Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er ingenting i denne verdenen som kan få meg til å stemme på SV, selv ikke et godt forslag som dette ;)

Men du deler SVs grunntanker om i hvilken grad staten skal gripe inn?

Jeg kommer neppe til å stemme SV, og et forslag om tannpleie er strengt tatt ikke det viktigste. Verden har større utfordringer enn tennene våre.. :)

Nei, er stort sett ikke enig i SV sin politikk. Men jeg synes det er merkelig at dagens politikk ikke anser tennene som en del av kroppen. At folk holder seg vekke fra tannleger i frykt for fete regninger synes jeg er synd. Hvis det hadde vært en form for økonomisk støtte, så hadde kanskje folk gått oftere til tannlegen, og dermed unngått en del problemer i fremtiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingenting i denne verdenen som kan få meg til å stemme på SV, selv ikke et godt forslag som dette

Men du deler SVs grunntanker om i hvilken grad staten skal gripe inn?

Jeg kommer neppe til å stemme SV, og et forslag om tannpleie er strengt tatt ikke det viktigste. Verden har større utfordringer enn tennene våre...

Dessuten så er det ikke bare SV som fåreslår dette. Til og med FrP ønsker å gjøre tannpleie gratis.

Ikke spessielt "liberalistisk" akkurat, men...

Venstre har dette å si til saken:

Ja, til egenandel på tannbehandling - nå!

11.07.2009 Flere hundre tusen nordmenn styrer unna tannlegen! Hvorfor?

19897_half.jpgCa. 320.000 nordmenn har ikke råd til tannbehandling! Tannlegebesøk er for dyrt! For det er jo en kjent sak, at faktisk også tennene hører til vår kropp, - de sitter vel litt ovenfor halsen og nedenfor nesen? Hvorfor i all verden er det forsatt slik at tennene blir holdt utenfor, resten av kroppen og at vi må betale tannlegeregninger i dyre dommer? Hva var det "Karrus og baktus sang..Hurra, hurra, hurra.. her i tennene til Jens, her har vi det så veldig bra- her blir vi aldri sukkerlens".. Mange i KRF og Venstre ønsker egenandel på tannbehandlig. F.eks betaler du mer enn kr. 3000,- i løpet av et år for tannlegetjenester,- betaler staten resten.. Men er det slik? NEI!

Og dette står i Stortingsvalgprogrammet:

8.7 Tannhelse

Prinsipielt mener Venstre at tannhelsebehandling bør være offentlig finansiert på samme måte som annen helsebehandling.

Tannbehandling er for mange svært dyrt. Venstre vil derfor utvide den offentlig finansierte tannhelsebehandlingen, slik at flere grupper får dekket deler av utgiftene til tannbehandling. Utsatte grupper skal i større grad enn i dag blir prioritert gjennom en offentlig refusjonsordning. Venstre mener staten bør bidra til prisinformasjon om tannlegetjenester slik at konkurransen mellom tannleger blir reell.

Derfor vil Venstre:

• Utvide dagens tannhelseordning med offentlig fullfinansiering til utsatte grupper slik at blant annet rusavhengige og kronikere får gratis behandling.

• Delfinansiere nødvendige tannlegekostnader ved å innføre en såkalt høykostnadsbeskyttelse som gjør at det offentlige dekker 50 prosent av nødvendige tannlegekostnader mellom 3.000 og 15.000 kroner årlig, og 85 prosent av kostnader som overstiger 15.000 kroner.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...