Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Generelt om ferieavvikling - Trenger å orientere meg litt her

Fjernstyrt

Anbefalte innlegg

Hei

Har et par ting jeg trenger avdekket jeg ikke finner spesifisert i ferieloven:

Jeg startet i ny jobb 15 august i fjor, og har frem til denne uken tatt ut 4 dager ferie. Disse fire dagene ble jeg ikke trukket i lønn for, ettersom jeg regner med man sparer opp feriedager som man ikke blir trukket i lønn for når man tar ut ferie.

So far, so good...

Så tar jeg ut 6 dager nå, og blir dermed trukket for disse dagene av min fastlønn. Jeg konfronterte min overordnede med dette uten at jeg fikk noe spesielt klare svar tilbake, utenom at "man må ha jobbet her i et helt år før man får betalt ferie".

Så spørsmålene mine er som følger:

1 - OM dette skulle stemme, burde jeg ikke da blitt trukket for de 4 dagene jeg har tatt ut tidligere?

2. Er det faktisk slik, at man MÅ jobbe i 12 mnd ett sted før man kan ta ut ferie? Jeg forstod det alltid slik at man sparer opp et visst antall dager pr mnd man er i arbeid som man kan ta ut ettersom det passer seg?

3. Om dette er tilfelle; Kan jeg da nekte å ta ut ferie selv om sjefen krever at jeg gjør det?

Endret av Fjernstyrt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet skal du trekkes for lønn alle dager du tar ut ferie. Som kompensasjon for manglende lønn i ferien får du utbetalt feriepenger, hvis du har feriepenger til gode fra (kalender)året før.

Feriepengene utgjør 10,2% av fjorårets årslønn hvis du har 4 uker ferie (pluss 1 dag), og 12% hvis du har 5 ukers ferie. Disse feriepengene skal kompensere for bortfall i lønn i ferien.

Siden du bare har jobbet hos denne arbeidsgiveren fra 15. august i fjor, har du ikke tjent opp nok feriepenger til å dekke opp full "ferie med lønn" (egentlig "ferie med feriepenger" siden ingen får lønn under ferien) i 4 eller 5 uker. Litt forenklet har du jobbet der et knapt halvt år vil du få feriepenger tilsvarende ca en halv ferie.

Du kan kun pålegges å ta ut "ferie uten lønn" ("ferie uten feriepenger") hvis bedriften stenger i en fellesferien, ref ferieloven § 5. (5).

Det som kompliserer det hele er at de fleste lønningskontor utbetaler lønn og feriepenger uavhengig av når den enkelte ansatt tar ut ferie. F.eks at alle feriepengene du har tjent opp utbetales i en bestemt måned (f.eks juni), og at man samme måned trekker lønn for 4 eller 5 uker (siden man ikke skal ha lønn i ferien). Mens de utbetaler lønn resten av året. Da kan man som ansatt oppleve å få lønn mens man er på ferie, og få trukket lønn og utbetalt feriepenger mens man jobber. Ved årets slutt vil man likevel ha fått utbetalt lønn for 11 måneder (minus 1 dag eller 1 uke), og feriepenger for 4 eller 5 uker, hvis man har tatt ut full ferie og har hatt rett til full utbetaling av feriepenger. Hvis man ikke har opptjent feriepenger for full ferie, og man heller ikke tar ut full ferie ("uten feriepenger"), må lønningskontoret passe på å utbetale ekstra lønn for de ekstra dagene du jobber i forhold til en ansatt som tar ut full ferie.

§ 5. Feriefritidens lengde

(5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

Se http://www.lovdata.n...880429-021.html for hele ferieloven.

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...