Gå til innhold

[Løst] Vaskemaskin i stykker etter to måneder - Må betale?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min mor kjøpte en Hotpoint Ariston WMD 742 SK vaskemaskin for ca. 5000,- for to måneder siden. For litt over en uke siden oppdaget hun at de tre hvite trommelribbene hadde knekt av.

$(KGrHqF,!hsE8T5+cqr(BPLp)DO2e!~~60_35.JPG

 

Festemekanismen til dise hadde knekt av. Dette gjør situasjonen vanskelig når det gjelder klesvask.

 

 

Reparatøren sa han skulle fikse det, men det ville koste 1500,- pga feilen kommer fra kunden og ikke fra selskapet. Han mente at min mor har puttet noe skarp inne i maskinen som har ødelagt disse ribbene. Om hun nekter å betale, nekter de å fikse feilen. Med andre ord må hun kjøpe en helt ny vaskemaskin igjen.

 

 

 

Om jeg har forstått det rett har vi reklamasjonsrett på maskinen innen fem år, men ikke hvis det er vi som har ødelagt den.

Det virker litt tåpelig at en trommel skal bli ødelagt etter to måneder ved vanlig bruk. Min mor putter ikke kniver og stein inn i den, og pleier å sjekke lommer før klær blir plassert inn.

Jeg ville sagt det er en feil ved produktet, da to måneder er litt for kort tid for en maskin til å bli sliten.

 

 

Hva er det riktige i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om 1 av 3 faller av, så vil jeg kalle det mest sannsynlig feilproduksjon, iallefall noe som KAN ha vært pga feilproduksjon, og mao en reklamasjonssak siden det skjer så kort etter kjøpet.

 

Når 3 av 3 har falt av - da er det ikke noe i maskinen som er feil fra fabrikken, da er den brukt feil vil jeg påstå. Det skjer rett og slett ikke at sånt bare skjer uten videre - ikke på alle 3 innen så kort tid.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Når man masseproduserer et produkt kan en feil lett oppstå på hundrevis av identiske deler.

 

Det kan godt hende at en hel serie med sånne trommelribber har den samme svakheten.

 

 

Jeg har opplevd å kjøpe en TV som ikke var i orden.

Byttet den inn i en annen, identisk TV som viste seg å ha samme feil.

Byttet en gang til, til en TV fra et annet merke.

Null problem med denne TVen.

(Feilen var relatert til Riks-TV og TV-apparater fra Philips, og dukket opp når man satte inn en CAM-modul. Da klarte den ikke å motta signal. HDMI og slikt fungerte, men jeg ville jo se på Riks-TV.

Jeg var uerfaren med Riks-TV og siden jeg trodde at alt var min feil, satt jeg lenge i telefonsupport med Philips og Riks-TV, før jeg var sikker på at feilen lå i Philips-TVen.

Philips ville sende en reparatør fra InfoCare, men kunne ikke gi en spesifikk dato. Og jeg måtte snart hjem fra hytta, som ligger 25 mil unna hjemmet mitt.

Saken løste seg med en mye dyrere TV fra LG, og LEFDAL gav med tusen kroner i rabatt fordi jeg hadde hatt så mye bryderi. Glimrende service, Lefdal! Og TVen har jeg fremdeles. Sortnivået kunne vært bedre, men vi snakker jo om en økonomimodell fra noen år tilbake. Det er i hvert fall lett å finne colaen i mørket! )

 

 

Jeg er ikke ingeniør, men når noe mekanisk knekker av, ville jeg prøvd å studere bruddflatene for å se om den var veldig svak og underdimensjonert.

Eventuellt også google modellbetegnelsen, og se om det er flere som opplever dette.

 

Angående den TVen, måtte selger innrømme at jeg ikke var den eneste som hadde returnert den modellen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Dette var en forholdsvis kjent "feil" på de forige generasjons Hotpoint maskiner. Men jeg har opplevd noen fåtall tilfeller av dette på nye maskiner.

 

Kontakt butikken du kjøpte den av og be dem evt kontakte leverandør direkte. Tipper enden på visa er at du får tilsendt et par nye slike. Er svært lett å sette dem på igjen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det er forbrukerkjøp vil forhandler i de 6 første månedene ha bevisbyrden for at det ikke forelå en produksjonsfeil. Med andre ord er det forhandler som må legge fram bevis for at dette er noe som er gjort av bruker.

 

Dette følger av forbrukerkjøpsloven §18 annet ledd som inneholder følgende bestemmelse:

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

 

En mulighet hvis dette blir en tvistesak er at din mor betaler 1500 kroner for å reparere vaskemaskinen. Hun må da også sende et brev til forhandler der det fremgår at hun er uenig i vurderingentil verkstedet og betaler kun for å få en vaskemaskin som fungerer fram til tvisten har fått en løsning.

Lenke til kommentar

Skal man følge regelverket og være kranglete så går det selvsagt an å gjøre dette. Bruke enormt mye tid på det. Bli frustrert osv osv. Eller man kan gjøre:

ring indesit norge på 23 17 56 00, så fikser de deg nye i posten, bare å klipse på.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar. Dette ga oss noen klarheter i saken.

 

Reparatøren var her i dag og installerte en annen type trommelribber. Han fant heller ikke noen skarpe objekter inne i maskinen, så vi hadde rettighetene på vår side hele tiden. Og siden det er innen 6 måneder som KVTL sa, måtte han bevise det at det var vår feil.

 

Vi fikk reparert maskinen uten å betale en øre.

 

 

Da var saken løst. Nok en gang. Takk for svar

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...