Metasenter Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Jeg har noen spørsmål angående sveising med elektrode! Hvilken temperatur er mest vanlig å bruke / hvordan vet du hvilken temperatur du skal bruke til de forskjellige tingene man skal sveise på? Når man sveiser og man kommer til en sving, hvordan gjør man det da? Skal man prøve å bare fortsette gjennom svingen, eller er det best å stoppe der svingen begynner, og så fortsette igjen på "andre siden" hvis dere skjønner? Jeg synes det er litt vanskelig å sveise skikkelig, for jeg kan ikke ha masken skikkelig på meg når jeg "plasserer" elektroden på det punktet jeg skal sveise, for jeg må jo se hvor jeg plasserer elektroden. Men samtidig, så må jeg jo egentlig ha sveisemasken på meg for å kunne se hva som skjer når jeg faktisk begynner å sveise, hehe. Om noen kunne gi meg noen tips angående sveising oppover / sveising generelt ville det vært flott! Tusen takk. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Dette har jeg egenrlig minimalt greie på, men det er jo dumt med spørsmål som står ubesvarte. Har nå en gang i tiden vært borte i det meste inklusive også sveising. (men jeg ble nok aldri noe videre dyktig til det.) Når det gjelder temperaturen så er jo den problemstillingen grei. Man kan ikke stille inn temperaturen. Man kan velge sveiseelektrode og stille inn sveisestrømmen og ut i fra det pluss hvordan man tenner elektroden og "mater" så blir temperaturen det som den blir. Jeg vil tro at det ikke finnes noe fasitsvar på det med svingen. Det kommer vel litt ann på den enkeltes ferdigheter og erfaring. Man velger den måten som man ut i fra erfaring finner ut virker best. Sånn som jeg brukte sveisemasken (uten at jeg er sikker på at det var det rette) så var det å ta en god kikk, og så forsøke å huske så nøyaktig som mulig det som man ser. Så er det å svinge masken forran øynene og tenne elektroden ut i fra det man husker. Med en gang den tenner så ser man gjennom masken. Ellers så fant jeg en link med noe generell info: http://sammenfoyning.wikispaces.com/file/view/149-158-Elektrodesveising.pdf Hvis det er noen "ordentlige sveisere" som ser at jeg skriver et dårlig svar, så vær snill å legg en til en korreksjon. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 27. november 2020 Del Skrevet 27. november 2020 Før man sveiser må du stille inn amperstyrken. Jo tynnere materiale, jo tynnere pinne og lavere amper. Problem med å plassere pinnen på rett sted......... Løsning er selvblendende maske. Riktignok litt dyrere en en du må håndholde. men du verden så behagelig. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå