Boil-in-bag-ris Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Det virker som at dette kan føre til langt fler undøvendige poster og mye mer hyppigere spydige kommentarer der folk fisker etter støtte fra andre. Jeg bare lurer for jeg skjønner ikke helt vitsen med det. Jeg skjønner jo hensikten for at man skal se hvem på forumet som er enig, men hva er vitsen egentlig? 1 Lenke til kommentar
Vrengtpolvott Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Tanken bak er vel for å kunne gi plusspoeng til de som har gode og gjennomtenkte vedlegg, men det kan jo helt klart "utnyttes" vet at man rakker ned på andre forumbrukere på en slik måte at andre finner det underholdende, og dermed sanker flere plusspoeng. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 30. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2012 Ja det fører nok til mye fler personangrep enn det ellers hadde vært, og trollerier. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Systemet fører også til mindre unødvendige poster ved at ein heller gir eit pluss til gode innlegg i staden for å lage ein ny post med omtrent samme innholdet. Problemet er at ein ikkje har rettningslinjer for korleis funksjonen skal brukast. Eg synest også at ein skulle gjort eit forsøk der ein aktiverer funksjonen som gjer at det vises kven som har klikka tommelen opp. Eg trur at dette vil være med å begrense litt denne tommel opp spamen som vi av og til ser. Terskelen for å klikke tommelen opp på frekke og slemme innlegg vil også være noke høgare dersom navnet ditt blir lista opp under innlegget. 3 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 30. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2012 Ja ikke sant?! Om man hadde sett hvem som støtta opp så ville ikke folk kunne gjemme seg bak en anonym tommel, samtidig som at man hadde sett hvem som støtta opp under et godt innlegg man hadde lagd. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Jeg synes hele "tommel-opp" systemet er direkte latterlig. Det heter "diskusjon.no" og ikke "populær.no". Noe som ergrer meg noe hemningsløst er at det har en tendens til å drukne en god debatt, når 2 grupperinger/2 personer diskuterer et bra tema med veldig forskjellige standpunkt, så gir den ene parten seg pga disse plussene. Fra mitt ståsted er dette tvert imot hele hensikten med hele forumet. Endret 4. august 2012 av Corey Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Det er jo veldig rart hvis noen gir seg pga. plusser, har aldri gitt meg pga. at motparten har fått massevis av plusser. Såvidt jeg vet hadde man et stort problem med at vi hadde haugevis av poster som stort sett bestod av "+1" eller "enig" og valgte å innføre plusser for å erstatte det og slippe +1-spammen. Det har jo stort sett fungert etter hensikten, men er enig i at det er endel misbruk og plussjag som ikke akkurat er positivt. 2 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 For min del kan hele konseptet om plusspoeng på innlegg mer enn gjerne forsvinne. Det gir meg ingenting. Jeg ser at det kan være nyttig i noen tilfeller, men jeg ser langt flere tilfeller av innlegg som har blitt postet kun for å få plusspoeng. Onelinere og penisvitser i "Seksualitet"-kategorien, "gi meg 10 plusser og jeg poster flere bilder" i humortråder osv. Og når man ikke engang kan se hvem det var som likte innlegget, da er funksjonen rimelig unyttig. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Og når man ikke engang kan se hvem det var som likte innlegget, da er funksjonen rimelig unyttig. This! Hva er da vitsen med pluss-systemet hvis man ikke kan se hvem som liker innlegget? Rampage: Se til feks. fotballforumet, der man må være såpass ærlig å si at det er en skeiv fordeling av fans av diverse klubber. Tipper det er 50% man utd fans, 30% liverpool og resten fordelt på andre lag. Der har jeg sett klart flere ganger at enkelte debatter drukner pga pluss-ordningen (ikke rettet mot fans av noen lag hvis noen skulle ta det slik). Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Hvordan kan man drukne i plussordningen? Tror det er brukeren som har et problem hvis han eller hun ikke vil diskutere mer fordi motparten får massevis av plusser, ikke at det er et problem med plussfunksjonen i seg selv. Skjønner at det fort kan bli litt demotiverende, men det er jo poenget bak plussfunksjonen, man skal kunne gi plusser til innlegg man er enig i. Så hvis det er mange supportere som støtter et lag (og ofte da indirekte medsupportere) så faller det jo litt naturlig at de gir mange plusser. Hadde det vært bedre hvis samtlige av de som plusser skulle kommet inn med "helt enig"/"+1"/"SANT!" i tråden istedenfor? Det hadde vel stort sett vært alternativet, nå kan de bare gi et pluss for å vise seg enige med innlegget. 1 Lenke til kommentar
Corey Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Jeg ser poenget ditt, men du ser også poenget mitt ser det ut som Jeg tror at pluss-systemet ville vært mye bedre hvis man kunne sett hvem som liker hva. Personlig har jeg gitt opp hele fotballforumet, da den gode debatten som regel drukner i usakligheter (dette er en helt annen diskusjon, bare bruker som eksempel) pga klubbsammenheng og tulleinnlegg som : "men du heier jo på det laget, ikke rart du svarer som du gjør" osv. Edit: Et annet eksempel som jeg konkret kommer på, er at jeg ble personangrepet på det groveste i en tråd, så ser jeg vedkommende får flere plusser på kort tid. Jeg hadde ikke vært ufin på noen som helst måte, ei heller grov eller nedlatende, bare var uenig i vedkommende sin mening (som jo også viste seg å være feil). Når du ser da at han får flere plusser så gir det deg ikke noe særlig motivasjon å diskutere særlig mer med vedkommende. Endret 4. august 2012 av Corey Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Det kan være en idè det. Tviler på at det skal være noe problem teknisk, men jeg har ikke innsikt i det. Største problemet jeg har med det går vel på anonymitet. Ja, vi er (stort sett) anonyme fra før av, men selv her så blir man holdt til ansvar for uttalelser eller som du nevner for eksempel klubbtilhørighet. Sånn sett så gir anonyme plusser muligheten til å si seg enig med noe, uten at man får pepper for det i tråden eller andre steder. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Nå har vel denne diskusjonen vært oppe et par ganger før, men i deler av forumet har det blitt en voldsom "one-liner"-kultur etter at pluss-funksjonen ble introdusert. Veldig mye handler nå om å spissformulere, og å fremme meninger man vet at røkla enten liker eller (spesielt) synes er morsomme. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Jepp, er vel ikke grenser for hvor mange ganger jeg må se "daske penis i trynet" i samfunns- og seksualitetskategorien. Kanskje på tide å slette det for "usakligheter". Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Jeg ignorerer hele pluss-funksjonen. Hvis du virkelig føler at du må ha egosleiking for å skrive på forumet, så er det vel like greit å bytte datoen på facebook slik at det ser ut som om du har bursdag flere ganger i måneden - åh så populær du er! 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Det fungerer heller ikke etter sin funksjon i de delene av forumet hvor det har potensiale - typiske "support-forum". Jeg frekventerer juss-forumet ganske mye, og veldig mange tråder der er av typen "jeg har et problem - hjelp meg å løse det!". Det er da en del brukere som bruker ganske mye tid og energi på å skrive innlegg av svært høy kvalitet, med både fyldige rettskildehenvisninger, gode diskusjoner og praktiske råd. Det er ytterst sjelden disse blir "plusset" i særlig stor grad, så å bruke antall "pluss" for å skille "gode" innlegg fra "dårlige" har ingen hensikt. Og det var jo mye av grunnen til at systemet ble innført i sin tid. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå