Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Tapt eiendomsrett på pensjonskapital ved arbeidsforhold kortere enn 12 måneder.

Slutsky

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått beskjed fra min tidligere arbeidsgiver at jeg har mistet eiendomsretten på pensjonsinnskudd som er trukket fra min lønn + pensjonsinnskudd fra arbeidsgiver. Dette fordi jeg ikke har vært medlem i pensjonsordningen i lenger enn 12 måneder.

Fant fram til dette i Lov om innskuddspensjon i arbeidsforhold:

§ 6-1. Opphør av medlemskap

(1) En arbeidstaker som slutter i foretaket, opphører å være medlem av pensjonsordningen. Dette gjelder ikke arbeidstaker som har sluttet i foretaket som følge av uførhet mens han var i foretakets tjeneste, og som har opptjening etter forsikring for innskuddsfritak.

(2) Ved opphør av medlemskap beholder medlemmet sin rett til den pensjonskapital som er opptjent ved fratredelsen, med mindre medlemskapet da har vart kortere enn 12 måneder.

(3) Opptjent pensjonskapital kan ikke utbetales til medlemmet annet enn som ytelser etter § 7-4.

"Pensjonskapital som er opptjent". Vil det si all kaptial, eller bare den del som er innskutt av arbeidsgiver (dvs. ikke den delen som er trukket fra lønnen). Stusser bare litt på at jeg kan miste eiendomsretten på kaptal jeg selv har skutt inn fra egen lomme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, jeg ser ikke hvorfor set skulle være noen forskjell. Det er du som har betalt for hele beløpet uansett, akkurat slik det er du som betaler arbeidsgiveravgiften, reelt sett. :p

Jeg ser ikke helt hvorfor opptjent skulle peke på noe annet enn nettopp den kapitalen du har tjent/spart opp i forsikringsordningen.

Men jeg kan ingenting om pensjon. Du har ikke en fagforening du kan spørre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...