Gå til innhold

Bøker fra Hayek, Mises og lignende.

Anbefalte innlegg

Hei! Har fått tak i "´The wealth of nations" og muligens "The Law". Vet noen av dere noen andre bøker jeg kunne lese som handler om økonomi? Da markedsliberal av personer som nevnt ovenfor og andre under opplysningsperioden (som Adam Smith) og også den industrielle revolusjon?

Edit: Har nå også "capitalism and freedom" av friedman :wee: Skal sette meg ned å lese dem, vil i starten helst ha noen "lette" og ikke alt for tunge. Men hvis de er "klassiske" og lignende så tar jeg dem godt imot.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal lese noe av Milton Friedman ville jeg anbefalt Free to Choose i stedet for Capitalism and Freedom.

Ellers likte jeg Economic Facts and Fallacies av Thomas Sowell. (Husker vagt at den er litt USA-fiksert av og til, men det er ikke noe stort problem.)

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Economics in One Lesson av Henry Hazlitt.

Skal sjekke den ut, men er det mulig at den kanskje er noe utadert siden den er skrevet i 1946? Er det kanskje bedre å lese "Ce qu'on voit et ce qu'on ne voit pas" før man leser den boken?

Hvis du skal lese noe av Milton Friedman ville jeg anbefalt Free to Choose i stedet for Capitalism and Freedom.

Ellers likte jeg Economic Facts and Fallacies av Thomas Sowell. (Husker vagt at den er litt USA-fiksert av og til, men det er ikke noe stort problem.)

Er snart ferdig med Capitalism and Freedom (leser ganske fort) så er forsent å snu nå :p Men hvorfor vil du anbefale den istedenfor? Skal også sjekke ut den andre. Hvem av de to vil du aller helst anbefale?

Takker for svar! :) Er også mest interessert i historien bak alt sammen, så for meg ville bøker om/av opplysningsfilosofer vært det mest interessante. Som f.eks. The Law eller Wealth of Nations.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Economics in One Lesson av Henry Hazlitt.

Skal sjekke den ut, men er det mulig at den kanskje er noe utadert siden den er skrevet i 1946? Er det kanskje bedre å lese "Ce qu'on voit et ce qu'on ne voit pas" før man leser den boken?

Eksemplene som brukes i boken er kanskje ikke helt up to date, men læresetningene er jo ikke noe mindre gyldige i dag. De to bøkene er for øvrig veldig like, og det spiller neppe noen rolle hvilken du leser først.

Lenke til kommentar

Er snart ferdig med Capitalism and Freedom (leser ganske fort) så er forsent å snu nå :p Men hvorfor vil du anbefale den istedenfor?

Free to Choose (skrevet sammen med kona Rose) er utgitt en god stund etter CaF, og er klarere og bedre skrevet etter min mening.

(Alternativt kan du sjekke TV-serien:

http://www.youtube.com/watch?v=D3N2sNnGwa4

)

Skal også sjekke ut den andre. Hvem av de to vil du aller helst anbefale?

Tja, jeg likte Free to Choose veldig godt, men siden du alt har lest Friedman må jeg si Economic Facts and Fallacies. Det er ikke et dypt og grensesprengende verk, og altså litt USA-fiksert, men boka får deg å tenke i forhold til en del allment aksepterte "sannheter".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...