring. RAM er billig fremdeles? I såfall er det jo bare å toppe, dvs dersom man får brukt hele mengden. I 32bit er vel max praktisk utnyttelse rundt 3,5GB, mens i 64bit er jeg usikker men synes å ha lest at der er det og et eller annet som begrenser i praksis? Her lokalt (jæren) har vi det meste av elektronikk-forhandlere i alle drakter, men min erfaring er at lefdal som regel er best både i utvalg og pris. I praksis skal lefdal og elkjøp være samme sak, men det viser seg, ihvertfall her lokalt, at lefdal har bedre utvalg på de fleste områder kontra elkjøp. Når det gjelder utskrift og skjerm som nevnt over i et innlegg, er det en velkjent problemstilling at utskriftene har en tendens til å bli for mørke, selv etter kalibrering av skjermen. Jeg har hatt fotoprintere siden den første kom, og dette problemet er rimelig ferskt i fotoprinterens historie. Man skal ikke mange år tilbake i tid for å finne at skjerm og print ble tilnærmet lik. Hvorfor denne utviklingen nå er jeg usikker på, men mistenker at det har noe med en tilnærming til PS softvaren fra produsentene av fotoprintere. Utskriftene har en tendens til å bli mer lik skjerm ved bruk av PS enn annen utskriftssoftvare er min erfaring. Men selv der kan det oppstå formørkninger av hele toneomfanget. Uansett er det en forbannelse å ikke kunne skrive ut bilder og vite at de blir som man ser på forhånd. Edit: SSD-disk er vel fremdeles en sjelden sak i pc'er for masseproduksjon? Tor Tor, med utgangspunktet i det du skriver skal eg komme med noen ord om hva jeg ville eventuelt valgt i ett par forskjellige (økonomiske) situasjoner. Og med det du skriver i slutten av innlegget din om utskrifter, så vil jeg nevne IPS-skjermer som nærmest et must i fotoredigering. Dette gjelder ikke bare ved egne utskrifter, men jeg har merket forskjellen når jeg har bestillt store forstørrelser på forskjellige media (lerret, akryl) Tilbake til PC og listen fra Lefdal.com: Den rimeligste jeg vil "anbefale" er: Acer Aspire X1935 til kr 4495. Svakeste intel-i prosessor, men egen grafikkdel, brukbart med ram (6 gb) og en grei harddisk (gamle typen) og plenty med usb der det også er et par av type usb 3. Sånn passe med utvidelsesspor, så en stor nr 2 disk kan være en ide. HDMI er for meg alltid et pluss. Acer X3990 koster 500 kr ekstra og gir litt bedre grafikkort, litt mer minne og ølite mer lagring. De billigeste maskinene med i5 prosessor ville jeg ikke valgt siden de opererer med delt videominne og ikke har eget skjermkort. MIdt på treet så finner jeg Acer X 3995 (ser egentlig ut som den står to ganger, men er samme maskin). Denne har i5 prosessor. litt mer lagring enn den billigste og koster 1500 kr mer. Med enda en tusenlapp så får du Acer AX3995 med i7 prosessor, bra skjermkort og mer en nok av minne og litt ekstra lagring. Til surfing, tekstbehandling og bildebehandling (LR/CS) så vill jeg ha fungert med alle de tre valgene. Å betale mer enn den den dyreste jeg har "valgt" ville jeg ikke ha gjort. Som andre har sagt så ville jeg heller lagt penger i en god skjerm og litt mindre i maskinen hvis jeg er på budsjett. Men ut fra utvalget jeg ser på Lefdal, så ville jeg ikke gått billigere enn den jeg har nevnt her. Acer har jeg et brukbart forhold til når det gjelder merkene som er nevnt her. Mac har jeg ingen erfaring med. og Packard Bell er jeg (uten egentlig å huske årsaken) noe skeptisk til. Det finnes jo dyre, godt spekka maskiner her, men så lenge man ikke driver med hard spilling (vi er vel for voksne der), eller mye videoredigering så er det flere greie maskiner til en god pris her. (som sagt så er jeg noe skeptisk til ferdigbygde maskiner, men det går mer på en subjektiv erfaring med selvbygg, og jeg forstår manges skepsis til arbeidet med å bygge/innstallere selvbygg) Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Hei! Da har jeg lest meg igjennom tråden og tenkte jeg kan nevne noen ting. Det som skiller i5 og i7 på LGA1155 plattformen er at i7 har hyper threading (HT). En i7 har dermed 4 kjerner og 8 tråder. HT vil gi ca 15-30% ytelsesøkning i programmer som kan utnytte det. d90: Det ser ut til at du ble litt stille, er det fremdeles en alt-i-ett-maskin du ønsker? TorVidle: Du har hva jeg vil kalle et stramt budsjett for den type maskin du er ute etter, og jeg tror ikke du vil finne en maskin med kraftig prosessor, kurant skjermkort, HDD og SSD, samt nok USB-porter til det budsjettet. Av maskinene fra Lefdal vil jeg si at denne er av de mer interessante, men den har ikke en grafikkløsning utover den integrerte. Budsjettet strekker seg 1000,- over hva maskinen koster, og for den summe ville jeg ha kjøpt en SSD og muligens 8GB mer med RAM (da vil budsjettet sprekke med et par hundre). SSD'er jeg anbefaler er Samsung 830, Crucail m4, Intel 320/520. RAM jeg anbefaler er Corsair Vengeance Low Profile, Corsair XMS3, og Kingston HyperX (Blue). Du får 2x4GB til ca. 400,- -Deluze Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 @TorVidle: RAM er fortsatt billig - 8GB ligger vel rundt 500 kroner. Hvis vi ignorerer OS'et så er det chipsettet på hovedkortet som bestemmer maks minne. I dag er det vel rundt 32GB. Jeg synes det virker som om dagens PC'er er rikelig utstyrt med USB porter. Typisk 8 eller mer... SSD er muligens så vanlig på mainstream PC-er som er ferdig laget og selges over disk. Men jeg vil tro vi ser det rimelig snart. Du bør velge en maskin med dedikert grafikk kort da programmer som Lightroom 4 og Photoshop CS 5/6 benytter den som støtte og du vil få mye mer igjen for pengene enn å gå opp 0.2-0.5 GHZ i CPU klokke. Det stemmer nok at Windows 8 er på vei ut til produsentene nå. Men vi ser ikke de PC'ene i butikken på en stund enda. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) MIdt på treet så finner jeg Acer X 3995 (ser egentlig ut som den står to ganger, men er samme maskin). Denne har i5 prosessor. litt mer lagring enn den billigste og koster 1500 kr mer. Med enda en tusenlapp så får du Acer AX3995 med i7 prosessor, bra skjermkort og mer en nok av minne og litt ekstra lagring. Helt enig - det er de to jeg synes er mest interessante. Packard Bell er et merke jeg vil hold meg unna. Men Acer og HP pleier å være trygge kjøp. Endret 4. august 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Deluze har et greit forslag med X3995 og ekstra/kraftigere skjermkort kan alltids ettermonteres etter behov. Selvom Win 8 er noen få dager unna er det ingen grunn til panikk, det vil fortsatt være mulig å få Win7 :-) En grei SSD med grei størrelse, 240GB f.eks vil være fornuftig til en Windows/Applikasjonsdisk men det drar opp utgiftene. Kan igjen ettermonteres men da med mere jobb mtp kloning av OS til ny disk. Kalibrering av skjerm <-> printer er fullt mulig med Spyder Studio f.eks men det koster ca 4500,- og da bør man holde seg til samme papirtype etter kalibrering, ellers er man raskt ute og sykler igjen. Mulig Eizo EasyPIX kan fungere (utestet). Mtp usb porter, skal du hekte på mye unpowered usb utstyr så vil det nok være lurere å bruke en powered usb hub og plassere den et sted den ikke er i veien. Hvorvidt man blåser 5k eller 6k på PC'n er kanskje ikke så farlig, siden det er alt det andre som fort koster -mer- enn PC'n :-) Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Takker for svar foreløpig. Men det kan se ut til at vi er enige om at AX3995 ser brukbar ut. Opprinnelig hadde jeg sett meg ut denne: http://www.lefdal.co...-predator-g3610 som var på tilbud for noen dagen siden til 500,-mindre. Den har bla 14 usb-porter, 3GB minne i skjermkortet, 10GB RAM og støtter nær sagt alle minnekort som finnes, men den har i5 prosessor. Hvordan vil denne måle seg mot AX3995? SSD er jeg ukjent med, men den disken kjører man vel kun operativsystemet på og programmene på en ordinær disk? Hvordan setter man den opp på en ferdigkjøpt pc som allerede har installert operativsystemet på den ordinære disken? Og støtter alle nyere pc'er SSD? Blir det ikke litt kluss og knot når noe må være på samme disk som operativsystemet mens annet kan være på en sekundær disk? Hvordan vet man hvor hva bør være? Hvor store er de mest brukte SSD-diskene og hvor er den største merkbare gevinsten i bruk? Tomsi: Jeg har allerde 8 usb-porter på den flere år gamle pc'en her, og de alle er i bruk og flere er ønskelig i en ny. Men man kan vel sette i et kort som gir flere usb-porter? Angående budsjett er det litt flytende, men jeg har siktet meg inn på rundt 7-7.500,- etter fornuften og til mitt bruksområde. Er det en betydelig fornuftig gevinst i å øke til f.eks 8000,- så er ikke det et problem, men et sted bør man jo sette en omtrentlig grense for hva man er villig til å bruke på kassen. Å spille er noe jeg aldri driver med på pc'en, bare så det er nevnt. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 og da bør man holde seg til samme papirtype etter kalibrering, ellers er man raskt ute og sykler igjen. Det er og et betydlig problem i praksis ja. Det underlige er dog det forholdet at hovedforskjellen nesten alltid er at printeren gir mørkere farger, og nesten aldri motsatt. Problemet er å vite hvor mye man bør lysne noe som er rene gjetteleken fordi det varierer med papirtype og fargesammensetningen i motivet. Men det er noe herk når man skriver ut A2 på rimelig kostbart papir og må la det gå i søppelboksen etterpå. Mtp usb porter, skal du hekte på mye unpowered usb utstyr så vil det nok være lurere å bruke en powered usb hub og plassere den et sted den ikke er i veien. Jeg tror alt jeg bruker er med egen power, dvs printere, eksterne disker, skanner, mus og tastatutta osv. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 At du bruker mer enn 8 USB porter er imponerende - hva for noen spennende saker har du koblet der? Mye av det utstyret er kanksje slik at de kan kobles til en Hub? Å installere en SSD i tillegg til den disken du har er forsåvidt enkelt - man bruker et program som dette. Du får sikker Lefdal til å gjøre det for deg. Personlig ville jeg tatt utgangspunkt i AX3995 (utgaven med grafikk-kort) og fått Lefdal til å installere en 160-240GB SS i tillegg. Så er det bare å øke til 16GB når behovet dukker opp. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Takker for svar foreløpig. Men det kan se ut til at vi er enige om at AX3995 ser brukbar ut. Opprinnelig hadde jeg sett meg ut denne: http://www.lefdal.co...-predator-g3610 som var på tilbud for noen dagen siden til 500,-mindre. Den har bla 14 usb-porter, 3GB minne i skjermkortet, 10GB RAM og støtter nær sagt alle minnekort som finnes, men den har i5 prosessor. Hvordan vil denne måle seg mot AX3995? Ja, er det jeg ville valgt i den prisklassen. Edit: ax3995 har minnekort leser innebygget også. SSD er jeg ukjent med, men den disken kjører man vel kun operativsystemet på og programmene på en ordinær disk? Hvordan setter man den opp på en ferdigkjøpt pc som allerede har installert operativsystemet på den ordinære disken? Og støtter alle nyere pc'er SSD? Blir det ikke litt kluss og knot når noe må være på samme disk som operativsystemet mens annet kan være på en sekundær disk? Hvordan vet man hvor hva bør være? Hvor store er de mest brukte SSD-diskene og hvor er den største merkbare gevinsten i bruk? Tor Alle programmene følger med på cd i tilfelle du må installere programvaren på nytt. Jeg har en SSD på 60gb som jeg kun kjører W7 og LR3 på, den er for liten så jeg blir til og bytte den ut med en på 120gb. Hvis du spanderer på deg en SSD kan du bruke den eksisterende disken som ren lagring til bilder og sånt. Endret 4. august 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Forskjellen mellom I5-3450 & I7-3770 i hastighet er variabelt med hva man driver med. Et sted mellom 15-30% raskere kan man anta I7'n er i snitt. Den predator maskinen har et Nvidia GT 545 skjermkort og skal jeg gjette så er det ca dobbelt så raskt som Intel HD 4000. Flere usb porter kan du fikse med pci kort ja, eller usb hubs. Foretrekker heller usb hubs selv om nødvendig, bedre å svi av en av de enn å ta hele hovedkortet i værste fall. Fordelen med SSD er responstiden og muligheten til flere operasjoner pr gang enn mekanisk HD, dette er både en fordel for Win og programvare. Kjører man luksus varianten med Lightroom så legger man cache/catalog på egen ssd eller ssd partisjon. Det går sykt raskere enn mek.hd. Om du skal modifisere på et PC kjøp så om mulig be butikken ordne det, alternativt få en som kan det til å gjøre jobben. Gjør du det selv og ødelegger noe så er gjett hvem som har skylden :-) Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 At du bruker mer enn 8 USB porter er imponerende - hva for noen spennende saker har du koblet der? Mye av det utstyret er kanksje slik at de kan kobles til en Hub? Vel, f.eks har jeg 8 eksterne harddisker med bilder, 4 av de brukes som backup. Om de er tilkoblet hele tiden så er ikke alle med power on, kun den/de jeg bruker der og da. Jeg bruker et backupprogram som er både genialt og idiotisk, dvs dersom jeg bytter usb-port på diskene før backup finner det ikke logikken i følge sin egen lille "hjerne" og begynner å ta full backup igjen av hele disken fremfor kun nye og forandrete filer. Windows er i tillegg av og til helt dust selv og kan forandre stasjonsbokstavene dersom man bytter på tilkoblet port. Jeg er enda usikker på om SSD er noe som vil gi merkbar fordel til min bruk, dvs fordel nok til å begynne å rote med det. Det er vel kanskje og enklere og bedre dersom pc'en er bygget med SSD fra fabrikken? Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Vel, f.eks har jeg 8 eksterne harddisker med bilder, 4 av de brukes som backup. Om de er tilkoblet hele tiden så er ikke alle med power on, kun den/de jeg bruker der og da. Jeg bruker et backupprogram som er både genialt og idiotisk, dvs dersom jeg bytter usb-port på diskene før backup finner det ikke logikken i følge sin egen lille "hjerne" og begynner å ta full backup igjen av hele disken fremfor kun nye og forandrete filer. Windows er i tillegg av og til helt dust selv og kan forandre stasjonsbokstavene dersom man bytter på tilkoblet port. Nettopp. Da trenger du en del porter. Når det gjelder Windows og eksterne disker, så har jeg gått inn i diskbehandleren og gitt hver eksterne disk en bestemt bokstav (fra K og utover).Da kan jeg bytte om disker i hytt og pine uten at Windows får noja. Diskbehandleren finner du ved å høyreklikke på min datamaskin og velge behandle. Jeg er enda usikker på om SSD er noe som vil gi merkbar fordel til min bruk, dvs fordel nok til å begynne å rote med det. Det er vel kanskje og enklere og bedre dersom pc'en er bygget med SSD fra fabrikken? Tor Ytelsesforbedringen ved å velge SSD vil du merke. Det er såpass at det er direkte trist å gå tilbake til en PC uten SSD systemdisk uansett hvor krafitg den er. Endret 4. august 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Packard Bell er et merke jeg vil hold meg unna. Men Acer og HP pleier å være trygge kjøp. Packard Bell er Acer. Acer kjøpte Packard Bell i 2008 og alle Packard Bell maskiner er "konstruert" og produsert av Acer. Det regnes dog som Acer sitt billigmerke, men jeg tror nok en Packard Bell og Acer til omtrent samme pris har nesten identisk kvalitet.. @Tor: SSD gir ytelsesfordeler til all bruk. Personlig har nesten alle mine maskiner en SSD. Og til ditt bildeomfang ville jeg nok anbefale å investere i en NAS for backup/bildelagring - og bruke de eksterne diskene du har i dag som backup for det viktigste (rullerende/sikker plassering). Finnes mye enkel programvare som er glimrende til backup kombinert med NAS. Personlig oppfatter jeg eksterne disker (USB) som nesten ubrukelig til skikkelige backupløsninger. Men nå er jeg i den situasjonen at mangel på backup fort kan koste meg en del kroner. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Packard Bell er Acer. Acer kjøpte Packard Bell i 2008 og alle Packard Bell maskiner er "konstruert" og produsert av Acer. Det regnes dog som Acer sitt billigmerke, men jeg tror nok en Packard Bell og Acer til omtrent samme pris har nesten identisk kvalitet.. Det hadde jeg ikke fått med meg. Var det det Packard Bell som kjøpte Gateway (eller omvendt) tildligere på 2000-tallet? Jeg er generellt skeptisk til billgmerkene til de store kleverandørene (BenQ er jo et av de andre billigmerkene til Acer); men det kan ha med at jeg har brent meg et par ganger på de ... Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Ehm.. SSD, elektronisk. HDD mekanisk snurredisk .. Vanlig Seagate barracuda 7200rpm 4.16ms latency snitt, sitter i svært mange maskiner rundt omkring. Ca 75-150 IOps. OCZ Vertex 4 SSD (ca 0,04ms latency), opptil 120,000 IOps. Forskjell på papir og i praksis varierer, og har mye å si hvordan man måler. Men en normal SSD fliser HDD på oppstart av programmer, spesielt om man starter Lightroom, Photoshop, div annet i samme slengen. I ren lesehastighet er de også kjappere (Seagate 7200rpm ca 130Mb/s, Ocz V-4 ca 530) men dette varierer en god del avhengig av hva OS osv driver med. Oppstartstid på Windows, programvare 2-5x så raskt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå