Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløs nettverk

Anbefalte innlegg

Skal ha en pc i 3 etasje og "boksen" i første! Tror noen at forbindelsen vil være dårlig elle noe??... At den detter ut av nettet!!

Hva bør jeg velge mellom D-link o SMC?? Noen efaringer?

Routeren må iallefall ha en grensesnitt på 2 trådløs stasjonære pcer, 1 trådløs bærbar og en stasjonær pc som kobles direkte til routeren!

Hva er forskjellen mellom en router og en aksesspunkt?

Håber noen kan svare! Haster!

hjertelig takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter de krav du setter trenger du mest sannsynlig en trådløs router med innebygd switch, eks D-Link DI-624. På denne kan du koble ADSL-modemet, vanligvis inntil 4 PC-er med vanlig kabel, samt nødvendige trådløse. Kan aldri tenke meg at 3 trådløse enheter gir noe problem.

Forskjellen mellom et trådløst aksesspunkt og en router er som følger. Aksesspunktet trenger å kobles til en eksisterende switch eller router med switch med vanlig nettverkskabel. Dvs det er kun et aksesspunkt for det trådløse nettverket. Kan også brukes på enkelte andre måter (trådløs brigde m.m.). En router er en boks som knytter sammen 2 ulike nettverk, eks WAN (Internett) og det lokale nettverket (LAN).

Men i dag finnes det utsyr som både er router, switch (vanligvis med 3 - 4 vanlige porter for kablet lan), og trådløst aksesspunkt.

Fra første til tredje etasje bør det kunne gå greit, men signalstyrken vil falle en del, og det samme gjelder overføringskapasitet. Avhengig av materiale, betong-/murvegger er drepen. Anbefaler derfor plassering så midt i huset som mulig.

Velg 802.11g spesifisert utstyr. Ikke så mye dyrere, og har langt bedre overføringshastighet. D-Link eller SMC blir vel hipp som happ. Har selv D-Link. På tester er det ikke så store forskjeller.

Har du allerede en router med switch, router og switch, eventuelt ADSL-modem og switch som fungerer, kan det være aktuelt å bruke bare aksesspunkt, da du står friere i plassering i forhold til router/switch.

Lenke til kommentar

Heisann!

har faktisk en lignende situasjon, der jeg har trådløsen i 1. etg og pc`en i 3. Bruker D- link selv, og etter noen småproblemer jeg ikke ble helt klok på i begynnelsen, (men som jeg fikk fiksa med litt innsats, uten å egentlig skjønne hvorfor det ikke funka en stund) fungerer det nå glimrende! Aldri mer kabel på meg!

har trådløsrouteren koblet til ADSL modemet, det er ikke problem å koble 3 pcer til routeren!

Router jeg bruker: D-link DI - 614+ :woot:

Lenke til kommentar

Heisann!

har faktisk en lignende situasjon, der jeg har trådløsen i 1. etg og pc`en i 3. Bruker D- link selv, og etter noen småproblemer jeg ikke ble helt klok på i begynnelsen, (men som jeg fikk fiksa med litt innsats, uten å egentlig skjønne hvorfor det ikke funka en stund) fungerer det nå glimrende! Aldri mer kabel på meg!

har trådløsrouteren koblet til ADSL modemet, det er ikke problem å koble 3 pcer til routeren!

Router jeg bruker: D-link DI - 614+ :woot:

Lenke til kommentar

hei sushi!

Nei, jeg opplever ikke å dette ut av nettet. 22mbps er MER enn nok. Du skal ha mange maskiner som sender mye data på en gang før du vil merke dette som en flaskehals. Husk at en feks ADSL på 1024 mbps er en 22del av hastigheten....

Det er alltid fint å ha det nyeste med mest kapasitet, men min mening er det ikke her du bør bekymre deg for at det skulle gå tregt.

..på den andre side så koster det jo heller ikke fletta med 11g, så...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...