Gå til innhold

PC-hva trengs...?


Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd MacBook Pro Retina? Bestiller neste uke, og lurer på hvordan den er på bilderedigering...

 

Glossy skjerm bruker ikke være det optimale for redigering uansett "merke".

 

I tilegg er batteriet limt fast, ssd / ram kan ikke byttes av bruker og prisen er svært stiv.

 

Det er en relativt høy pris som samtidig har endel begrensninger mtp senere utvidelse/service. Hvorvidt det er verdt det er subjektivt men der anbefaller jeg å shoppe på nærmeste eplehus enn direkte fra Apple.

 

Som sammenligning koster f.eks en Asus N56VZ (glossy) med 27" / 30" skjerm mindre og gir enda litt penger til objektiver for prisen av en speccet mb retina.

 

Anandtech har forsåvidt litt skjerm info ... Link en ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Om det er kun synsing i disse dager, eller om det fortsatt har mening, er jeg usikker på. Men jeg følger magefølelsen da ingen har klart å overbevise meg at situasjonene har endret seg.

 

For å få en formening om gjennomsnittlig ytelse til diverse GPU løsninger så kan denne siten benyttes.

 

GPU ene og alene er en ting men det det er alltid andre ting som spiller inn, dedikert video minne, cpu speed, driver kvalitet, om programvaren er skrevet for OpenGL eller DirectX osv ...

 

Men som en indikasjon er den siten fin.

Lenke til kommentar

Formålet med i4000 er lav pris ok ytelse lite varme osv så brukes shared memory.

Jeg har litt sansen for integert grafikk, særlig på laptoper hvor andre egenskaper enn (bare) ytelse har høy prioritet. Så lenge den gir bra nok ytelse til dekoding av video (og det gjør vel alle nå, i hvert fall inntil 4K blir vanlig, muligens etterpå også) og gir brukbar hjelp til LR og PS er det viktisgste dekket for meg. Den som spiller og trenger bra 3D-ytelse har selvsagt andre krav.

 

Noe av problemet med å bruke standardminne var vel at det spiste mye av systemminne, men med 8 eller 16 GB i maksinen er det et mye mindre problem. VRAM var (er) dualgate for å slippe aksesskonflikter og venting og det problemet er der fortsatt, men oppløsningen har stått omtrent stille i flere år (bortsett fra Retina displayet) eller til og med gått litt ned mens RAM-hastigheten øker stadig så det problemet har nok llitt noe mindre.

Lenke til kommentar

Jeg har litt sansen for integert grafikk, særlig på laptoper hvor andre egenskaper enn (bare) ytelse har høy prioritet. Så lenge den gir bra nok ytelse til dekoding av video (og det gjør vel alle nå, i hvert fall inntil 4K blir vanlig, muligens etterpå også) og gir brukbar hjelp til LR og PS er det viktisgste dekket for meg. Den som spiller og trenger bra 3D-ytelse har selvsagt andre krav.

 

Helt enig.

 

Etter min mening bør man vurdere og revurdere hvorfor man skal ha den ene eller andre "dingsen" og kjøpe i forhold til bruksområde.

 

Ser flere løper rundt med D800 for å knipse ungen i barnehagen, uten at det gjør dem til bedre fotografer. På lik linje skal enkelte ha msi gt70 for å surfe og besvare epost.

 

I Norge er vi nok litt for godt vant og har litt for mye cash å ta av som gjør at vi kanskje er litt for hissige på å shoppe "mer mer mer" og helst par hakk bedre enn naboene, høy skrytefaktor er viktig :-)

 

Som en bekjent sa her forleden; det er da det er morro å komme med noe eldre sykkel og som godt voksen tråkke ifra de noe yngre med nyeste skrik i sykkel .. i en oppoverbakke.. Det er ikke utstyret det står på...

Lenke til kommentar

Bare slenger inn ett forslag for dem som ser etter en kraftig Laptop som skal erstatte en stasjonær, og som ikke skal bæres for mye rundt.

 

Det er ingen Laptoper som har god nok skjerm til kritisk fotoredigering, og de beste Laptop skjermene må i alle tilfeller kalibreres fordi de alltid er innstilt for kalde.

 

Jeg har fjorårets utgave av denne modellen. Veldig stillegående, god skjerm når den er kalibrert, selv om inn-kjikks vinkelen er som Laptop skjermer generelt.

Også fin å ta med seg når man er ute på fototur og har bil for mellomlagring.

 

Denne spiser seg igjennom alt av foto og video uten å svette.

Litt utenfor budsjettene som er indikert her, men den er helt ny så den kan fort droppe en tusenlapp eller to i løpet av høsten.

 

ASUS G75VW

 

Matt! 17,3 " / 1920 x 1080 skjerm.

Intel Core i7-3610QM 2,3 GHz

RAM 16GB

HDD; 256GB SSD + 750GB mekanisk.

NVIDIA® GeForce® GTX 660M 2 GB GDDR5 VRAM

 

USB 3.0-tilkobling 4 stk

RJ-45-tilkobling 1 stk

VGA-tilkobling 1 stk

HDMI-tilkobling 1 stk

DisplayPort-tilkobling 1 stk

 

Minnekortleser SD/SDHC, MMC, Memory Stick

Innebygget webkamera

 

13 490 kr

 

Det finnes flere variasjoner av denne ASUS G75VW, jeg tror Dustin har den billigste av akkurat denne modell spesifikasjonen; http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg sjekket litt mere og synes Asus n56vz virker som en bra pakke med litt av det meste. Skulle gjerne hatt ips-skjerm og display port, da hadde den vært perfekt.

 

Ser at komplett har tilbud på Asus N53SM,http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=757499&sku=744833, til 6500kr. Den har litt dårligere specs, men tross alt 2800 billigere enn n56vz. Får jo en Dell U2412m for mellomlegget pluss litt til:)

 

Syns dere det er en bedre deal?

 

Noen som vet om det er samme skjerm i N53SM som N56VM?

Ifølge AnandTechhttp://www.anandtech.com/show/5998/macbook-pro-retina-display-analysis/ scorer N56VM bra på det meste til å være en TN.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg sjekket litt mere og synes Asus n56vz virker som en bra pakke med litt av det meste. Skulle gjerne hatt ips-skjerm og display port, da hadde den vært perfekt.

 

Ser at komplett har tilbud på Asus N53SM,http://www.komplett....7499&sku=744833, til 6500kr. Den har litt dårligere specs, men tross alt 2800 billigere enn n56vz. Får jo en Dell U2412m for mellomlegget pluss litt til:)

 

Syns dere det er en bedre deal?

 

Noen som vet om det er samme skjerm i N53SM som N56VM?

Ifølge AnandTechhttp://www.anandtech...splay-analysis/ scorer N56VM bra på det meste til å være en TN.

Helt OK maskin og sikkert samme skjerm i begge modellene. Såvidt jeg kan se så er det Matt skjerm (men det bør du sjekke nærmere).

Det største minuset, og som er ganske viktig hvis du skal drive litt med video, er at ASUS N53SM har en 5400rpm HDD. Det er alt for sakte hvis du skal gjøre noe med video.

 

Det du kan gjøre er å kjøpe en ekstra 120GB SSD, ta ut Blu-Ray spilleren og monterer SSD'n der som systemdisk. Da må du flytte video prosjekter over på SSD'n hvis du skal redigere video (men kan flytte video til HDD'n når du er ferdig)

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er samme skjerm i N53SM som N56VM?

Ifølge AnandTechhttp://www.anandtech...splay-analysis/ scorer N56VM bra på det meste til å være en TN.

 

Har ikke hatt tid til å sjekke grundigere men raskt søk gir denne reviewen.

 

Grunnen til at ene er billigere er at den tilhører forrige generasjon laptop.

 

CPU sandy bridge (2670QM) vs ivy bridge generasjon (3610QM)

 

GPU 630M vs 650M, ca 80-100% mere futt i 650M

 

Disk: 5400Rpm vs 7200Rpm. Her ville jeg uansett satt inn SSD som OS disk.

Lenke til kommentar

Dette blir litt på siden, men føler at det er her kunnskapen sitter :)

 

Tenker snart å bytte til ny bærbar pc. Mitt spm: Om jeg kjøper en pc med bluetooth, kan jeg da uten usb dongel koble til et tatsatur med mus, kun via bluetooth? Og vil dette eventuelt funger fint?

 

Og et spm til :huh: Trenger man et såkalt deikert grafikkort om man har ekstern skjerm, eller er det uavhengig av det?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Vurderer denne også. Synes 13,3 er i minste laget. Blir stående 90% av tia på kontoret, så var egentlig ikke en ultrabook jeg var på utkikk etter.

 

Fant også den reviewen du refererte til refraction, men den pcen de testet hadde kun hd oppløsning. Noe som var mye av det de ikke likte med den.

 

Men ser at den er hakket bak på det meste.

 

Arthon, takk for tips angående bytte av HDDen. Blir nok før eller senere å bytte, ettersom prisene faller på SSD.

Lenke til kommentar

Og hvordan syns dere 13,3 størrelsen er til redigering?

Liten, men det synes jeg om alle laptopskjermer, også 15-tommere. 17-18 tommere begynner å hjelpe, men er heller ikke ideelt.

 

Det jeg gjør på Laptop er vesentlig å sjekke skarphet, grovsortere bildene, eventuelt croppe og rette horisonten osv. Må du editere mer går det selvsagt, men det er vanskelig å evaluere farger og eksponering på de fleste laptopskjermer.

 

Siden jeg har akseptert at laptopskjermen ikke er ideell synes jeg det er enklere å gå ned i størrelse (fra 17/15) til 13 eller 12 elelr til og med 11 og bare godta at det er begrenset hva skjermen er egnet til. Bærbarheten blir dermed bedre og bare maskinen er rimelig kraftig slik at jeg kan koble til en ekstern skjerm er det mulig å jobbe mye mer effektivt der det er tilgjengelig. Selv en 1500-kroners stasjonær skjerm er mer brukbar enn nesten alle laptopskjermer (mulig unntak for noen få med IPS-paneler).

Lenke til kommentar

Helt enig med #se, det er så stor forskjell å redigere på en skjerm på 24 - 30'' kontra en 15,6'' og mindre. Det å kunne se bildet i stort format og få med alle detaljer når man redigerer er nesten alfa og omega.

 

Så min prioritering vil også være liten, lett og akseptabel ytelse - slik at man faktisk tar med seg maskina - og en god ekstern skjerm hjemme (eller på kontoret).

Lenke til kommentar

Helt enig med #se, det er så stor forskjell å redigere på en skjerm på 24 - 30'' kontra en 15,6'' og mindre. Det å kunne se bildet i stort format og få med alle detaljer når man redigerer er nesten alfa og omega.

 

Så min prioritering vil også være liten, lett og akseptabel ytelse - slik at man faktisk tar med seg maskina - og en god ekstern skjerm hjemme (eller på kontoret).

Ja ser den. Synd zenbooken ikke har display port. Men U2412M er vel en bra startskjerm.

 

Må kanskje satse på stasjonær litt etterhvert. Hvordan gjør dere det med redigering på flere maskiner. Bruker dere NAS eller legger dere bildene over på hver maskin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...