ProXimO Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 (endret) Hei! jeg er helt ny innen dette,men jeg prøver. jeg har en pc på kontor som jeg vil bruke som "server"..har en usb hdd koblet til pc som jeg laster ned filmer på. Jeg har en billig media player jeg kjøpte på dealextreme som spiller av filmene,men da må jeg koble av hdd på pc og flytte hdd så den får usb rett fra hdd og inn på media player.. det jeg kunne tenke meg er at jeg slipper å flytte på den hele tida..så jeg lurte på om dere har noen forslag til hvordan jeg kan sitte i stua,bla fram filmer som ligger på min hdd på kontoret..? jeg har prøvd å laget et liten tegning så dere forstår hva jeg mener.. så hva slags media spiller kan må få det til slik? jeg har tenkt å bruke ethernet da jeg har mulighet for "powerline ethernet adapater" altså ethernett via strømnettet.. og man kan vel bruke "ethernet kabel" som en en forlenger til usb? du har jo ethernet til usb adapter også... ikke helt lett å forklare,men regner med dere skjønner via tegning... streken fra usb hdd til pc er bare spørsmål om den på om hdd må gå via pc eller kan gå rett i router.. jeg kunne tenkt meg å hatt det slik at jeg kan laste ned filmer rett ned på usb hdd via pc på kontor og se på filmene enten via media player i stue eller soverom.. Hadde satt pris på om noen kunne kommet til forslag om hvordan gjøre dette billigst..har sjekke ut noen andre mediaspillere fra dealextreme som har lan evt også.. jeg vet at den media spilleren jeg har fra før,må ha usb rett fra harddisk..den finner ikke harddisk om jeg har media spiller koblet til en usb hub..så,hva slags mediacenter trenger jeg,hva anbefaler dere? tar imot all hjelp som takk. Endret 30. juli 2012 av ProXimO Lenke til kommentar
fudun Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Er det LAN/WLAN på mediespilleren? Hvis kontorpc-en alltid er på, kan du dele mediedisken over LAN. Evt. kan du sette opp en medieserver som streamer fra den. Hva slags router har du? Hvis den har USB, kan du vel koble på disken der, så er filene tilgjengelig uansett om kontorpc-en er på. Lenke til kommentar
ProXimO Skrevet 30. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2012 Er det LAN/WLAN på mediespilleren? Hvis kontorpc-en alltid er på, kan du dele mediedisken over LAN. Evt. kan du sette opp en medieserver som streamer fra den. Hva slags router har du? Hvis den har USB, kan du vel koble på disken der, så er filene tilgjengelig uansett om kontorpc-en er på. er ikke LAN på mediaspilleren..bare usb..men om jeg får tak i mediaspiller med LAN på..da går det? er det noe spess program på pc jeg må kjøre i bakgrunnen for å dele disken? fant ut at jeg kan bruke evt ps3 media server, men kunne tenkt meg å vite evt via en mediaplayer...jeg sitter på et WLAN,men jeg har en router jeg tenkte å bruke LAN mellom pc og media players uten internett..er en netgear 5port 10/100 mbps switch fs605 v3.. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Har ingen mediespiller selv, men de fleste med nettverk støtter DLNA, og da kan du streame via en hvilkensomhelst medieserver med DLNA-støtte. Vil også tro at det er mulig å dele en disk fra serveren (UnPNP), slik at du kan browse og spille filer fra den. Du må nok regne med å prøve og feile litt når det gjelder dette. Selv har jeg aldri klart å bestemme meg for en løsning, tester nye hele tiden. Når det gjelder USB->ethernet->strømnett, er jeg skeptisk. Du har ganske kort rekkevide før det går ned til Low speed, og da blir browsing av disken ganske tregt. Lenke til kommentar
ProXimO Skrevet 30. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2012 Har ingen mediespiller selv, men de fleste med nettverk støtter DLNA, og da kan du streame via en hvilkensomhelst medieserver med DLNA-støtte. Vil også tro at det er mulig å dele en disk fra serveren (UnPNP), slik at du kan browse og spille filer fra den. Du må nok regne med å prøve og feile litt når det gjelder dette. Selv har jeg aldri klart å bestemme meg for en løsning, tester nye hele tiden. ok,takker for svar. en kompis av meg anbefalte å kjøpe appeltv eller android tv og laste ned xbmc og samkjøre den med pc på kontor. Når det gjelder USB->ethernet->strømnett, er jeg skeptisk. Du har ganske kort rekkevide før det går ned til Low speed, og da blir browsing av disken ganske tregt. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Apple TV kan være en helt ok løsning. Særlig hvis du har en iPad eller iPhone og kanskje bruker iTunes. XMBC/Plex etc gir også endel muligheter. Kommer litt an på bruksområdet... Skal du bare spille av en fil, eller skal du bla i et helt mediekartotek, med metadata og grafikk. Sistnevnte er litt jobb å sette opp, uansett hvordan du gjør det. Lenke til kommentar
covah Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Du har ikke en TV som støtter DLNA? Da trenger du ingen ekstra boks. Det eneste du må gjøre da, er koble Tven til nett (kablet eller trådløst) og installere et DLNA serverprogram på PCen (feks. Serviio). Del ut mappene med filmer og stream i vei. Lenke til kommentar
ProXimO Skrevet 31. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2012 prata med en kompis..han anbefalte android/apple tv og installere xbmc...så kjøre alt over LAN..så blir nok til det..jeg har også laptop som jeg evt kan koble til og bruke remote desktop,splash remote osv via lan..men den er gammel og treg,så jeg vet ikke..android tv er ikke så dyre så blir nok å kjøpe 2stk tenker jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå