Gå til innhold

Det er altfor mye mat som blir kastet!


Anbefalte innlegg

Jordbruk står for en veldig stor del

av menneskers utslipp av klimagass,

i tillegg til at matproduksjon

ofte krever enormt med plass.

 

Konsekvensene av dette

er selvfølgelig ganske ille,

så det bør være en tankevekker

at så mye av produksjonen går til spille.

 

I Amerika kastes 40 prosent (!)

av all mat som blir produsert.

Dette er tall som er nødt til å bli

betydelig redusert.

 

Og jeg frykter vi ikke er mye bedre

i verdensdelen vår.

Jeg synes jeg ser masse mat som blir kastet

uansett hvorhen jeg går.

 

Det er på tide at den jevne

europeer og amerikaner

tar et oppgjør med seg selv

og endrer sine syke vaner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den jevne europeer og amerikaner får gjort lite med overproduksjonen. Det er et resultat av at profittmaksimalisering og statlige reguleringer har en tendens til å skape absurde situasjoner der matvareindustrien faktisk er best tjent med å lage langt mer enn hva man får solgt. Det er ikke fordi husholdninger kjøper så mye mer mat enn dem spiser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den jevne europeer og amerikaner får gjort lite med overproduksjonen. Det er et resultat av at profittmaksimalisering og statlige reguleringer har en tendens til å skape absurde situasjoner der matvareindustrien faktisk er best tjent med å lage langt mer enn hva man får solgt. Det er ikke fordi husholdninger kjøper så mye mer mat enn dem spiser.

Mnja.. Brorparten av all mat som kastes, kastes av meg og deg - forbrukeren. Ikke industrien.

Lenke til kommentar

Den jevne europeer og amerikaner får gjort lite med overproduksjonen. Det er et resultat av at profittmaksimalisering og statlige reguleringer har en tendens til å skape absurde situasjoner der matvareindustrien faktisk er best tjent med å lage langt mer enn hva man får solgt. Det er ikke fordi husholdninger kjøper så mye mer mat enn dem spiser.

 

Jeg er ikke samfunnsøkonom,

så nå begynner jeg å svette.

En utdypning hadde vært fint,

for jeg kan ikke mye om dette.

 

Du kan begynne med Dumpster diving. Skal vist være ganske hipt nå for tiden.

 

Jeg forsøker allerede

å gjøre hva jeg kan,

men her er vi nok helt nødt til

å bidra alle mann.

 

Vi må først og fremst få nordmenn

til å kaste mindre mat.

Vi må endre folkets adferd

for et bedre resultat.

 

Hvorfor kastes egentlig

all den gode maten?

Og hvem er det som har ansvaret?

Folket eller staten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor kastes egentlig

all den gode maten?

Og hvem er det som har ansvaret?

Folket eller staten?

Vi har for mye, og bryr oss for lite. Ansvaret? Vel.. Jeg er ikke så opptatt av å fordele skyld. Det viktige må være at man faktisk får gjort noe.

 

Beregninger antyder at å snakke om matmangel i vår verden er bare tøys. Her nok mat, men den er katastrofalt skjevt fordelt.

 

Matskandale, ikke matmangel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Produsentene/butikkene kan jo starte med å tilby varer i det kvantum forbrukerne ønsker!

Jeg kaster titt og ofte mat fordi jeg ikke får kjøpt varen i små pakninger, eller endatil i løs vekt. Det være seg rødløk, gulrøtter, kjøttkaker, røkte kjøttpølser, potetstappe, yoghurt, og masse mer. Der man en gang i blant er heldig å finne noe i små pakninger eller løsvekt er kilosprisen ofte rundt det dobbelte, slik at det lønner seg å kjøpe den store pakken, bruke drøyt halvparten og kaste resten.

Lenke til kommentar

Tror det er effektiviseringen som kan være problemet her.

Enig i at det ikke er matmangel bare skjevt fordelt.

Det er ikke bare forbrukere som skal ha skylden, men produsenter også.

 

Da jeg jobbet på Meny kastet de helt fin mat fra varmdisken rett i søppla på slutten av dagen.

Vi kunne ikke ta vare på alt, og vi fikk heller ikke lov å ta det med hjem. Pegasus stod "alltid" klar til å kontrollere varer som ikke ble betalt, så det ble heller registrert som svinn.

(Woops, brudd på taushetsplikten!)

Men husker jeg stod med stikk i hjertet og så på all den maten som gikk rett i dunken...

Noen stappet jeg munnet full med karbonadekaker for at de ikke skulle gå til spille :p

 

Tine kaster fersk og fin melk, for de er mestere på å overprodusere.

En grunn for at jeg velger bort produkter derifra når jeg handler.

 

Problemet er vi inbiller oss at vi må ha nok, når vi egentlig bare trenger akuratt passe.

Tror vi hadde hatt godt av litt indianer filosofi innimellom.

 

Problemet ligger kanskje også i mangel på kunnskap om matvarer i hjem og småbedrifter?

Vært borti mange kunder som innbilte seg at den økologiske appelsinen de kjøpte burde holdt seg i 2 uker...

Ser ofte forderva varer i kjøleskapet til venner. De tror problemet er løst ved å bare kaste det og glemme hva som faktisk skjedde. Problemet er løst for den personen i det øyeblikket, og det er vi altfor flinke til å fokusere på.

Så problemet ligger nok i holdningene også. Blir mye å ta tak i her. Men det hadde absolutt vært noe å jobbe for.

 

Starte i det små.

Fikk gode holdninger fra folkehøgskolen jeg gikk på. Den var meget solidarisk. Husker at den strengeste regelen var "Vi kaster ikke mat på Ringerike folkehøgskole!!!"

 

Mulig vi kunne innført regler på mengder matavfall per husholdning og mengder ufordervet matavfall. Deretter bøtlegge de som kastet for mye. Men dette vil kreve strenge kontroller og mye arbeid...

 

Dette var vanskelig. Men bra tråd :w00t:

Lenke til kommentar

Eg trur at matvareprisane har mykje å seie for kor mykje som blir kasta.

 

Det koster akkurat like mykje for ein liter melk som går ut på dato om to dager som det koster for ein liter melk som går ut neste veke. Eg trur at dette fører til at mange er så egoistiske at dei velger den kartongen som har lengst holdbarheit sjølv om dei skal bruke melka alt samme dagen.

 

På samme måte er det med frukt og grønt, alle plukker ut dei finaste epla sidan det er ingen som vil ha dei epla som ikkje er 100% feilfri.

 

 

Derfor burde matvareprisane vært langt høgare for heilt fersk og 100% feilfrie matvarer, på samme tid burde det være billegare å kjøpe matvarer som har diverse feil og mangler (men sjølvsagt ikkje så øydelagt at maten ikkje egner seg som menneskemat).

 

Det vil alltid finnes folk som er svært opptatt av at salaten er heilt utan ein einaste skjønnheitsflekk, men då burde ein også være villeg til å betale for det.

På samme måten burde ein også betale ekstra for å kjøpe f.eks melk med lang holdbarheit som du har i kjøleskapet i tilfelle du får bruk for den.

Det burde straffe seg økonomisk å ikkje ha ein plan for korleis og når maten skal brukast.

Dette ville også åpna for at dei med mindre penger kunne få seg ein billeg middag dersom dei handla inn matvarer som måtte brukast innan kort tid.

Lenke til kommentar

Jobbet på et lager for coop-kjeden. Og ja. Der var det veldig mye mat som gikk i søpla. Det kunne være en kartong som var skadet, der flere pakker i kartongen var helt fine. Eller et brett med syltetøy der to glass var knuste etc. Samt mye kjølevare som blir kastet dager før utløpsdato. Noe som forsåvidt er forståelig iogmed at disse ville nå datoen da de kom i butikken. Før kunne de ansatte ta det med hjem, men etterhvert ble det snevret inn der også.

Lenke til kommentar

Mange gode innspill her,

og jeg tror dere har rett.

Produsenter og butikker

kaster maten altfor lett.

 

Å stille strenge krav til dem

for en miljøvennlig modell

kan sikkert hjelpe ganske kraftig

om de ikke vil endre seg selv.

 

Klimagasser er bare tull

av beviser finnes det niks og null

Det finnes ingen argumenter

for at vi dårlige tider venter.

 

Vil du benekte drivhusgasser

får du fortsette med det.

Men akkurat den diskusjonen

får du ta et annet sted.

Lenke til kommentar

Veldig mye mat når aldri butikkene fordi de blir kastet grunnet abnormal størrelse, form eller farge. For eksempel vil de fleste butikker bare ta imot agurker som er rette fordi de er lettere å frakte, men utseende spiller også en stor rolle for om vestlige forbrukere ønsker å kjøpe dem.

 

Mye mat kastes fordi det går ut på dato. Dette er noe som oppstår på grunn av konkuransen mellom dagligvarebutikkene overfor forbrukerne. En full kasse med jordbær ser bedre ut enn en kasse der bare 2 pakker står igjen. Butikkene tjener med andre ord på å kjøpe inn litt ekstra varer for "lokkemat".

 

Jeg har også hørt om dette med ferskvaredisker på meny/safari etc, der mange steder ALL mat kastet på slutten av dagen for å unngå svinn. Jeg forstår godt logikken bak det, men synes det er skandaløst at høykvalitets lasagne, spagetti, kylling osv går i bosset i stedet for at det gis til fattighus/hospitser.

 

Denne dokumentaren var veldig lærerik, desverre ser den ikke ut til å være tilgjengelig lenger. http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/1991/

Endret av aluxez
Lenke til kommentar

Dette er jo kronisk .. jeg ser det omtrent hver gang det blir snakk om matkasting, alle disse tingene kommer fram;

- Butikkene kaster mye mat fordi de alltid må ha fulle hyller med kosmetisk riktige varer

- Produsentene kaster mye mat av kosmetiske årsaker

- Distributørene kaster mye mat, fordi det er enklere å kaste en pall enn ei eske.

 

Alt dette er selvfølgelig riktig, og det er selvfølgelig ikke noe man skal overse.

Men vi virker å overse det jeg tror kanskje er mest ubehagelig - vi kaster selv aller mest!

 

Tallene fra SSB (våtorganisk avfall 2010) er rimelig klare, la meg utdype;

Totalt er der ca 1,5 millioner tonn våtorganisk avfall (matavfall, om dere vil).

Om vi er greie og tar med industrien (avfall fra produksjon av kjøtt, fisk, meieriprodukter, øl og mineralvann, dyrefor, bakevarer, frukt og grønt og så videre), står disse for 27% av avfallet.

Tjenesteytende næringer (det er butikkene, restaurantene og jeg antar distributørene) står for 23%.

Og så er det husholdningene da, deg og meg - vi besørger ikke mindre enn 37% av matavfallet.

 

Tar vi bort industrien og fokuserer på det som faktisk havner i butikkene (for det er jo her vi får maten vår fra, er det ikke?), sørger vi selv for at 62% av maten blir kastet.

Undersøkelser har også vist at omkring halvparten av dette igjen faktisk kunne vært spist. Det er altså ikke bare potetskrell og fiskebein.

 

Så det er greit nok, det er horribelt at kosmetiske krav til frukt og grønt gjør at mye går tapt på veien til butikkene - men vi må sannelig ikke glemme at vi har et veldig stort ansvar her selv også!

 

Mellom en tredel og halvparten av all mat som produseres og importeres til vestlige land, ender i søpla!

Kan vi virkelig med hånda på hjertet tro at her er for lite mat? De omkring en milliard feilernærte menneskene i verden - skulle ikke de også kunne få nyte litt av den vanvittige overfloden vi sitter på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ansvaret? Vel.. Jeg er ikke så opptatt av å fordele skyld. Det viktige må være at man faktisk får gjort noe.

 

Etter å ha lest denne tråden synes jeg dine bidrag har vært strålende, jonlem, men her er jeg litt uenig. For å komme frem til løsninger for framtiden er det alltid nyttig å se på historien og peke ut hvor feilen ligger. Jeg tror også en slik diskusjon vil kunne hjelpe oss til å motivere frem en endring. Dette er en type debatt hvor "alle" er enige i at noe er galt, men det er kun et fåtall som er villige til å endre livsstil eller å stemme for en forandring. Miljødiskusjon i et nøtteskall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg forsøker allerede

å gjøre hva jeg kan,

men her er vi nok helt nødt til

å bidra alle mann.

 

Vi må først og fremst få nordmenn

til å kaste mindre mat.

Vi må endre folkets adferd

for et bedre resultat.

 

Hvorfor kastes egentlig

all den gode maten?

Og hvem er det som har ansvaret?

Folket eller staten?

 

Vakkert! :roll:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tallene fra SSB (våtorganisk avfall 2010) er rimelig klare, la meg utdype;

Totalt er der ca 1,5 millioner tonn våtorganisk avfall (matavfall, om dere vil).

Om vi er greie og tar med industrien (avfall fra produksjon av kjøtt, fisk, meieriprodukter, øl og mineralvann, dyrefor, bakevarer, frukt og grønt og så videre), står disse for 27% av avfallet.

Tjenesteytende næringer (det er butikkene, restaurantene og jeg antar distributørene) står for 23%.

Og så er det husholdningene da, deg og meg - vi besørger ikke mindre enn 37% av matavfallet.

 

Inkluderer "våtorganisk avfall" bananskallene mine? Eplekjernene mine? Den de to-tre potetene i potetsekken jeg kjøpte som var stygge allerede ved innkjøp?

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...