mennshelse Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Stem Høyre som har en både moralsk og økonomisk forsvarlig tannhelsepolitikk; gode støtteordninger i forhold til tannhelse til de som trenger det. Regjeringspartiene har åtte år på få gjennom nasjonal støtteordning for tannhelse, men det har ikke skjedd. Dette er bare SV sitt forsøk på å krype over sperregrensen igjen. Nothing more, nothing less. 1 Lenke til kommentar
PSV Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 En god tannhelsepolitikk er ingen tannhelsepolitikk. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 For ett steike puslete løfte da ... Hvorfor ikke være litt dynamisk, og virkelig berge både tenner og nasjonen samtidig? Hva med å la alle disse slabbedaskene som ikke evner å putte selv en tannbørste i rette hullet virkelig få smake på tannpasta - og det ved at vi kan samle dem langs landeveiene og kjerrestiene i vår langstrakte steinrøys. Så kan vi hyre alle disse romatiggerne som ødelegger den vakre ansamlingen av lavbygde hytter og hus som ligger klemt helt opp i skrevet av oslofjorden - sende dem landet rundt og frakte dem til en raskt oppbygd liten ansamlig av hyttelignede fjøs bygd av tilfeldig sammenrasket rekved, og egenprodusert dritt og rask i nærheten av der neste dobbelspor ut av landet bærer - så kan de faen døtte få lov å legge sviller helt ned til romania, om så er - eller til ett eller annet drittland hvor de har masse godt utdannede tannpleiere, men færre pasienter å pleie grunnet at de ikke har annet enn tørrhøy å knaske på, og tenner blir faen ikke ødelagt av firkløver og timotei. Da hjelper vi oss selv, og disse idiotene som ikke kan pusse tenner, og vi får helt nye flotte spor å sneglekjøre våre milliardinvisteringer innefor høyhastighetstog-teknologi på ... Jeg tror jeg skal melde meg inn i FRP ... Takk for meg Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Norge må se å slutte med den "få alt gratis av staten" mentaliteten. Bare se på Hellas hvrdan det gikk med dem, da de skulle prøve å etterligne Norge. De fikk et gigantisk baksmell, og nå må IMF og verdensbanken ned der for å rydde opp og privatisere. Så lenge vi lever på massive olje og gass-inntekter så går det kanskje bra, enn så lenge. Men til syvende å sist så må det bli slik at folk får betale for noe hvis de vil ha det, ikke forvente at andre skal betale for dem eller at de skal få alt gratis. Jeg skal f. meg ikke betale for at folk ikke gidder å sette av penger til tannlegebesøk eller å kjøpe tannkost og tannkrem og gjøre det til en vane å pusse tennene. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 En god tannhelsepolitikk er ingen tannhelsepolitikk. Kan vi ikke strekke det over hele fjøla? Hvilken verdi har politiet i et samfunn der alle følger loven, for eksempel? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Overlat alt til den enkeltes egne avgjørelser, så blir alt så mye bedre. Hilsen DLF 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Bare se på Hellas hvrdan det gikk med dem, da de skulle prøve å etterligne Norge. De fikk et gigantisk baksmell, og nå må IMF og verdensbanken ned der for å rydde opp og privatisere. Problemet til Hellas var gjennomsyret korrupsjon, mye tull på skatteinkrevingen, og korrupsjon. Først kom de inn i EU, noe de ikke var klar for, så hivde de penger på revisorselskaper for å skjule gjelden(selskaper som fortsatt ikke har blitt nedlagt pga uetikk). Austerity measures er også hva som gjør Hellas til et helvete per dags dato. Å si at Hellas gikk "konk" fordi de prøvde å danne et fungerende sikkerhetsnett til underklassen er historieløs revisjonisme. Norge under lignende korrupsjon ville mest sannsynlig ha hendt med statstopper som stikker av med store kaker av oljefondet, og andre ulumskheter. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Norge må se å slutte med den "få alt gratis av staten" mentaliteten. Bare se på Hellas hvrdan det gikk med dem, da de skulle prøve å etterligne Norge. De fikk et gigantisk baksmell, og nå må IMF og verdensbanken ned der for å rydde opp og privatisere. Ja, på samme måte som IMF og WBG "ryddet opp" i Afrika. Om ønsket er å sende store deler av Europa til den 3. verden er dette riktig taktikk. Den eneste løsningen er misligholdning av gjelden. Faktisk, jeg tror ikke det finnes eksempler på land som vellykket har tilbakebetalt gjeld som den man ser i Europa og USA i dag - hvertfall ikke med den sjokkterapien landene sendes på. Dette handler ikke om å få noe gratis, men at hver person får sin rettmessige del av den verdiskapningen de er med på å skape. Omfordeling er et stikkord når dette ikke skjer. Dette kunne man gjort i enda større grad, fått offentlig dekket tannhelse og gitt skatteletter til vanlige folk. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Overlat alt til den enkeltes egne avgjørelser, så blir alt så mye bedre. Hilsen DLF Noe jeg prinsipielt er enig i. Det er bare synd folk er rasshøl. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Det er på tide at tannlegeutgiftene kommer under kontroll. Det er ingen som tjener på at folk ikke drar til tannlegen fordi det er for dyrt. At tannlegen plutselig blir dyrere fordi man setter opp prisene er også tull. Her i landet bruker vi mindre av GDP på helseutgifter enn de fleste andre vestlige land, men har ett av de beste i verden, selv om staten tar regninga. Så la oss være litt pragmatiske og se på løsninger som faktisk fungerer, uavhengig av politisk religion. Derimot burde SV allerede ha gjort dette i løpet av tiden de har sittet i regjering, og det er et ganske lusent valgløfte, hvis det da ikke skal stake ut en retning for valgkampen i 2013 med mer satsing på et bedre helsetilud til flere. Hvis de følger opp med flere og gode "radikale" løfter av denne typen tror jeg de kan gjøre det bedre enn fryktet. En litt fornuftig populisme. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Det faller lett å friste med alt man skal få av staten; selv et visst parti på høyresiden flørter med denne taktikken. Å falle for fristelsen er som å spille sjakk og kun tenke ett trekk av gangen; for ordningen må betales og den må administreres, og pengene må komme fra et sted. Vil man ikke endre på handlingsregelen betyr det skatter og avgifter, som igjen betyr mindre penger som sirkulerer i forbruk og næringsvekst og dermed en reduksjon av det skattegrunnlaget som skal betale for velferdsstaten i utgangspunktet. Det er bedre at de som bruker tannlegen betaler direkte til tannlegen i stedet for at alle skal putte penger i en felles pott som så må gjennom en fordyrende byråkratisk mølle før man eventuelt kan få noe av pengene tilbake ved et tannlegebesøk. Ikke bare blir totalkostnadene til tannpleie mindre, man får også mer penger som bidrar til næringsvekst og unngår å kaste bort offentlige midler på mennesker som uansett kan betale for tannlegen selv. I tillegg unngår man at tannpleien får et incentiv om å gi minst mulig behandling for å unngå å komme over egenandelsgrensen, i likhet med situasjonen i det offentlige helsevesenet hvor man ofte må kjempe for å få den behandlingen som faktisk virker. Det finnes ingen gode argumenter for denne ordningen. 2 Lenke til kommentar
Løve Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Nå er ikke det å ha gratis tannpleie det samme som at mennesker som godt kan betale for det ikke betaler mer. Siden de har større betalingsevne betaler de også mer skatt. Poenget her er ikke hvem som skal betale penger til hvem, men at alle som trenger det skal få et godt helsetilbud, uavhengig av om de kan betale for det eller ikke. Svært få er misfornøyde over at de ikke må betale for et sykehusopphold, og jeg skulle ikke tro at det er annerledes for et tannlegeopphold. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Arbeiderpartiet ønsker at bare folk over 80 år skal få det... Hva er poenget med DET egentlig? Disse dør jo om ikke så alt forlenge likevel, og man trenger da vel ikke noen tenner dit dem kommer? Det er fordi Ap i skjul egentlig er et meget religiøst parti, og derfor fikser tennene til de gamle før de dør. Jeg vil ikke at livet mitt, at tilbudet av tjenester, at livet til andre skal bestemmes av et knippe mennesker som kalles statssekretærer, og deres ikke-valgte politiske lakeier. Filosofisk spørsmål: Hvilken nytteverdi har en tannlege i et samfunn der alle er flinke og passer tennene sine? Det er vel ikke alle som er flinke til å passe andres tenner, og da vil tannlegen ha nok å gjøre uansett. Spesielt i helgene. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Bare se på Hellas hvrdan det gikk med dem, da de skulle prøve å etterligne Norge. De fikk et gigantisk baksmell, og nå må IMF og verdensbanken ned der for å rydde opp og privatisere. Hellas er et godt eksempel på at sosialdemokratisk politikk bare kan fungere i egalitære kulturer, evt. i hierarkiske familiekulturer som Japan. Hovedsaklig må befolkningen i et land stole på hverandre. I Hellas er det om å gjøre å betale minst mulig til felleskassa, samtidig som alle andre betaler for deg. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Arbeiderpartiet ønsker at bare folk over 80 år skal få det... Hva er poenget med DET egentlig? Disse dør jo om ikke så alt forlenge likevel, og man trenger da vel ikke noen tenner dit dem kommer? Det er fordi Ap i skjul egentlig er et meget religiøst parti, og derfor fikser tennene til de gamle før de dør. Hehe, ja tenkte jeg meg det ikke. Er jo så mye god mat der de kommer, og allslags luksus, så da trenger man jo skikkelige tenner(...) Eller at "det høres så flott ut når man nevner de eldre"... Jeg har på følelsen av at de forsøker å vinne stemmer på den måten, samtidig spare penger. =P ...Eller noe i den retningen. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Jeg har på følelsen av at de forsøker å vinne stemmer på den måten, De eldre er jo lojale stemmegivere så det er nok noe i det. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 I tillegg til de nevnte problemene med å dekke det over skatteseddelen heller enn ved direkte betaling innebærerer forslaget et problem med insentivstrukturen. Du mister litt av insentivet til å passe på tennene dine hvis det ikke koster deg noe annet enn tiden et tannlegebesøk tar. For å illustrere: Kona har vært flink jente og brukt tanntråd og fluortabletter og har derfor ingen hull. Hennes tannlegeutgifter er 500 kroner i året til en kontroll og fjerning av litt tannstein. Jeg har vært lat og slapp og har hatt mange rotfyllinger og har betydelige tannlegeutgiter. Hvorfor skulle hun betale for at jeg er slapp? Nei, hvis staten skal dekke noe tannlegeutgifter måtte det være omvendt av det SV foreslår. Staten kunne dekke en kontroll i året samt kostnader for fluortabletter og tanntråd. Hvis folk faktisk bruker det trenger de ikke noe mer.. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Selv om jeg er imot skattefinansiert tannpleie (annet enn som sosialhjelp) så er jeg ikke med på den argumentasjonen som sier at det ikke er en persons ansvar å ta regningen hvis en annen ikke passer på tennene sine. Problemet er at hvis dette argumentet skal være gyldig så må man samtidig gå med på å avskaffe hele velferdsstaten; hvorfor er det mitt ansvar å betale når andre ikke får seg en jobb? eller når de blir syke pga. livsstilsvalg? eller når de ikke tjener nok til å fø ungene sine? Man kan godt argumentere på et etisk grunnlag at et menneske ikke er forpliktet til å ta støyten for andres dårlige valg, men problemene forsvinner ikke av den grunn; disse syke og fattige menneskene menneskene vil fortsatt være der, og de vil ikke ha noen interesse av å respektere deg eller din eiendom. For å vedlikeholde samfunnsharmonien er det avgjørende at alle har noe å tjene på den. Argumentet imot skattefinansiert tannpleie må være at 1. alle som ikke har råd får uansett sosialhjelp 2. resten har faktisk råd til å betale selv, pluss at man blir spart for mer byråkrati som bare fører til at sluttkostnadene på tannpleien faktisk blir større enn ved at folk betaler direkte, og pluss at man ikke behøver å ta penger ut av forbruk og investeringer. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Filosofisk spørsmål:Hvilken nytteverdi har en tannlege i et samfunn der alle er flinke og passer tennene sine? Det er vel ikke alle som er flinke til å passe andres tenner, og da vil tannlegen ha nok å gjøre uansett. Spesielt i helgene. Hehe, flott svar, selv om det er en avstikker fra det egentlige spørsmål, som går til Nihilist og spør filosofisk/hypotetisk om "hva en utdannet yrkesgruppes tjenester som ikke er (midlertidig/permanent) behov for skal gjøre av seg". Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Det er ingenting i denne verdenen som kan få meg til å stemme på SV, selv ikke et godt forslag som dette Men du deler SVs grunntanker om i hvilken grad staten skal gripe inn? Jeg kommer neppe til å stemme SV, og et forslag om tannpleie er strengt tatt ikke det viktigste. Verden har større utfordringer enn tennene våre.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå