-=7up=- Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Hei. Har prøvd å søke litt, men finner ingen forslag som er akkurat det jeg trenger/ønsker. Lurer derfor på om noen kan hjelpe med å sette opp en komponentoversikt/innkjøpsliste for meg? Skal kjøpe meg komplett spillepc for å spille på 3 stk 24" skjermer. Blir hovedsakelig Battlefield 3, Call of Duty og lignende FPS spill, pluss noen bilspill som feks Trackmania o.l. Budsjettet mitt er på ca 20.000 kroner. Dette Må da dekke en stasjonærpc (med alle nødvendige komponenter), 3 stk 24" skjermer, spilltastatur, spillmus og en spillmusmatte. Alle nødvendige kabler må jeg også ha. Har et Logitech G930 trådløst hodesett som jeg har fått i gave, så det trenger jeg ikke. Har aldri bygget pc før, men har stor tro på at jeg skal klare det, er ganske teknisk av meg. Har jeg glemt av noen som jeg bør ha, så setter jeg pris på om dere tar med det også. Håper at en eller flere av dere guruer her inne kan hjelpe meg med å sette opp en oversikt. Og håper at det lar seg gjøre innenfor mitt busjett. På forhånd takk for hjelpen. -=7up=- Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Generelt så er det greit å sette opp et enkelt regneark (excel/calc) hvor du lager en liste med komponenter, modeller, priser og link og så lar du regnearket legge sammen alt for deg. Da kan du lese litt reviewer, og bytte ut komponenter i listen til du får det du ønsker for den prisen du er villig til å betale. Selve byggingen er enkel, men ta deg tid og følg bruksanvisningen. Hovedkortet pleier ha en manual som viser veldig greit hva som skal hvor på en stor tegning og tips til monteringen. Det som jeg syntes var mest knotete var å finne ut av hvordan kabinettet var satt sammen for å få satt på plass harddisker og brennere. Kabler følger med, normalt mer enn nok. Enkelte store kabinetter har seksjonsinndelinger som krever lengre kabler, men sjelden noe problem. Skal du ha komplett pakke, så snakekr vi vel kabinett, strømforsyning, hovedkort, prosessor, minne, skjermkort (flere?), harddisk (SSD?), mus, tastatur, matte, og skjermer. Husk at det ofte er transportutgifter på det om du ikke henter det selv. Prosessorer så er det vel intel sin lga2011 som er mest populær, som denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648703 Hovedkort så er jeg selv fornøyd med gigabyte og asus, men det er smak og behag. Minne plukker du fra qualified vendors listen som ligger på produsentens hjemmeside. Skjermkort er det vel omtrent hva du har råd til som er begrensingen. Anbefaler også å skaffe en god strømforsyning, f.eks corsair, og skaffe et godt kabinett som er stille og har god kjøling. Grav deg ned i reviewer og se hva som er bra til den pris du kan gi. Du vil vel også ha et par høyttalere. Her velger noen surround/2.1 anlegg mens andre velger rene stereo. Brukes selv et t40 sett som er kjempebra, men har selvsagt ingen surround. Nok lyd til å brukes på fester også, selv om de ikke får veggene til å riste. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=424629 Lenke til kommentar
-=7up=- Skrevet 30. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2012 Takk for svar. Men er redd for å velge saker som ikke passer sammen, og kanskje velge dårlige deler. Derfor jeg spurte om hjelp her. Sånn at noen kan anbefale noe for meg. Hvor man bør bruke penger,og hvor man kanskje kan spare litt. Så er ikke alltid at man bør kjøpe best in test. Reviews av enkeltprodukter er en ting. Men synes det er bedre å høre på folk med erfaring i bruk. Så håper noen forbarmer seg, og gir meg et forslag eller 2. Hva med denne som er ferdig da ? http://www.netonnet.no/art/data/stasjonaer-data/desktop/asus-rogcg8565-nrrog11/166294.3012/#tabs Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Joda, men når du f.eks velger prosessor så har du valgt socket og da snevrer utvalget seg inn med tanke på hovedkort. Litt smak og behag, erfaringer osv men går ofte på tilkoblingsmuligheter, kjøleløsninger, plassderinger av komponenter, klokkevennlighet osv. samt at noen har ulike indikatorer som viser feil. Minne bør jo plukkes fra qualified vendors list. Når jeg kjøpte mitt x58 gigabytekort var det kun et minnekit som var i listen som var tilgjengelig i norge. De andre har ikke hatt særlig mange kit heller. Det folk sparer in på er ofte kabinett og strømforsyning, selv om jeg ikke anbefaler det. For noen er det "greit nok" at de for trykket inn det de skal, andre legger vekt på lite støy og god kjøling. Når jeg kjøpte i sin tid så ville jeg ha luftinntak med filter under psu, og da var det kun obsidian 800d som hadde det på den tiden. Strålendes fornøyd med det, så ville nok valgt i samme serie idag også. Har aldri brukt og kommer ikke til å bruke hotswap, men da var det kun det som var tilgjengelig. Større kabinetter har bedre plass og er enklere å montere i, men tar selvsagt masse plass. Jeg synes det er topp, for da slipper jeg å bøye meg for å legge i plater eller koble til noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå