Gå til innhold

Til alle som har en HP ze4417: LES! ...og skriv!

tv_giske

Anbefalte innlegg

(Det som er skrevet under emnet "HP ze4417 og ze5413 - noen som har noe erfaringer?" har en del av samme innhold, men jeg lager et nytt emne på saken for å få bedre fram problemet.)

Jeg hadde en HP ze4417 i noen dager men leverte den tilbake siden det var en høgfrekvent pipelyd i fra den når den skrev og leste til harddisk bl.a. Jeg fikk en ny en, men den hadde samme feilen.

En nærmere beskrivelse av denne lyden er at det høres ut som et modem som prøver å koble seg opp hver gang harddisken er i aktivitet. Lyden kommer ikke direkte fra harddisken, men det hørtes ut som den kom fra høgre høytaler. Den er ikke så veldig høy når det gjelder volum, men den har en høy frekvens. Jeg vil si at den er umulig å ikke legge merke til i hvertfall, så i mitt tilfelle så gjorde det at jeg ikke syntes noe om å ta den med meg på forelesninger på skolen. Årsaken til feilen er nok dårlig skjærming av høytaler ledningene inni vil jeg tro... Det hjalp ikke å mute ned lyden eller å deaktivere systemhøytaleren.

Det jeg lurer på er om andre som har denne maskinen har samme problemet. Jeg synes maskinen ellers var såpass bra at jeg gjerne kjøper en ny en hvis det er sjangs for at jeg får en maskin som ikke har samme feilen. Jeg kjøpte maskinen min hos Expert i Kristiansand, og de mente det at det kunne være en serie av disse maskinene det var feil på, siden de hadde fått to stykker (minst).

Men for alt jeg vet så kan det hende denne lyden ikke er unormal på denne modellen... Derfor vil jeg ha tilbakemelding fra dere som har en!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kommet over en ze4417 med dette problemet, ja. Men trodde i utgangspunktet at denne lyden kom fra harddisken. PCen er uansett sendt tilbake til forhandler som DOA-sak.

Dessuten klikker maskina totalt m0ng0 dersom man benytter seg av "bytt bruker" (Fast User Switching)-funksjonen. Man får 640x480 oppløsning med 16 farger, og når man prøver å stille opp oppløsningen, kommer det en fin blåskjerm med at ATI2DVAG.DLL har forårsaket en feil. Dette, som dere kan se, skyldes en feil med skjermkortdriveren (ATI IGP 320). Oppdatering for denne lastes ned her.

Men for all del, ze4417 er en grei nok maskin når ikke disse tingene er med på å ødelegge...

Lenke til kommentar
Har kommet over en ze4417 med dette problemet, ja. Men trodde i utgangspunktet at denne lyden kom fra harddisken. PCen er uansett sendt tilbake til forhandler som DOA-sak.

Har du vært bort i noen ze4417 som ikke har dette problemet? Kan det være at alle er sånn?

Lenke til kommentar
Har du vært bort i noen ze4417 som ikke har dette problemet? Kan det være at alle er sånn?

Selvsagt ikke, tror du HP i det hele tatt hadde tjent på dette? Jeg regner med at de foretar tester av systemene før det sendes til forhandler. Jeg ville ha tatt maskinen tilbake til forhandleren, demonstrert problemet for selgerne der og krevd enda en ny (helst en annen modell) eller pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Jeg ville ha tatt maskinen tilbake til forhandleren, demonstrert problemet for selgerne der og krevd enda en ny (helst en annen modell) eller pengene tilbake.

Jeg har fått pengene tilbake, men jeg synes maskinen ellers fungerte så greit og har så bra spesifikasjoner at jeg er villig til å gi den en sjangs til hvis jeg kan være sikker på å få en som ikke har denne pipelyden. Derfor laget jeg denne tråden for å se hvilke erfaringer andre har hatt med denne maskinen. :)

ALLE hp i ZE serien bråker som noen udyr og er ikke egnet for studiebruk. (dette gjelder uansett cpu)

Bortsett i fra den pipelyden synes ikke jeg ze4417 lager mye lyd i forhold til andre bærbare. Grunnen til det er kanskje at denne har en mobilprossesor, og ikke en desktop prossesor sånn som mange av de andre i ze-serien. :)

Lenke til kommentar
(Det som er skrevet under emnet "HP ze4417 og ze5413 - noen som har noe erfaringer?" har en del av samme innhold, men jeg lager et nytt emne på saken for å få bedre fram problemet.)

Jeg hadde en HP ze4417 i noen dager men leverte den tilbake siden det var en høgfrekvent pipelyd i fra den når den skrev og leste til harddisk bl.a. Jeg fikk en ny en, men den hadde samme feilen.

En nærmere beskrivelse av denne lyden er at det høres ut som et modem som prøver å koble seg opp hver gang harddisken er i aktivitet. Lyden kommer ikke direkte fra harddisken, men det hørtes ut som den kom fra høgre høytaler. Den er ikke så veldig høy når det gjelder volum, men den har en høy frekvens. Jeg vil si at den er umulig å ikke legge merke til i hvertfall, så i mitt tilfelle så gjorde det at jeg ikke syntes noe om å ta den med meg på forelesninger på skolen. Årsaken til feilen er nok dårlig skjærming av høytaler ledningene inni vil jeg tro... Det hjalp ikke å mute ned lyden eller å deaktivere systemhøytaleren.

Det jeg lurer på er om andre som har denne maskinen har samme problemet. Jeg synes maskinen ellers var såpass bra at jeg gjerne kjøper en ny en hvis det er sjangs for at jeg får en maskin som ikke har samme feilen. Jeg kjøpte maskinen min hos Expert i Kristiansand, og de mente det at det kunne være en serie av disse maskinene det var feil på, siden de hadde fått to stykker (minst).  

Men for alt jeg vet så kan det hende denne lyden ikke er unormal på denne modellen...  Derfor vil jeg ha tilbakemelding fra dere som har en!

Lyden du beskriver synes å vere den lyden som kommer av maskinen når den kjører på maks. batteri innstillinger i Windows og spesielt med batteri som eneste kilde. Har selv en ze4278 som har lignende lyder. Det kan høres ut som en svært lav og lignende modemlyd. Dersom du stiller om xp til noe annet en maks. batteri, så er ikke lyden der.

Jeg vil tro det har noe med "throttlingen" av systemet. Under maks batteri-innstilling på batteridrift vil justere hastigheten på prosessor. I mitt tilfelle kan mobile Celeron 2.0en på min maskin gå ned til under 500 mhz. Mens jeg skriver dette ligger den på 737 mhz.

Lenke til kommentar
Lyden du beskriver synes å vere den lyden som kommer av maskinen når den kjører på maks. batteri innstillinger i Windows og spesielt med batteri som eneste kilde. Har selv en ze4278 som har lignende lyder. Det kan høres ut som en svært lav og lignende modemlyd. Dersom du stiller om xp til noe annet en maks. batteri, så er ikke lyden der.

Jeg vil tro det har noe med "throttlingen" av systemet. Under maks batteri-innstilling på batteridrift vil justere hastigheten på prosessor. I mitt tilfelle kan mobile Celeron 2.0en på min maskin gå ned til under 500 mhz. Mens jeg skriver dette ligger den på 737 mhz.

Hmm... Det er godt mulig det kan ha noe med saken å gjøre. Siden jeg nå ikke har PC'en lengre får jeg ikke testet det ut. Det som er skikkelig merklig var når jeg gikk inn i utforsker og høgreklikket på en fil slik at menyen med åpne, egenskaper, osv kom opp, da kom det også en slik pipelyd. Da var ikke harddisken i aktivitet heller. Pipelyden hadde da en konstant frekvens og ga seg ikke før jeg trykte på venstre musknapp slik at menyen forsvant. Har du noe sånt på din "abjork"?

Lenke til kommentar

Hmm... Det er godt mulig det kan ha noe med saken å gjøre. Siden jeg nå ikke har PC'en lengre får jeg ikke testet det ut. Det som er skikkelig merklig var når jeg gikk inn i utforsker og høgreklikket på en fil slik at menyen med åpne, egenskaper, osv kom opp, da kom det også en slik pipelyd. Da var ikke harddisken i aktivitet heller. Pipelyden hadde da en konstant frekvens og ga seg ikke før jeg trykte på venstre musknapp slik at menyen forsvant. Har du noe sånt på din "abjork"?

Vel, det kommer ikke noen konstant lyd ved høgreklikking, bare en kort i det jeg klikker. Men det er hele tiden en lav "modemlyd" mens jeg sitter å skriver dette, men den den er ikke plagsom.

Som sagt på alle andre innstillinger enn maks. batteri i XP er det ingen problemer

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, i kveld tester jeg speedswach fra: http://www.diefer.de/speedswitchxp/

Jeg tror at jeg har funnet løsingen med "uonskede lyder" med overnevte programm. Men Vær fosiktig og vurder selv hva dugjør og hvordan du går fremmover med opsjoner i programmet.

Gir tilbakemelding på programm og om den har noen innvirkiningen på deres maskiner. Jeg har selv nettop kjøpt maskin og opplevd det med "uonsket lyd" i et vis grad når jeg kjører på bateri.

Her er det snakk om hardware problemm fra HP: AMD CPU/bateri/Strømsparig fuksjonen tror jeg!

Nå skriver jeg og det var ingen lyd på lenge (kjører på 533mhz).

Vifta slår seg på nesten ikke i det heletat etter at jeg instalerte speedswachxp. NB, husk systemgjenoppretting før dere innstalerer programm.

Lenke til kommentar

Hei, hvis du spør meg, prisen var 8500kr ettersom de ikke kunne levere Amilo A 7600(8000kr) som jeg bestilte her i Trondheim på Expert.

Pavilion har Barton Mobile m.512kb level2 cashe processor ifølge "Sisoftsndra" program-++40GBHD,512Ram osv.

:D

Speedswichxp er konge!!

Lenke til kommentar
hvor mye betalte du for e4417, expert har en til 9990. Og pga disse tingene som dumper ned i postkassa på slutten av hver måned, ser jeg at 10000 grensen er mer realistisk enn neste steg som er 15000.

prøvde skjermsparer testen, 3d tekst. og viften slo seg ikke på.

i motsetning til ze4204 til 7000 hvor viften duret i vei ihvertfall 3 min jeg hørte på.

har du fårr noe forklaring fra expert angående pipelyden/var det noe brydderi med pengene tilbake?

40G og 512 ram fristet til den prisen

Jeg betalte 10K for den på expert. Det var ingen problemer å få igjen pengene. Selgeren mente selv at denne lyden var veldig sjenerende og han kunne godt forstå hvorfor jeg ikke ville ha den med meg på forelesning på skolen. Jeg har ikke spurt de om de har fått noe svar på hva som laqet lyden, men jeg har søkt litt rundt om i utenlandske forum på nettet. Ut i fra det jeg har funnet der så virker det som det har noe med en spole som ligger oppe i høgre hjørne på PC'en som piper når prosessoren trekker strøm. Det er ikke sikkert det skal så mye til å bli kvitt lyden. Det som vanligvis gjøres når en spole lager lyd er at en tar på litt lakk eller lim på viklingene, og da blir dn stille. Men det var flere som hadde sendt inn PC'ene sine til HP for å få fikset problemet, men de kom tilbake med samme feilen. Så det er ikke sikkert problemet er så enkelt å løse likevel.

Siden det tok så lang tid til Expert fikk inn igjen den HP maskinen, og jeg da kunne risikere å møte på samme problemet, så valgte jeg heller å kjøpe en Fujitsu-Siemens A7600. Den fungerer helt glimrende. Ikke en lyd! Viften slår selvfølgelig inn av og til men det er sjelden. Jeg betalte 8000 for den på Expert og da har den en AMD XP2000+ prosessor, 256Mb Ram, 40 Gb harddisk, 15" skjerm, DVD/CD brenner, osv. Jeg har oppgradert den til 512Mb ram. Det kostet meg 440 kr. Med andre ord: Den har blitt nokså lik HP ze4417. Den har litt mindre prosessor og den har ikke diskettstasjon, men jeg synes ikke det er verdt 1500 kr og en sjenerende lyd.

8500, ughh. må betale 10k for den. din ¤#%#¤%#¤% hehe.

men har vært borti samme situasjon sjøl med surround reciever, hvor jeg fikk den 1800 billigere grunnet at annonsert produkt ikke var tilgjengelig.

hvordan er vifte støyen ved normal bruk? og noen som vet om hva som lønner seg med innbygd WLAn, eller et pc card?

som jeg forstod var det lagt opp antenne ledning på denne modellen.

Det ligger ikke noen antenne inne i ze4417. Etter det jeg har forstått så er det vanskelig å få tak i en slik antenneledning og det er vanskelig å få montert den skikkelig. Jeg har kjøpt meg et 3COM kort med XJack antenne. Det slipper du å ta ut når du skal frakte PC'en. Det eneste du gjør er å trykke inn antennen og da stikker den ikke ut. Trykker du på den igjen så spretter den ut og er klar til bruk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Men for alt jeg vet så kan det hende denne lyden ikke er unormal på denne modellen... Derfor vil jeg ha tilbakemelding fra dere som har en!

Hallo!

Jeg har testet denne maskinen i snart en måned og har ikke vært utsatt for det samme problem. Men jeg kjenner en som har en Dell Inspiron 4150, han har det samme problemet. Jeg tror denne lyden kommer fra prosessoren. Denne lyden kommer hver gang han scroller opp og ned i et dokument. Veldig irriterende.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert både Siemens Fujitsu Amilo A7600 og HP Pavilion 4417 og valgt falt til slutt på HP.

Hittil har jeg ikke angret på det. Det er en veldig fin maskin, viften slår seg nesten ikke på og lydmessig er den bra. Vi har sett på DVD-film i batterimodus, og en 90 min. film er ingen problem.

Det som jeg er litt forundret over er at grafikkbrikken er den samme som for A7600, jeg trodde det skulle være en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...