Gå til innhold

PC-hva trengs...?

Anbefalte innlegg

La ut en tråd om dette under "Data", men siden liten respons prøver jeg meg direkte her som kunnskapen sitter....

"Hei,

Er på utkikk etter ny pc. Jobber litt med redigering av bilder(på sikt video) å derfor fortrekker jeg stor og god skjerm I utgangspunktet tenkte jeg på en stasjonær pc, men ser at det har kommet noen såkalte "alt i et" pcer. Var vel slik før at en fikk "mer pc" for pengene om man kjøpte stasjonær vs bærbar. Gjelder det samme for "alt i et pc" at en får mer for penga vs bærbar.? Til mitt skisserte behov(bilde/videoredigering), hva bør jeg vektlegge av komponenter/kraft ved kjøp? Eventuelt tips til gode "alt i et pc". Gjerne ikke dyrere enn 6-7 lapper...."

Håper på litt respons om hva som bør vektlegges ved kjøp av pc...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal redigere bildene har du behov for ram 12gb og i7 burde være minimum, men avhengig av programvaren, en ssd disk for hurtighet og to 2stk disker til lagring "1 som backup" anbefaler minimum 1tb.

Skjerm burde ha ips panel, har selv en dell u2410.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal redigere bildene har du behov for ram 12gb og i7 burde være minimum, men avhengig av programvaren, en ssd disk for hurtighet og to 2stk disker til lagring "1 som backup" anbefaler minimum 1tb.

Skjerm burde ha ips panel, har selv en dell u2410.

Takker for godt svar!

Er forløpig lightroom og elements jeg bruker.

Dette hørtes ut som en forholdsvis kostbar sak.

Noen erfaringer med "alt i et" pc? er det dyrere enn feks kabinett og skjerm hver for seg, eventuelt forslag fra feks Dell?

Lenke til kommentar

Det trenger ikke å bli så veldig dyrt - minne er iike veldig dyrt, og i7 får du i flere varianter (ikke bare svinedyre). En SSD på rundt 160GB har også kommet ned i fornuftig pris.

Alt i et PC til bilde og videoredigering blir bare tøys i mine øyne - liten muligheter til oppgraderinger og speislatilpasninger.

I og med at du bruker Lightroom, så vil et kraftig skjermkort avlaste CPU'en mens du redigerer.

Lenke til kommentar

Hvordan er Imac?

Fordelen med iMac er vel at de har anstendige skjermer som kan brukes til fotoredigering; noe som ikke gjelder de andr alt-i-ett ehnetende jeg har sett der ute. Ulempene er ellers de samme som alle andre "alti-i-ett" enhetene; begrenset med utvidelsesmuligheter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En sterk CPU ( Intel 3930k f.eks ), en del RAM ( 16GB pakke holder greit om du ikke er proff... ), en fin SSD ( Intel 520 f.eks ) og en HDD å lagre ting på ( f.eks en 2 Tb fra Seagate eller WesternDigital ).

Skjermer kan jeg ikke så altfor mye om, men 27" er vel perfekt for redigering ( Selvom jeg helt klart ville valgt 2x 24" framfor en 27". )

Lenke til kommentar

Jeg holder og på å vurdere å bytte ut min nå 5 år gamle slitne kasse. Bildebehandlingen begynner etterhvert å ta for lang tid, for mye ventetid og ingen mulighet for å øke RAM utover 4GB. Av tidligere erfaringer har jeg lært at det er best å bytte ut pc'en før den begår selvmord.

Hva med denne: http://www.lefdal.co...predator-ag3610

En annen sak: Hvor mye problemer er det egentlig med programmer og driver ved overgang til 64bit?

Tor

Lenke til kommentar

Jeg holder og på å vurdere å bytte ut min nå 5 år gamle slitne kasse. Bildebehandlingen begynner etterhvert å ta for lang tid, for mye ventetid og ingen mulighet for å øke RAM utover 4GB. Av tidligere erfaringer har jeg lært at det er best å bytte ut pc'en før den begår selvmord.

Ettersom masse RAM er en av de viktige ingridiensene, så er det grunn nok til å bytte.

Grei spec - savner dog SSD til system disk. Og du bør vel klare å få samme spec til en del lavere pris?

En annen sak: Hvor mye problemer er det egentlig med programmer og driver ved overgang til 64bit?

Tor

Om programmene er kompatible, kommer an på hvor gamle programmene er. Drivere er ikke et problem så lenge du går over til Windows 7; noe du bør gjøre.

Lenke til kommentar

Ettersom masse RAM er en av de viktige ingridiensene, så er det grunn nok til å bytte.

Jeg har såvidt klart meg med 4GB, men nå og som en sum av alderen på hele innmaten merker jeg tydelig at ting begynner å gå vel tregt. Men når det gjelder RAM så er det vel slik fremdeles at man ikke alltid får utnyttet mengden disponibelt hvis jeg ikke husker feil, altså at teori og praksis er sjeldent samme forhold.

Grei spec - savner dog SSD til system disk. Og du bør vel klare å få samme spec til en del lavere pris?

SSD er ikke noe must for min del, greit hvis det følger med i pakka, men jeg ser på helheten. RAM, skjermkort med bra mengde minne, antallet USBporter, allsidige minnesporplass. Jeg vil ikke kjøpe på nett så her lokalt er de med best tilbud normalt elkjøp og lefdal. Jeg har sammenlignet litt i den prisklassen, men tror dette er den mest komplette i spec's pr i dag. Men mulig jeg tar feil.

Om programmene er kompatible, kommer an på hvor gamle programmene er. Drivere er ikke et problem så lenge du går over til Windows 7; noe du bør gjøre.

En av grunnene til å handle nå i nær fremtid er fordi jeg helst ikke vil ha windows 8, den saken virker på meg til å være for mye fancy, sosialmediabetonet og med enda mindre brukerkontroll over saker og ting. Og windows 8 vil vel overta utover høsten. Jeg pleier som regel alltid ligge rett under siste windowsutgave, altså rett før de bytter over til siste nye - dermed får man og minst mulig bugs.

Edit: Jeg synes det er noe herk å bytte pc med alt som skal over og innstalleres og ditt og datt, så jeg utsetter det som regel til siste slutt. Jeg har hatt pc siden steinalderen så det har blitt mange bytter og mange, mange timer med irriterende arbeide i forbindelse med å få over programmer og alt man har, og tilpasset grensesnitt osv osv. Til tross for stadig utvikling har man egentlig aldri kommet noen vei med å gjøre det prosessen enklere.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Bra debatt dette,kommer frem mye nyttig(for min del)

Ser absolutt poenget med at en "alt i et" pc ikke går ann å bygge videre på, dog hadde jeg ønsket meg et annet svar da leiligheten egentlig ikke tillater for mye "kontor" etter familie forøkelse;)

Bygger dere pc selv eller kjøper dere pakker,eventuelt tips til pakke?

Lenke til kommentar

Jeg liker å skru PC'ene sammen selv; men det er ikke lenger så mye å spare på det lenger. Jeg gjør det fordi jeg liker å pusle med slikt.

Komplett med flere har jo slike sider hvor du kan spesifisere hva du vil ha, så skrur de den sammen for deg. Det er et alternativ for de som vil ha skreddersøm, men ikke har lyst til å skru selv.

Lenke til kommentar

Jeg har såvidt klart meg med 4GB, men nå og som en sum av alderen på hele innmaten merker jeg tydelig at ting begynner å gå vel tregt. Men når det gjelder RAM så er det vel slik fremdeles at man ikke alltid får utnyttet mengden disponibelt hvis jeg ikke husker feil, altså at teori og praksis er sjeldent samme forhold.

Jeg ser at i dag, såblir 4GB fort litt snaut. Det har nok med det å gjøre at jg har mange programmer oppe.

SSD er ikke noe must for min del, greit hvis det følger med i pakka, men jeg ser på helheten. RAM, skjermkort med bra mengde minne, antallet USBporter, allsidige minnesporplass. Jeg vil ikke kjøpe på nett så her lokalt er de med best tilbud normalt elkjøp og lefdal. Jeg har sammenlignet litt i den prisklassen, men tror dette er den mest komplette i spec's pr i dag. Men mulig jeg tar feil.

Hvis du ikke vil kjøpe på nett; så begrenser utvalget seg noe. Men det er ikke store forskjellen i forhold til ferdigbygg på Komplett. Glemmer stadig at når jeg bygger hjemme, så har jeg noen av delene fra før ...

edit: Når det gjelder SSD, så vil jeg si at det utrolig vanedannende ...

En av grunnene til å handle nå i nær fremtid er fordi jeg helst ikke vil ha windows 8, den saken virker på meg til å være for mye fancy, sosialmediabetonet og med enda mindre brukerkontroll over saker og ting. Og windows 8 vil vel overta utover høsten. Jeg pleier som regel alltid ligge rett under siste windowsutgave, altså rett før de bytter over til siste nye - dermed får man og minst mulig bugs.

Windows 8 har jeg prøvd og det skal jeg holde meg unna også. Blir vel Vista omigjen, tenker. Windows 7 er jeg derimot meget fornøyd med.

Edit: Jeg synes det er noe herk å bytte pc med alt som skal over og innstalleres og ditt og datt, så jeg utsetter det som regel til siste slutt. Jeg har hatt pc siden steinalderen så det har blitt mange bytter og mange, mange timer med irriterende arbeide i forbindelse med å få over programmer og alt man har, og tilpasset grensesnitt osv osv. Til tross for stadig utvikling har man egentlig aldri kommet noen vei med å gjøre det prosessen enklere.

Tor

Skal være enig at det er noe dritt å bytte PC; det tar en del tid før den er gått inn. Litt som et par virkelig gode sko.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg velger stort sett deler selv og lar butikk bygge PCen. Jeg har (stort sett) hatt god erfaring med Digital Impuls (fysisk butikk, ligger i Oslo) og de gir garanti når de bygger den. Litt tilfeldig valgt da jeg jobber bare et kvartal unna og andre har sikkert tilsvarende kompetanse. Fordelen er garantien, ulempen er at det blir noe dyrere enn å gjøre alt selv.

Du skriver ikke noe om kamera du bruker og hvor avanserte editeringer du gjør, men kjører du RAW på et sytemkamera med middels oppløsning i dag (16-20 megapiksler), og typisk enkel Lightroom-bruk med justeringer av hvitbalanse, farger, støyfjerning og croping så vil jeg si at du nesten alt du kan få kjøpt av stasjonære PCer i dag vil fungere uten problemer.

Jeg har en ca 3GHz quadcore med HT og 12GB RAM og er aldri i nærheten av å bruke alt i forbindelse med LR eller PS eller begge på en gang. Ved Import av masse filer i LR4 ser det ut til at det er diskytelse som er flaskehalsen, RAM og CPU belastes nesten ikke ved importen. Når previews rendres bruker den mer CPU, men fortsatt bare rundt 50% i snitt. Jeg har SSD systemdisk mens datadiskene er middels raske og det er sikkert noe å hente på raskere (nyere) disker. For den type jobbing holde 8GB lenge, men med dagens priser er det liten grunn til å ikke kjøpe 12 eller 16 for å få PCen mer fremtidsrettet.

Videoredigering vet jeg lite om utover at det er ressurkrevende så hvis du forventer å gjøre mye av det er det sikkert lurt å velge så kjapp CPU du har råd til, men videoredigering er det sikkert andre som kan si mer om.

Slik jeg ser det er ulempen med integrerte skjerm/Pc/Mac først og fremst at når PC/Mac'en er utdatert er skjermen sannsynligvis fortsatt omtent like god som da den var ny og du er også begrenset til skjermen som leverandøren velger å basere enheten på. Derfor foretrekker jeg separat skjerm. Prismessig vil jeg tro de integrerte er OK uten å ha sjekket det nøye, og ytelsen er også bra nok. Du kan imidlertid få plassproblmer på en integrert maskin på samme måte som på en laptop så skulle jeg kjøpt en integrert pga plassbesparelsen ville jeg i hvertfall hatt USB3, eSATA eller Thunderbolt for å få god nok ytelse på ekstern disk.

Kjøper du separat skjerm kan du likevel få en ganske kompakt enhet ved å velge et lite kabinett. Mac mini eller tilsvarende størrelse PC er kanskje å trekke det litt langt, men du kan få kraftige maskiner i ganske små kabinett. Problemet med liten størrelse er at det så og si alltid koster ekstra for samme ytelse. Lite kabinett betyr dessuten at du fort må til med eksterne disker hvis du tar mye bilder og da kunne du like godt kjøpt et litt større kabinett i utgangspunktet.

Har dessverre ingen konkrete tips til pakker, et par år sidne jeg oppgraderte sist så jeg har ikke oversikten over dagens utvalg.

Lenke til kommentar

Jeg bygde den pc'en jeg har nå selv, blir garantert første og siste jeg bygger selv :)

Først mye jobb med og skaffe de rette komponentene fra a til å, så et par tre dager til byggingen med mye irritasjon, så et par dager til innkjøring samt en periode med diagnostisering, brukte vel total ca. 30/40 timer på prosjektet.

Har egentelig ingen peil angående dette utenom at jeg er generell fingernemnd, har eid at par Dell pc'er før og fordelen med de er at dell har en veldig fint diagnoseverktøy samt veldig stabile, ulempen er at de er litt dyrere en andre tilsvarende. Men er du som meg ikke vant til dette så er det enkleste nok best.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil kjøpe på nett; så begrenser utvalget seg noe. Men det er ikke store forskjellen i forhold til ferdigbygg på Komplett. Glemmer stadig at når jeg bygger hjemme, så har jeg noen av delene fra før ...

Jeg sjekket litt med nettpriser kontra den jeg linket til og fant ut at i grunnen er det lite/ingenting å spare på å kjøpe via nettet, heller motsatt i de fleste tilfellene. Det stemmer forsåvidt med tidligere erfaringer og. Elkjøp/lefdal er som regel meget konkurransedyktige på pc'er i denne klassen. Her jeg bor er det et hav av butikker rimelig nært og da er det greit å handle i butikk dersom noe skjer med boksen.

Tor

Lenke til kommentar

Elkjøp/lefdal er som regel meget konkurransedyktige på pc'er i denne klassen.

Enig, det er lite å hente på å bygge selv så lenge man finner en maskin som har det man ønsker. Hovedgrunnen jeg ser for å bygge selv eller å bestille hos noen som bygger er at man får eksakt den konfigurasjonen man vil ha, men da må man jo ha krav til PCen som ikke innfris av ferdige pakker.

Lenke til kommentar

Enig, det er lite å hente på å bygge selv så lenge man finner en maskin som har det man ønsker. Hovedgrunnen jeg ser for å bygge selv eller å bestille hos noen som bygger er at man får eksakt den konfigurasjonen man vil ha, men da må man jo ha krav til PCen som ikke innfris av ferdige pakker.

Du glemte det siste argumentet for å bygge selv - man liker å pusle med slikt. For alle andre er en ferdig pakke mye greiere å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Nå var jeg for sen med å reagere på det tilbudet jeg linket til, datofristen ser ut til å ha gått ut og prisen har gått opp. Men det kommer nok flere senere. Men hvor mye forskjell er det på i5 og i7 prosessorene i virkeligheten og brukt til bildebehandling? Og er det noen som vet når windows 8 blir pushet ut og tar over for windows 7? Synes jeg husker å lese at windows 8 allerede var på vei ut til pc-produsentene. Dermed haster det plutselig litt mer for min del som slettes ikke vil ha windows 8.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...