AnonymDiskusjon Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Hei! Jeg har en venn på 15 år som har blitt rebelsk tenåring av verste sort. For ikke lenge siden toppet han dette ved å låne seg en moped og rase rundt i fylla med en venn sittende bakpå. Hvilke konsekvenser utenom personskade kan dette få for vennen min, den som låner ut mopeden og passasjer i forskjellige scenarioer som for eksempel - blir tatt av politiet - krasjer og skader seg selv og/eller passasjer - kjører på noen og forårsaker materielle og/eller personskade Har en plan om å ta en alvorsprat med denne vennen min og må vite hvilke (juridiske) konsekvenser tull som dette kan få. På forhånd takk for svar Anonym poster: f30d90a6823347e06d00c3f3de594568 Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 (endret) Så vidt jeg kan resonere meg fram har du dekket det meste. Edit: Miste venner og komme i problemer med familie? Endret 30. juli 2012 av iNeo Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Vell, økonomisk ruin må være med som konsekvens. Dersom ein person utan lappen og med promille forårsaker skader på folk eller eigendom så vil ikkje forsikringa dekke det eventuellt så vil forsikringa dekke kostnadane og gå til regressøksmål mot sjåføren. Dersom det blir personskade så vil ein få ei rekning i millionklassa, endå meir dersom den skadde treng rehabilitering og blir arbeidsufør. Ein kan også bli frådømt retten til å kjøyre motorkjøyretøy, altså at denne vennen aldri vil få lov til å kjøyre moped eller bil. Dette vil igjen få konsekvenser for kvar ein kan bu og jobbe sidan ein er avhengig av kollektiv transport. Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Hadde en i klassen min som kjørte scooter i påvirket tilstand og ble stoppet. Uten lappen for å kjøre den også. Han fikk utsettelse på to år og en bot. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Om jeg ikke tar helt feil så kan den som låner ut kjøretøy til en beruset person også miste lappen og få seg en saftig bot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå