Gå til innhold

Spørsmål ang. dagpenger v/førtidsdim

Anbefalte innlegg

Tre dager inn i militærinnrykket får jeg vite av legen ved leiren at jeg med penicillinallergi er diskvalifisert fra tjeneste, og blir pga. dette sendt hjem med en gang. Uten tvil noe jeg burde ha fått beskjed om fra sesjonslegen flere måneder før, ettersom denne hendelsen ødela mine muligheter for studier det kommende året. Jeg har også en jobb der jeg er tatt ut i militærpermisjon for et år, noe som vil si at min stilling er fylt en stund fremover, og dette har ført til at jeg skal si opp denne jobben.

Spørsmålet er, i min situasjon, vil jeg ha rett på dagpenger frem til jeg får fatt i en ny jobb? Eller vil jeg som ansatt uavhengig av permisjon ikke ha krav på dette? Og om jeg sier opp min nåværende jobb, vil jeg da måtte vente 8 uker før jeg kan motta evnt. dagpenger?

Alle spørsmålene er på grunnlag av forhold jeg ikke har kontrollert, og med utgangspunkt i at jeg aktivt oppsøker ledige stillinger.

Tar turen innom NAV i morgen, men vil forhøre meg her først.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er en viss grense for hvor lenge du må ha vært inne til førstegangstjeneste, før du kan få dagpenger på den regelen der. Så siden du ble sendt hjem fra innrykk får du ikke dagpenger for det. Se på det slik da, folk som møter opp med intensjoner om å bli sendt hjem, kun for å få dagpenger, så de har nok sperra for den muligheten.

Sånn som det står på hjemmesidene til Nav: "Har du tjenestegjort minimum tre av de siste 12 månedene har du krav på dagpenger i inntil 26 uker, uavhengig av tidligere arbeidsinntekt."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...